Česká námorná plavba kupuje lode *Správa o jednej spoločnosti obchodovanej na BCPP

Námorné lode v predvojnovom Československu vlastnili súkromné firmy napr. Baťa. V právnej forme "medzinárodná akciová spoločnosť" existuje Československá námořní plavba od roku 1959 podľa zákona 243/49 Zb. Už v päťdesiatych rokoch sa pod ČS vlajkou plavil

i čínske lode aj s čínskou posádkou, lebo rôzne americké diskriminačné opatrenia počas studenej vojny im bránili plaviť sa pod vlastnou vlajkou. Čínske lode predstavovali kapitálovú účasť v tejto spoločnosti, tá bola neskôr v období kultúrnej revolúcie stiahnutá. Zo základného imania spoločnosti 1,3 mld Kč sa 66 percent ponúkalo českým aj slovenským akcionárom v prvej vlne kupónovej privatizácie, FINOP získal 29 percent akcií, Čechofracht 1 a zamestnanci 2 percentá. V polovici minulého roka vlastnili investičné fondy vyše 50 percent akcií, z toho 13 slovenských investičných fondov niečo vyše 3 percentá, drobní akcionári vlastnili takmer 13 percent akcií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť vlastní flotilu 15 lodí úhrnnej nosnosti 428 000 ton. Je to medzi vnútrozemskými štátmi druhá najväčšia flotila na svete (po Švajčiarsku). V minulosti flotila slúžila na prepravu tovaru vyrobeného v Československu, často išlo o zbrojárske dodávky spriateleným krajinám. V súčasnosti námorná flotila tejto spoločnosti robí takmer výlučne plavby pre cudzích zákazníkov. Polovica flotily je určená pre sypké náklady, polovica pre kusové. Niektoré lode boli staré vyše 20 rokov, spoločnosť ich mienila predať aj preto, lebo za poistenie týchto lodí a nákladov v nich sa viac platí. Spoločnosť podnikla kroky pre obnovenie flotily, objednala v rumunských lodeniciach výrobu tankovej lode. Koncern Daewoo má postaviť do septembra 1995 loď typu Panamax s názvom Šumava o nosnosti 70 tisíc ton. Lode typu Panamax sa môžu plaviť Panamským prieplavom, v roku 1993 už pribudla do flotily loď tohto typu s názvom Beskydy. Na výstavbu týchto lodí si spoločnosť musela požičať od zahraničných bánk, domáce to financovať nechceli. Cudzím bankám musela spoločnosť dať do zálohy niektoré lode ako záruku, navyše si dali podmienku, že novopostavené lode sa budú plaviť pod cudzou vlajkou. V súčasnosti sú tri lode flotily Československej námornej plavby zaregistrované pod vlajkou Malty.

SkryťVypnúť reklamu

Pre získavanie zákaziek na prepravu vo svete spoločnosť založila niekoľko sprostredkovacích dcérskych spoločností C.O.S.-SUN Ltd. (Malta) C.O.S.-STAR Ldt. (New York) a C.O.S.-BULK Ltd. (Londýn), má tiež spoluúčasť v jednej ďalšej.

Ešte v septembri minulého roka bolo oznámené, že spoločnosť zmení názov na "Česká námořní plavba, a.s.", vo výsledkoch pražskej burzy sa však stále objavuje pôvodný názov.

Z čistého zisku 65 mil. Kč za rok 1993, akcionárom spoločnosť rozdelila a vyplatila väčšinu, takže na akciu pripadlo 45 Kč pred zdanením. Posádky lodí mali koncom roka 1992 vyše 1000 členov, ústredie v Prahe 10 okolo 100 zamestnancov.

S akciami spoločnosti sa začalo obchodovať v auguste 1993. Od začiatku roka 1994 začali ceny akcií tejto spločnosti prudko stúpať, doteraz najvyššiu cenu 2310 Kč dosiahli akcie 10. marca 1994. Neskorší pokles cien týchto akcií v porovnaní s inými akciami nebol tak výrazný, počas druhého polroka sa akcie predávali v rozmedzí od 1500 do 2000 Kč.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 338
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 778
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 591
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 748
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 694
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 404
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 705
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu