Po reformách baníctva, zdravotníctva, všeobecného poistenia od včerajšieho dňa začínajú v Poľsku nové zásady platiť aj v školstve. Žiaci a učitelia v Poľsku začínajú nový školský rok v znamení školskej reformy - ktorá sa rovnako ako tie predchádzajúce pripravovala veľmi krátko, necelý rok. „Nech je to signál pre všetkých, že školskú reformu považujeme za jednu z najdôležitejších úloh v štáte,“ povedal prezident Aleksander Kwaśniewski na stretnutí s premiérom Jerzym Buzkom, ministrom školstva Miroslawom Handkem a zástupcami odborov v prezidentskom paláci, kde sa diskutovalo o tom, či je reforma dostatočne dobre pripravená na to, aby sa s jej uplatňovaním mohlo začať už v tomto školskom roku. Predseda Zväzu poľských učiteľov Slawomir Broniarz vláde predovšetkým vyčítal, že vyčlenila na reformu veľmi málo finančných prostriedkov. Handke pritom pred začatím reformy sám povedal, že ak bude málo peňazí na reformu, podá demisiu. Handkemu sa nepodarilo do 1. septembra získať pre školstvo toľko peňazí, ako predpokladal, no od 1. januára 2000 by mala reforma dostať novú finančnú injekciu na základe nového rozpočtu.
Na základe novej školskej reformy žiaci v Poľsku začínajú chodiť do školy v 7 rokov tak, ako podľa starého systému, základná škola je šesťročná a končí sa previerkou „sprawdzian“. Nasledujú 3 roky v gymnáziu, ktoré sa končia záverečnou skúškou. Podľa počtu získaných bodov je študent zaradený na trojročné lýceum, ktoré sa končí maturitnou skúškou, alebo na dvojročnú učňovskú školu. Po skončení lýcea sa môže študent rozhodnúť, či bude pokračovať v štúdiu na vysokej škole. Nový program školskej refomy platí pre prvý až štvrtý ročník základnej školy a prvý ročník gymnázia. Hodnotenie žiakov zostáva po starom - najlepšia je 6 a najhoršia 1.
V súvislosti s reformou sa vynára okrem financií niekoľko ďalších problémov - napríklad učitelia s ňou nie sú dôkladne oboznámení, chýbajú školské učebnice a obce nie sú schopné zabezpečiť rozvoz žiakov do škôl. Minister školstva však plánuje tieto problémy riešiť priebežne, v procese zavádzania reformy. Podľa neho totiž ide o dôležitý projekt, ktorého hlavným prínosom bude „viac kvalifikovaných ľudí a lepšie predpoklady uplatniť sa na trhu práce v novej Európe“ - zjednotenej, do ktorej bude Poľsko čoskoro patriť.
JÁN BOŠŇOVIČ, Waršava
Autor je stálym spolupracovníkom SME