FOTO – SITA |
Závod bude vyrábať najnovší model značky - Peugeot 207. Vyrába sa aj vo francúzskom meste Poissy a v španielskom Madride. V tomto roku by malo továreň opustiť približne 50-tisíc vozidiel, v roku 2007 asi 240-tisíc. Motory a prevodovky sa budú dovážať zo strojárskych závodov vo Francúzsku. V závode by malo byť postupne zamestnaných priamo okolo 3500 zamestnancov a u dodávateľov pre PSA by malo nájsť uplatnenie ďalších približne 6500 ľudí.
Od roku 2010 by sa mal v Trnave zároveň začať vyrábať nový typ vozidla, ktorý sa nachádza ešte len vo fáze vývoja. Pôjde o úplne nový model, ktorý nemá nahradiť nijaké z existujúcich vozidiel aktuálneho sortimentu značiek Peugeot a Citroen.
Trnavský závod bude dodávať vozidlá do celej Európy. Dôvodom pre výstavbu závodu v Trnave bola hlavne výhodná geografická poloha regiónu. „Trnava je významný dopravný uzol, ktorý sa nachádza v blízkostí viacerých veľkých automobilových trhov, akým je napríklad Nemecko,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti PSA Peugeot Citroen Jean-Martin Folz.
Automobilka chcela pôvodne postaviť v Trnave aj druhý závod. Plánovala do neho investovať 350 miliónov eur a zamestnať ďalších 1800 ľudí. Svoj zámer však prehodnotila. Koncern sa rozhodol v trnavskom závode len rozšíriť existujúce výrobné linky a pridať ďalšiu zmenu.
Vplyv PSA na ekonomiku bude enormný
Analytici sa zhodujú v ekonomickom prínose automobilky pre Slovensko. Nehrozí, že sa staneme len „montážnou dielňou“. „Vplyv na hospodárstvo bude enormný. Prejavil sa, už keď sa začala automobilka budovať,“ povedal analytik ČSOB banky Marek Gábriš. „Zvýši sa export, a tak sa zníži schodkovosť obchodnej bilancie,“ povedal ekonóm-prognostik Pavol Kárász.
Analytička Slovenskej sporiteľne odhaduje, že „vývozy áut vyrobených v Trnave, znížené o sumu dovezených automobilových súčiastok, by mali ovplyvniť zahraničnoobchodnú bilanciu pozitívne v hodnote približne 3,15 a 20 miliárd korún v rokoch 2006 - 2008.“
Novopostavený závod zvýši zamestnanosť regiónu a zabezpečí rozvoj služieb. „Vďaka výstavbe automobilky dôjde u nás aj k rozvoju znalostnej spoločnosti, bude impulzom pre špecializácie na vysokých školách a bude mať výrazný vplyv aj na malých podnikateľov,“ povedal Kárász.
Prípadné krízy v automobilovom priemysle by Slovensko nemali výrazne negatívne zasiahnuť. Automobilový priemysel sa spolu s kategóriou výroby strojov a zariadení podieľal v prvom polroku na tvorbe hrubého domáceho produktu približne šiestimi percentami.
„O závislosti ekonomiky od automobilov sa teda nateraz nedá hovoriť,“ povedala Valachyová. „Výkyvy v automobilovom priemysle budú tlmené. Na Slovensku totiž budú plne funkčné tri odlišné automobilky,“ povedal Kárász.
Riziku premiestňovania výroby na východ sa však podľa Gábriša nedá vyhnúť.
Slovensko by sa mala čoskoro dostať na prvé miesto vo svetovej produkcii automobilov v prepočte na jedného obyvateľa.
Autor: VIERA FIDLUŠOVÁ