FOTO - ČTK
Súkromný stomatológ Aurel Ducko tvrdí, že nespokojných pacientov nemajú. "Pri ošetrení s nimi komunikujeme a pokiaľ sa ich želaniu nedá vyjsť v ústrety, tak im zdôvodníme prečo a aké zdravotné a technické následky by to pre nich malo." Reklamáciu rieši pre pacienta zadarmo s upozornením, že ak sa mu to stane opakovane, potom už pacient opravu zaplatí.
V stomatológii možno reklamovať len materiál a výrobky, záručná lehota je 24 mesiacov od ošetrenia. Ide o materiál výplní - plomby a zubné náhrady. Poradca a hovorca komory zubných lekárov Ján Vančo povedal, že každá reklamácia sa posudzuje individuálne. Napríklad na plombu ako na ošetrenie nie je možné dať záruku. "Je tam veľa vplyvov, ktoré stomatológ nemôže ovplyvniť a závisia od pacienta a stavu jeho zdravia a v neposlednom rade od prírody," hovorí Vančo. Podotkol, že zubný kaz je infekčné ochorenie, ktoré vzniká v dôsledku nedostatočnej starostlivosti o chrup. Kaz postupuje ďalej a má negatívne účinky na životnosť plomby, zubnej náhrady a aj ostatných ošetrení.
Na reklamáciu nemá vplyv, či ošetrenie hradí zdravotná poisťovňa, alebo či má stomatológ zmluvu s poisťovňou. S reklamáciou sa má pacient obrátiť na zubného lekára, ktorý ho ošetril. Protetické výrobky môže pacient reklamovať u zubára, ale aj u technika, ktorý ich vyhotovil. Ak je nespokojný s riešením, môže podať sťažnosť na komoru zubných lekárov. Podľa zákona lekár musí vyriešiť reklamáciu tak, aby bol výrobok funkčný. "Pôjde o úpravu alebo výmenu plomby a opravu zubnej náhrady, alebo jej výmenu, ak je neopraviteľná," vysvetlil Vančo.
Lekár však nemusí pacientovi vyhovieť, ak zistí, že plombu, výplň či protézu si poškodil vlastnou vinou, nevhodným používaním.
Otázka reklamácií v zdravotníctve je zložitá tým, že nejde o tovar, ktorý sa bežne predáva. Klasická záruka sa vzťahuje len na materiál použitý pri ošetrení a zhotovení náhrad. Na ošetrenie ako také, kde zohráva úlohu biologický faktor, nemožno poskytnúť záruku. Napríklad, ak stomatológ zachraňuje zub zdevastovaný kazom, nemôže dať plnú záruku, aký bude výsledok, ale len predpokladá úspešnosť. Ešte pred ošetrením by mal lekár informovať pacienta o všetkých možnostiach a rizikách.
(dro)
Reklamácia u zubára
Čo sa dá reklamovať:
použitý zdravotnícky materiál a výrobky, každá reklamácia sa posudzuje individuálne, reklamácia nezávisí od toho, či výkon hradila zdravotná poisťovňa, alebo či má stomatológ zmluvu so zdravotnou poisťovňou. Pacient môže výrobok reklamovať, ak je nespokojný.
Kde reklamovať
u svojho ošetrujúceho lekára, Aká je záručná lehota
24 mesiacov,
Na čo sa nevzťahuje záruka
ak ide o poškodenie vonkajším zavinením - úraz pacienta, pád alebo úder do tváre, ktorého výsledkom je mechanické poškodenie, Kedy je reklamácia problematická
pri plombách, pretože je tam veľa vplyvov, ktoré stomatológ nemôže ovplyvniť - závisia od pacienta a stavu jeho zdravia, Ako sa rieši reklamácia
reklamáciu vyrieši zubný lekár, tak aby bol výrobok funkčný. Pôjde o úpravu alebo výmenu plomby a opravu zubnej náhrady, alebo jej výmenu, ak je neopraviteľná. Poškodenie zdravia
nepatrí medzi reklamácie, sťažnosti rieši Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.