
Minister dopravy Macejko si včera prezrel prieskumnú štôlňu diaľničného tunela Višňové – Dubná Skala pri Žiline. Štôlňa je dlhá 7,5 kilometra s priemerom 3,5 metra. Buduje sa z dvoch smerov: z východného portálu od Martina a zo západu od Višňového. Pri razení sa objavilo nečakané množstvo geologických porúch, najvážnejším problémom je veľký prítok vody. Za dva roky robotníci prerazili z vrútockej strany 2970 metrov, od Višňového sa dostali do vzdialenosti 1970 metrov. Ostáva im ešte ďalších 2600 metrov, aby sa oba konce spojili. FOTO SME – ANDREA HARMANOVÁ
ŽILINA – Nová koncepcia budovania diaľnic sa dostane na tretí pokus na rokovanie vlády budúci týždeň. Potvrdzuje sa v nej považsko- -kysucký variant diaľničného ťahu Slovenskom, ktorý je však podľa Grémia tretieho sektora odmenou pre región za podporu Mečiarovej vláde.
Podľa ministra dopravy Macejka vychádza koncepcia z reálnych možností štátu v tomto období. „Zohľadnili sme trasy koridorov európskej dopravnej siete, ktoré boli stanovené na krétskej a helsinskej konferencii ministrov dopravy,“ povedal Macejko. „Treba hlavne ukončiť tie stavby, ktoré sú rozostavané.“
Materiál sa odvoláva na koncepciu rozvoja diaľnic a ciest, ktorú vláda schválila v marci 1999. Obsahuje harmonogram výstavby diaľnic v rokoch 2001 až 2004, s výhľadom až do roku 2006, hovorí aj o investičných nákladoch. „Pokladám ho za maximálne realistický,“ povedal Macejko. Diaľničné spojenie s Poľskom cez Svrčinovec a Skalité by malo byť podľa Macejka ukončené v roku 2005. Na koncepcii sa podľa Macejka nič nemenilo ani napriek aktivitám Grémia tretieho sektora v Banskej Bystrici, ktoré koncepciu kritizovalo.
Žilinský primátor Ján Slota: „Som rád, že zvíťazil odborný pohľad. Keď chce niekto vniesť politikum do čisto odbornej záležitosti, musím vyjadriť ľútosť nad jeho psychikou. Žilina je križovatkou ciest už tisíc rokov a medzinárodné koridory boli na mapách už pred 30 rokmi. Robili na tom stovky odborníkov, a to ešte vtedy, keď sa nevedelo, či existuje nejaký Mečiar alebo nejaký Mesík.“
(aha)