Vyrojili sa haldy prieskumov

BRATISLAVA - Len niekoľko dní pred parlamentnými voľbami sa objavili prieskumy preferencií strán, ktoré zverejnili doteraz neznáme agentúry.

Firmy Key Media z Prievidze, Antre Public z Banskej Bystrica a Abakis z Bratislavy poslali do médií výsledky sondáží, ktoré nie

vždy zodpovedajú prieskumom známych agentúr. V dvoch z nich sa napríklad ANO pohybuje na hranici zvoliteľnosti do parlamentu, v ďalšej má iba 0,88 percenta a naopak SNS 12,5 percenta.

Ľudia z neznámych agentúr tvrdia, že ich prieskumy sú rovnako reprezentatívne ako tie, ktoré robili známe agentúry ako ÚVVM, MVK, Focus alebo OMV SRo. Médiá ich prieskumy ignorovali, výnimkou boli len tlačové agentúry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Politické preferencie sú dva alebo tri dni pred voľbami mimoriadne citlivou záležitosťou," povedala sociologička Ľudmila Benkovičová z OMV. O spomenutých agentúrach doteraz nepočula a médiá by mali podľa nej zverejňovať len prieskumy overených a známych agentúr. Benkovičová upozornila, že v minulosti sa niektoré prieskumy rôznych agentúr mohli stať súčasťou politickej reklamy.

O agentúrach Key Media, Antre Public a Abakis doteraz nepočul ani podpredseda Slovenskej asociácie výskumných agentúr a šéf agentúry Focus Ivan Dianiška. Aj on sa pozastavil nad niektorými ich výsledkami.

Podľa Dianišku vypracovanie reprezentatívneho výskumu preferencií stojí najmenej 100-tisíc korún a presnosť prieskumov záleží na kvalite anketárskej siete, ktorú treba starostlivo vybudovať.

SkryťVypnúť reklamu

Spolumajiteľka Key Media Bibiána Slávková pre SME povedala, že prieskum robila ona a jej syn, ktorý študuje marketingovú komunikáciu. Ide o prvú politickú sondáž, ktorú jej firma robila.

Metóda, akú na prieskum použili, bola jednoduchá. So synom si rozložili deväť telefónnych zoznamov a náhodným výberom volali takmer 1500 respondentom.

"Chceli by sme sa tým potom neskôr zaoberať aj podrobnejšie, keď dopíše bakalársku prácu," povedala Slávková o synovi. Tvrdí, že to "nie je len taká hra", ale pripustila, že sa chceli aj zviditeľniť.

Výrazne odlišné výsledky oproti bežným preferenciám zverejnila bratislavská spoločnosť Abakis. Podľa jej sondáže má SNS podporu 12,5 % ľudí, HZDS chce voliť len 8,1 % a ANO len 0,88 %.

V Abakise nám povedali, že majú sieť 550 kvalifikovaných anketárov a že stoja za reprezentatívnosťou tohto prieskumu.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúra Antre public robila prieskum na malej vzorke 600 respondentov, z ktorých voliť by išlo len 420 ľudí. Renomované agentúry pri reprezentatívnych prieskumoch obvykle používajú zhruba dvojnásobnú vzorku.

Výsledky, ktoré Antre Public zverejnila, približne korešpondujú s tými od známych agentúr. "Myslím si, že má rovnakú váhu alebo neváhu ako všetky ostatné prieskumy, ktoré sa z času na čas objavia," povedal konateľ firmy Ľuboš Priehoda. (knm)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 030
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 306
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 854
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 829
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 535
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 369
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu