Martinská inscenácia Čechovovho Ivanova (na snímke vľavo) a prešovské naštudovanie Uja Váňu (vpravo) od toho istého autora sa rovným dielom podelili o desať nominácií na Dosky. Ivanov však predsa len vedie, keď jednu nomináciu získalo aj jeho inscenovanie na VŠMU.
FOTO – SKD, DAD
Víťazi v ankete Dosky 2006, ktorú organizuje jedenástykrát Asociácia súčasného divadla a Asociácia Divadelná Nitra, budú známi v piatok 22. septembra. Vtedy odštartuje aj jubilejný pätnásty ročník medzinárodného festivalu Divadelná Nitra, ktorý potrvá do 27. septembra.
Už dnes je jasné, že víťazom nominácií sa stal Anton Pavlovič Čechov. Spolu nazbieral rekordných jedenásť. Po päť si medzi sebou rozdelili inscenácie Ujo Váňa a Ivanov a jednu má ešte „iný“ Ivanov v naštudovaní študentov Vysokej školy múzických umení v réžii Mariána Amslera.
V ankete hlasovalo 38 divadelných kritikov, teoretikov a kultúrnych publicistov.
„Vy si zo mňa strieľate, myslíte to vážne?“ čudoval sa počas skúšania muzikálu Divotvorný hrniec s Jozefom Bednárikom Svetozár Sprušanský. V jeho prípade sa história opakuje. Pred tromi rokmi skúšal s Jozefom Bednárikom Adama Šangalu a počas skúšky sa dozvedel o piatich nomináciách za Čechovove Tri sestry.
„Čechov spája tragiku s komikou, trápnosť so vznešenosťou a banálnosť s metafyzikou. To všetko ešte stále funguje v dnešnom svete a priťahuje inscenátorov,“ reaguje Sprušanský na záhadu triumfálneho návratu ruskej klasiky na slovenské javiská.
K dramatikovi si už stihol vybudovať aj osobný vzťah. „Pre mňa je to Čechov v spojení s rusínskym Divadlom Alexandra Duchnoviča. Stretnutie s neopakovateľnými myšlienkami a skvelou partiou ľudí, ktorá na javisku nehrá. Oni toho Čechova žijú a dýchajú.“
Najviac ho teší, že Duchnovičovo divadlo sa vďaka Doskám dostáva do popredia. „Nominácie sú pre mňa dôležitejšie ako to, či sa niektoré premenia aj na ceny.“
Roman Polák mohol mať ešte viac dôvodov na radosť. Okrem piatich nominácií za Čechovovho Ivanova ho mohli potešiť aj dve ďalšie pre Činohru Slovenského národného divadla, ktorej šéfuje. Včera však do uzávierky trávil svoj čas v skúšobni.
„Je to pre nás zadosťučinenie a chápem to ako výsledok práce celého divadelného tímu. Máme radosť, pretože sme prešli zmenami a nominácie sú signálom, že sme sa vybrali správnym smerom,“ povedal za nominovaného martinského Ivanova riaditeľ Slovenského komorného divadla Andrej Hrnčiar.
Aj túto sezónu v Martine stavajú na Čechova, Čajku bude režírovať Dodo Gombár. Len pre zaujímavosť, prvú Dosku dostal Svetozár Sprušanský práve za Čechovovu Čajku.
V nomináciách sa po dlhšom čase trikrát ocitol aj balet. Jednu nomináciu má hudba Petra Zagara k baletu Sen noci svätojánskej bratislavského súboru, dve putujú do Košíc pre Rómea a Júliu. „Vnímam to pozitívne. Teší ma, že kritici si všimli prácu divadelníkov aj mimo Bratislavy. Nie je to môj úspech, ale úspech súboru, pretože je kvalitný,“ zhrnul pocity režisér a choreograf Ondrej Šoth.
Slávnostný ceremoniál odovzdávania cien na úvod Divadelnej Nitry v Divadle Andreja Bagara režíruje Marián Amsler, predstavia sa na ňom Anita Szvrcseková, Renáta Ryníková, Jana Knapíková a Marek Majeský.
Najlepšia inscenácia
Anton Pavlovič Čechov: Ujo Váňa v réžii Svetozára Sprušanského, Divadlo Alexandra Duchnoviča Prešov, Anton Pavlovič Čechov: Ivanov v réžii Romana Poláka, Slovenské komorné divadlo Martin, Piotr Iľjič Čajkovskij:Eugen Onegin v réžii Petra Konwitschného, Opera Slovenského národného divadla Bratislava
Najlepšia réžia
Svetozár Sprušanský za inscenáciu hry A. P. Čechova Ujo Váňa, DAD Prešov, Ondrej Šoth za réžiu a choreografiu baletu podľa Williama Shakespeara Rómeo a Júlia, Balet Štátneho divadla Košice, Roman Polák za inscenáciu hry A. P. Čechova Ivanov, SKD Martin
Najlepší ženský herecký výkon
Vladimíra Brehová za postavu Sone v inscenácii A. P. Čechova Ujo Váňa, DAD Prešov, Zuzana Kronerová za postavu Viery v inscenácii Thomasa Bernharda Pred odchodom na odpočinok, Divadlo Astorka Korzo 90 Bratislava, Táňa Pauhofová za postavu Manon v inscenácii Vítězslava Nezvala Manon Lescaut, Činohra SND Bratislava
Najlepší mužský herecký výkon
Peter Šimun za postavu Rudolfa Höllera v inscenácii hry Thomasa Bernharda Pred odchodom na odpočinok, Divadlo Astorka Korzo, Eugen Libezňuk za postavu Ivana Vojnického v inscenácii A. P. Čechova Ujo Váňa, DAD Prešov, Robert Roth za postavu Šabrina v inscenácii podľa Fiodora Michajloviča Dostojevského Cudzia žena a muž pod posteľou, SND Bratislava
Najlepšia scéna
Alexandra Grusková v inscenácii A. P. Čechova Ujo Váňa, DAD Prešov, Vladimír Čáp v inscenácii A. P. Čechova Ivanov, SKD Martin, František Lipták v inscenácii hry Tadeusza Słobodzianeka Prorok Ilja, Teatro Tatro Nitra
Najlepší kostým
Peter Čanecký v inscenácii A. P. Čechova Ivanov, SKD Martin, Alexandra Grusková v inscenácii Pierra de Marivauxa Stratégie a rozmary, SND, Ľudmila Várossová v inscenácii opery Giacoma Pucciniho Turandot, SND Bratislava, Andryi Sukhanov v balete podľa Williama Shakespeara Rómeo a Júlia, ŠD Košice
Najlepšia scénická hudba
Peter Zagar v balete Sen noci svätojánskej, SND Bratislava, Michal Novinski v inscenácii A. P. Čechova Ivanov, SKD Martin, Peter Mankovecký v inscenácii P. de Marivauxa Stratégie a rozmary, SND Bratislava
Objav sezóny
Inscenácia hry Antona Pavloviča Čechova Ivanov v réžii Mariána Amslera, Vysoká škola múzických umení Bratislava. Uvedenie a dramaturgia hry Elfriedy Jelinekovej Motorest v réžii Viktora Kollára, Divadlo Jána Palárika Trnava. Inscenácia hry Federica Garcíu Lorcu Krvavá svadba v réžii Nade Uličnej, Vysoká škola múzických umení Bratislava