Ešte nestihla zaschnúť farba na diplome čerstvého nositeľa Ceny Ivana Kraska za najlepší debut roka 1996, ešte si ten istý autor neprevzal víťaznú palmu v súťaži Slovenská poviedka `97 odkopírovanej od L.C.A. - organizátora súťaže Poviedka `96, (k dvom cenám len tento týždeň pribudla výročná prémia AOSS - pozn.. red.), už je na pultoch kníhkupectiev Ballova nová prozaická knižka Outsideria. Jej spoluvydavateľom nie je nikto iný ako L.C.A.! Zdá sa, že nielen paradoxy, ale aj dobrá vôľa hýbe svetom. Vôľa zabudnúť na nemilé prekvapenia, ale aj pridobrá vôľa zúčastniť sa tu i tam za každú cenu a prekvapiť tak seba, ako aj iných. Pravda, nad všetkými spomínanými okolnosťami stojí vlastný tvorivý výkon. A ten v prípade Ballu opäť nenecháva nikoho na pochybách. Na druhej strane otázky "rozdelenej" literatúry tu zostávajú a nikto z nás sa ich v rovnako rozdelenej spoločnosti nezbaví. Ani za cenu víťazstva.
Ballova textová koláž Outsideria pokračuje v tónine jeho debutu (Leptokaria, 1996), pribudlo azda viac úzkostných odtieňov, ubudlo absurdného humoru a nádychu čiernej grotesky. Krstnými otcami tohto prozaika sa bezpochyby stali existencialisti, spolu s Kafkom alebo Musilom v knihe figurujú mená ako Cioran alebo L. Klíma. Kto sleduje Ballove prozaické výstupy, ľahko zistí, že "žáner" vznikal dodatočne, fúzovaním poviedok, ktoré boli pôvodne publikované ako poviedky. Napriek tomu kniha pôsobí jednoliato, prepojená autorovou optikou i celkovou literárnou štylizáciou jednotlivých mikrotextov. Ballov zmysel pre detail a cit pre slovo, jeho reflexia ako nosný element výpovede má aj svoje "prevrátené" vyústenie: prílišné sebapozorovanie, priveľká interpretačná posadnutosť vytvárajú labyrint pocitov, úvah a motivácií, ktorý by bolo možné označiť slovom anestetikum. Anestetikum ako fascinácia odvrátenými stránkami života a súčasne ako umŕtvovanie seba a iných v sebe, aby nápor prežitého nebol až taký ničivý, priťažký. Strach, úzkosť, depresia, hnus, slabosť, bezmocnosť, samota, zúfalstvo alebo šialenstvo nachádzajú v Ballovej knihe priame pomenovanie, ocitajú sa však v smrteľno-životnom napätí s potrebou lásky, dotyku, pohladenia, priblíženia sa k druhému človeku cez bariéru (a most) myšlienok a slov, v kruhu vlastných neistôt. Ustavičná vojna Ballovho hrdinu so životom o život vo vnútri samého seba má však aj svoje oslňujúce záblesky irónie a sebairónie. Jeho premyslená rozprávačská stratégia celý ten neznesiteľný prúd autopsie nadľahčuje a prekrýva akousi "hrou na manipuláciu". Symbolika názvu novej Ballovej prózy naznačuje, kam autor v zásade umiestňuje svojich hrdinov, ktorým sa bridia tak "uniformy", ako aj "celá alternatívna čvarga". Opozícia outside-inside si však zaslúži menej rešpektu, na aký sme boli rokmi navyknutí. Nie z hľadiska anarchie, ale z hľadiska životnosti nášho myslenia. Napriek tomu Ballova pozícia v slovenskej próze - inside - sa však dnes zdá byť neotrasiteľná.
Autor: STANISLAVA CHROBÁKOVÁ (Autorka je spolupracovníčkou SME.)