Firmy Key Media z Prievidze, Antre Public z Banskej Bystrica a Abakis z Bratislavy poslali do médií výsledky sondáží, ktoré nie
vždy zodpovedajú prieskumom známych agentúr. V dvoch z nich sa napríklad ANO pohybuje na hranici zvoliteľnosti do parlamentu, v ďalšej má iba 0,88 percenta a naopak SNS 12,5 percenta.
Ľudia z neznámych agentúr tvrdia, že ich prieskumy sú rovnako reprezentatívne ako tie, ktoré robili známe agentúry ako ÚVVM, MVK, Focus alebo OMV SRo. Médiá ich prieskumy ignorovali, výnimkou boli len tlačové agentúry.
"Politické preferencie sú dva alebo tri dni pred voľbami mimoriadne citlivou záležitosťou," povedala sociologička Ľudmila Benkovičová z OMV. O spomenutých agentúrach doteraz nepočula a médiá by mali podľa nej zverejňovať len prieskumy overených a známych agentúr. Benkovičová upozornila, že v minulosti sa niektoré prieskumy rôznych agentúr mohli stať súčasťou politickej reklamy.
O agentúrach Key Media, Antre Public a Abakis doteraz nepočul ani podpredseda Slovenskej asociácie výskumných agentúr a šéf agentúry Focus Ivan Dianiška. Aj on sa pozastavil nad niektorými ich výsledkami.
Podľa Dianišku vypracovanie reprezentatívneho výskumu preferencií stojí najmenej 100-tisíc korún a presnosť prieskumov záleží na kvalite anketárskej siete, ktorú treba starostlivo vybudovať.
Spolumajiteľka Key Media Bibiána Slávková pre SME povedala, že prieskum robila ona a jej syn, ktorý študuje marketingovú komunikáciu. Ide o prvú politickú sondáž, ktorú jej firma robila.
Metóda, akú na prieskum použili, bola jednoduchá. So synom si rozložili deväť telefónnych zoznamov a náhodným výberom volali takmer 1500 respondentom.
"Chceli by sme sa tým potom neskôr zaoberať aj podrobnejšie, keď dopíše bakalársku prácu," povedala Slávková o synovi. Tvrdí, že to "nie je len taká hra", ale pripustila, že sa chceli aj zviditeľniť.
Výrazne odlišné výsledky oproti bežným preferenciám zverejnila bratislavská spoločnosť Abakis. Podľa jej sondáže má SNS podporu 12,5 % ľudí, HZDS chce voliť len 8,1 % a ANO len 0,88 %.
V Abakise nám povedali, že majú sieť 550 kvalifikovaných anketárov a že stoja za reprezentatívnosťou tohto prieskumu.
Agentúra Antre public robila prieskum na malej vzorke 600 respondentov, z ktorých voliť by išlo len 420 ľudí. Renomované agentúry pri reprezentatívnych prieskumoch obvykle používajú zhruba dvojnásobnú vzorku.
Výsledky, ktoré Antre Public zverejnila, približne korešpondujú s tými od známych agentúr. "Myslím si, že má rovnakú váhu alebo neváhu ako všetky ostatné prieskumy, ktoré sa z času na čas objavia," povedal konateľ firmy Ľuboš Priehoda. (knm)