tom, že tak ušetrí.
Lietadlo do čínskej metropoly je naozaj plné, Číňania sa v týchto dňoch vracajú domov, aby oslávili čínsky Nový rok. Tento rok bude v znamení zlatého prasaťa. V spoločnosti rakúskych Číňanov a rakúskych turistov cestuje aj skupinka slovenských podnikateľov, ktorí sprevádzajú premiéra.
Premiér sa stresu pri odlete, keď sa Číňania pri nastupovaní tlačia a predbiehajú, ako držiteľ diplomatického pasu vyhne. Jeden zo slovenských podnikateľov si po štuchanci uľaví poznámkou: „Toto je otázka prežitia, je ich vyše miliarda.“
Fico do lietadla nastupuje medzi poslednými a namieri si to rovno do prvej triedy. Patrí mu miesto v prvom rade v pohodlných kreslách. Hneď vedľa neho hovorkyňa Silvia Glendová.
Let do Pekingu trvá približne deväť hodín. Prilieta sa o piatej ráno stredoeurópskeho času. Premiér z lietadla vystupuje sviežo, čaká ho celodenný program.
„Vážne je to slovenský premiér? Vôbec som nevedela, že je na palube,“ hovorí jedna z rakúskych letušiek. „A ktorý pán to presne je?“ Meno Robert Fico jej nič nehovorí.
Komerčnú linku čínskych aerolínií využije premiér aj zajtra na presun do provincie Čunking, ktorá je strediskom automobilového priemyslu.
„Ratáli sme to a vyšlo, že linkou je to lacnejšie o dva a pol milióna korún ako špeciálom,“ vysvetľuje premiér, prečo nezobral špeciál. Podnikatelia si cestovné náklady platili sami.
„Je to zvláštne, že pricestoval bežnou linkou. Pri návštevách z Európy sme zvyknutí, že návštevy priletia vlastným špeciálom,“ porovnáva pani z čínskeho protokolu. Rovnako ju prekvapilo, že cestu premiéra mapuje iba jeden slovenský novinár. Bežne ich príde aj desať. „Keby som ich odviezol, tak by išli,“ reagoval premiér. Prvoradá je cena, prízvukuje.
Autor: Peking