
Miro Šindelka (1963) - režisér, producent, scenárista. Študoval na FAMU v Prahe (Katedra dokumentárnej tvorby), v roku 1996 založil produkčné štúdio Film Factory. Je autorom celovečerného filmu Vášnivý bozk (1994), animovaných filmov, videoklipov (pre Richarda Müllera, Roba Grigorova, Free Faces, Bez ladu a skladu) a vyše šesťdesiatich reklamných spotov. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Zostane to medzi nami je príbeh troch ľudí, ktorí nevedia žiť vo dvojici, no nemajú odvahu žiť sami. Hlavná postava Danica už dlhší čas žije s úspešným mužom Michalom, ktorý jej poskytuje všetko okrem lásky. Zmierená so vzťahom, ktorý je viac priateľský ako partnerský a čoskoro má byť zavŕšený svadbou, náhodne spoznáva charizmatického Tomáša. Ten do jej usporiadaného života prinesie doteraz nepoznané silné emócie. V hlavných úlohách sú česko-slovenské hviezdy Danica Jurčová, Michal Dlouhý a Tomáš Hanák.
„Príbeh nie je nový,“ hovorí režisér MIRO ŠINDELKA. „Ide o klasický trojuholník, ktorý už bol viackrát spracovaný. Záleží na tom, ako to bolo urobené.“ Šindelka ho spolu so scenáristkou Slavenou Pavláskovou-Liptákovou zasadili do mestského prostredia a do horúcej súčasnosti.
Film zo súčasnosti prináša zvýšené riziko diváckych reakcií. Neobávate sa toho?
„Naopak. Bola to výzva, pretože pociťujem absenciu takýchto filmov. Je to sústredené na vzťahy ľudí, ktorí sa v meste objavujú.“
Ide o Bratislavu?
„Film využíva jej mestské reálie, ale príbeh sa môže odohrať v ktoromkoľvek meste.“
Ako ste sa vyhli banalite vo viackrát spracovanom klasickom trojuholníku?
„Vzťahy v ‘trojuholníku‘ sa vždy odohrávajú na hranici banality. Posúdenie, či sa nám to podarilo ustáť, nechám na iných. To je riziko filmu zo súčasnosti. Každý má svoju skúsenosť, s ktorou sa môže porovnávať.“
Máte recept, ako sa dá dobre nakrútiť banálna scéna?
„Nemám, pretože neexistuje. Nedá sa to presne vypočítať, o čom svedčia aj iné filmy, ktoré boli vykalkulované, a nevyšli. Zase je to veľké lákadlo, pretože nie je nič lepšie, ako keď vyjde práve takáto scéna. Riešili sme to aj výberom hercov - kombináciou profesionálov s amatérmi.“
V malých postavách sa vo filme objavia aj populárni herci ako Zdena Studenková či Radek Brzobohatý. Nezdal sa im ich priestor primalý?
„Aj oni pristupovali k svojim postavám ústretovo a tvorivo. Pri všetkých som cítil zúčastnenosť, a nielen profesionálnu povinnosť.“
Počas príprav ste preobsadzovali hlavných hercov. Prečo?
„Mal som dojem, že David Koller sa po prvých hereckých skúškach zľakol a v pozícii rockera si prestal dôverovať. Preto som oslovil Tomáša Hanáka, ktorý úlohu prijal. Je to skvelý profesionál. Uvedomil som si, že mi ušetril veľa času a peňazí. S Davidom by som to za tridsaťtri dní nenakrútil.“
Nemal Tomáš Hanák hviezdne nároky?
„Bolo to v rámci normy. Rovnako aj pri Michalovi Dlouhom. Spolupráca s nimi bola skvelá. Ochotne privítali aj moju požiadavku, aby si sami upravovali dialógy do svojho slangu.“
A prečo vypadla Sabína Laurinová?
„Pôvodne sme o nej hovorili, ale zmenilo to jej tehotenstvo. Rozhodli sme sa pre Danicu Jurčovú, a voľba bola šťastná.“
Vraj ste jej to povedali len tri dni pred nakrúcaním. Radi improvizujete?
„To len zvonka vyzerá, že to bolo na poslednú chvíľu. Vždy som myslel na Laurinovú, ale uvažoval som aj o Jurčovej. Čo sa týka improvizácie počas nakrúcania, dá sa len vtedy, keď je človek na ňu pripravený. Buď to má nakreslené na story boarde, alebo to má v hlave. Režiséri spomínajú improvizáciu vtedy, keď im to dobre vyjde.“
Od vášho prvého filmu Vášnivý bozk ubehlo deväť rokov. Čakali ste na dobrý scenár?
„Zbieral som skúsenosti a vytvoril si prostredie, v ktorom by som si nakrútil film podľa mojich predstáv. Obrysy témy som už mal pred očami dlhšie, no scenáristické zázemie som našiel až u Slaveny Pavláskovej-Liptákovej. Ide hlavne o to, aby ste si s daným scenáristom rozumeli.“
Aký bol dialóg?
„Na spôsob pingpongu. Zopárkrát sme si scenár vymenili a rozvíjali ho podľa svojho. Základná osnova však pochádza od Slaveny. Ja vidím veci skôr v obrázkoch.“
Pozreli ste sa na Vášnivý bozk, aby ste sa zbavili všetkého zbytočného?
„Každý film je iný a môj celovečerný debut mám rád. Urobil som ho najlepšie, ako som vedel. Jeho problémom bolo, že producent ho rýchlo hnal do výroby a neprešiel dôslednou prípravou. Tomu sme sa chceli teraz vyhnúť.“
Čiže bez kompromisov?
„O žiadnych vedomých kompromisoch neviem.“
Čo bude ďalej? Opäť nastane deväťročná prestávka?
„Teraz sa treba o film postarať. Črtá sa nám zaujímavá distribúcia v Čechách, atraktívne televízne predaje. Budeme ho ponúkať na prestížne festivaly. Potom uvidíme.“