Bratislava. Ministerstvo práce včera potvrdilo, že chce otvoriť druhý pilier. V najnovšej analýze ráta s tým, aby z neho mohli vystúpiť ľudia, ktorí mali v čase vstupu 40 rokov a viac. Týka sa to 387–tisíc občanov. Je to štvrtina všetkých sporiteľov. Analýzu rezort včera predložil do vlády.
Časť sporiteľov sa podľa rezortu dostala do druhého piliera podvodom alebo mali od sprostredkovateľov pri uzatváraní zmluvy zavádzajúce informácie. Ak by sa rozhodli vrátiť do prvého piliera, ich príspevky by sa z dôchodkových správcovských spoločností presunuli do Sociálnej poisťovne.
„S otvorením druhého piliera počítalo už programové vyhlásenie vlády, analýza ho len kvantifikuje,“ povedala hovorkyňa rezortu práce Oľga Škorecová. Podľa prepočtov rezortu je druhý pilier výhodný pre ľudí, ktorí si v systéme sporia aspoň 18 až 20 rokov.
Asociácia dôchodkových spoločností s týmto prepočtom nesúhlasí. „Podľa konzervatívnych prepočtov asociácie by sporenie na penziu mohlo byť nevýhodné pre tých, čo mali pri vstupe do systému viac ako 48 rokov,“ povedal Viktor Kouřil z VÚB Generali.
Martin Chren z Nadácie F. A. Hayeka nepredpokladá, že by ľudia začali z druhého piliera vo veľkom vystupovať. „Ak by sa rozhodli vrátiť do prvého piliera, zriekli by sa svojho vlastníctva, pretože štát by im zobral už nasporené peniaze v druhom pilieri,“ povedal Chren.
Rezort práce chce zároveň presadiť dobrovoľný vstup aj pre tých, pre ktorých je to dnes povinné. V súčasnosti musí do druhého piliera povinne vstupovať väčšina tých, ktorí prestanú študovať.
Rezort práce v analýze uvažuje aj s tým, že by matky na materskej dovolenke boli len v Sociálnej poisťovni. Týkalo by sa to aj tých, čo sa starajú o dlhodobo choré dieťa alebo iného príbuzného.
Podľa advokáta Tomáša Kamenca by to mohlo byť v rozpore s ústavou. „Bolo by to úplne rovnaké, a možno ešte horšie riešenie ako nútenie zamestnancov štátu, aby boli len v štátnych zdravotných poisťovniach,“ povedal Kamenec.
Samotný rezort však považuje toto opatrenie za nesystémové a diskriminačné. Dotklo by sa zhruba 132–tisíc ľudí. Niektorým z nich by to dokonca mohlo znížiť dôchodok z dvojpilierového systému.
V analýze sa ďalej hovorí, že takéto opatrenie diskriminuje najmä matky, pre ktoré bude prakticky zbytočné zotrvávať v dvojpilierovom systéme. Ťažšie by sa imtotiž plnili podmienky pre dôchodok z druhého piliera.
Namiesto podobných opatrení by podľa Petra Goliáša z INEKO mala vláda viac šetriť, aby mala zdroje na krytie týchto výpadkov.
V roku 2006 odviedla Sociálna poisťovňa za poistencov štátu dôchodkovým správcovským spoločnostiam takmer 1,3 miliardy korún. Rezort vypočítal, že ak by ich presunul do prvého piliera, zvýšilo by to na budúci rok príjmy Sociálnej poisťovne zhruba o 1,6 miliardy korún a v roku 2009 o 1,7 miliardy.
Nevylúčili zníženie odvodov do druhého piliera
Ministerstvo v analýze uvažuje aj so znížením percenta odvodov do druhého piliera z terajších 9 na 6 percent. Považuje to „za technologicky najjednoduhšie, no ekonomicky najzávažnejšie riešenie deficitu Sociálnej poisťovne“.
Podľa prepočtov rezortu by zvýšenie sadzby poistného v priebežnom systéme z 9 na 12 percent zvýšilo príjmy Sociálnej poisťovne v roku 2008 asi o 8 miliárd korún.
Zníženie príspevku by podľa Chrena bolo najhorším opatrením, ktoré by zničilo dôchodkovú reformu.
„Ide o radikálny zásah do druhého piliera, ktorý by sa stal nebezpečným precedensom do budúcnosti a porušil by ústavou garantované právo sporiteľov na predpokladané súkromné vlastníctvo,“ povedal predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností Peter Socha.
Zrušiť by sa mali aj príspevky do druhého piliera z garančného fondu. Sociálna poisťovňa z neho uhrádza odvody za poistencov, za ktorých zamestnávatel neodviedol príspevky do 60 dní od termínu splatnosti.
Reakcie politikov
Poslanec SNS Rafael Rafaj súhlasí so znížením odvodov z 9 na 6 percent. Nepozdáva sa mu, že by si sporiť nemohli poistenci štátu. „Prinieslo by to viac administratívnych bariér, ako samotného zisku,“ povedal Rafaj.
Definitívne stanovisko HZDS povie až po preštudovaní analýzy. „Naša stará teória volá za zachovanie druhého piliera,“ povedal poslanec za HZDS Milan Urbáni. Podporu niektorých zmien nevylúčil.
Zníženie percenta odvodov je podľa Júliusa Brocku z KDH najvážnejším zásahom do fungovania dôchodkového systému. „O zdobrovoľnení výstupu môžeme diskutovať, no nie v prípade 40ročných sporiteľov,“ povedal Brocka.
Exminister práce Ľudovít Kaník považuje zníženie odvodov za znárodnenie súkromného majetku sporiteľov.
Čo sa navrhuje
Zavedenie prvku dobrovoľnosti
Riešenie situácie sporiteľov, pre ktorých je systém nevýhodný
Zrušenie platenia príspevkov do II. piliera zo základného fondu garančného poistenia
Zrušenie platenia príspevkov do II. piliera za vymedzený okruh osôb
Zmena príspevkovej sadzby
Stĺpček Ivana Štulajtera
Uspávanka
Po prečítaní analýzy vývoja dôchodkového systému si vládny politik musí urobiť záver, že drvivá väčšina z predstavených zmien sa neuskutoční v laboratóriu, ale vo svete reálnych záujmov. Na každom rohu bude stáť nejaká sociálna skupina a mávajúc svojimi právami zakričí: Tak takto nie, vážení politici, tadiaľto cesta nevedie!
Vládny politik si preto musí vyriešiť otázku: Máme sa do reformy zreformovaného dôchodkového systému vôbec pustiť? Veď problémy s deficitom Sociálnej poisťovne začnú vznikať až na konci volebného obdobia!
Krajina sa ťažko vyrovnáva s komunistickou minulosťou a teraz sa má ešte vyrovnať aj s budúcnosťou. Z politického hľadiska je analýza o tom, ako spravodlivo rozložiť náklady na financovanie dôchodkov medzi generácie.
Generácia, ktoré ešte len saje mlieko z prsu, k budúcim voľbám nepôjde. Ale rodičia, babičky a dedkovia môžu. Niektorí politici ich budú čičíkať lepším životom tu-hneď. Ako uspávankou.