Transmusic comp.: Hommage a Fluxus, 1996, Skalica FOTO - ARCHÍV M. M.
och a interpretáciách svetoznámych autorov a teoretikov, ako sú Pierre Restany, Dick Higgins, Lászlo Béke, Elisabeth Jappé, Seiji Shimoda a ďalší.
V publikácii je po súbornom historickom úvode prezentovaná situácia v jednotlivých krajinách. Domácu scénu opísali texty dvoch renomovaných autorov - Michala Murina a Gábora Hushegyiho. "Z historického hľadiska akčné umenie začína byť uzavretou kapitolou," hovorí umelec a teoretik Michal Murin, autor kapitoly venovanej situácii umenia performancie na Slovensku 90. rokov, "a táto kniha je jeho poslednou veľkou rekapituláciou. Prvky akcie ako formy sa objavujú v širšom kultúrnom kontexte a jazyk si osvojujú tvorcovia umenia stredného prúdu, ale aj pop kultúry a reklamy."
Slovensko si vo svete získalo medzinárodnú reputáciu festivalom Transart Communication. Festival umenia akcie v Nových Zámkoch je dodnes jednou z najvýznamnejších platforiem prezentácie akčného umenia a performancie v svetovom kontexte a šestnásťročnou históriou je najdlhšie existujúcim festivalom svojho druhu. Výtvarný teoretik Gábor Hushegyi v publikácii rozoberá úlohu organizátorov tohto festivalu - Štúdia erté v umení (Česko)Slovenska.
Kniha vychádza v čase pripomienkových akcií prvého výročia úmrtia francúzskeho teoretika a kritika Pierra Restanyho. Človek, ktorého spájali so Slovenskom profesionálne a osobné väzby, sa tak na stránkach symbolicky opäť stretol s umením krajiny, ku ktorej až do smrti prechovával vrelý vzťah.
ANDREA KOPERNICKÁ