PRAHA, BRATISLAVA. Európska komisia v rámci boja proti globálnemu otepľovaniu navrhla zníženie emisií oxidu uhličitého nových automobilov na 130 gramov na kilometer do roku 2012. Pôvodne však uvažovala o 120 gramoch.
Automobiloví výrobcovia komisii vyčítajú, že ešte pred samotným návrhom neurobila dosahovú štúdiu o tom, aký reálny výsledok môže jej krok priniesť. Brusel sa oficiálne bráni tým, že teraz ide o prvý výkop a prieskum záťaže pre priemysel. Ľudia z kabinetu komisára Verheugena hovoria, že chceli najskôr zadať dosahovú štúdiu.
Priemysel sa vyhráža, že náklady na zavedenie potrebnej technológie budú tri až štyri tisíc eur na jedno auto. Reakciou automobiliek by podľa generálneho tajomníka združenia európskych automobiliek ACEA Ivana Hodača bol presun výroby do krajín mimo únie, čo by znamenalo stratu pracovných miest na kontinente. „Emisné limity by museli dodržať aj dovozcovia z tretích krajín, takže zníženie nákladov by sa hľadalo najmä v znížení ceny pracovnej sily. Rusko a ďalšie východné trhy sú tou možnosťou,“ povedal.
Autor: r, šaf