Televízie o svojich chybách mlčia

Poukazovanie na chyby verejných činiteľov chápu žurnalisti ako svoje poslanie. No čoraz častejšie musia priznávať aj vlastné prešľapy. Novinárom to zatiaľ ide lepšie ako televíznym spravodajcom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Priznávať sa k chybám a ospravedlňovať sa za ne sa stáva v praxi slovenskej tlače samozrejmosťou, v televíziách je to naďalej výnimočnosť. Problémom televízneho spravodajstva však nie sú len chyby pri uvádzaní mien a funk­cií respondentov či faktografické údaje použité vo veľmi nevhodných kontextoch. Slovenské televízie už odvysielali aj zjavné nezmysly bez toho, aby na svoje potknutie divákov neskôr upozornili.

Šéfredaktori slovenských televízií napriek tomu v ankete SME vystupujú, ako keby ich podriadení robili chyby naozaj len výnimočne. Alebo vôbec.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jasne hovoria, že opravy dávajú tak raz či dvakrát do roka. Alebo vôbec. Hovorca televízie JOJ Ľudovít Tóth zašiel najďalej, na otázku, ako často dáva JOJ opravu, odpovedal: „Ešte sa nám to nikdy nestalo.“

Chyby sa však televíznemu spravodajstvu stávajú a nejde len o detaily, ktoré pôsobia napokon len ako pobavenie. Ako keď napríklad Markíza urobila z Bélu Bugára predsedu SNS. Medzi zásadné treba zaradiť decembrovú fámu o tom, že 40 percent potravín v obchodoch je po záruke či pokazených.

V Českej televízii problém s ospravedlňovaním nemajú – bežné je ospravedlnenie za chybný názov inštitúcie či nesprávne uvedenú funkciu politika alebo hoci len chybu v grafike.

Opravy len pod hrozbou

Ako má vyzerať ideálna oprava? Mala by odznieť v najbližšom možnom vysielaní správ, po tom čo sa redakcia dozvedela o svojej chybe. Okrem upozornenia, že odznel chybný údaj, ma­la by zaznieť aj správna informácia a ospravedlnenie aj dotknutej strane, aj divákom.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenské televízie takýto spôsob opravy v spravodajstve takmer vôbec nevyužívajú. Výnimkou sú len oficiálne vyhlásenia, ktoré televízie odvysielajú na príkaz Rady pre vysielanie a retransmisiu či po rozhodnutí súdu, často až roky potom, ako chybná informácia zaznela.

Tento typ opráv vysielala v nedávnej minulosti pred svojím spravodajstvom najčastejšie Markíza. Na príkaz licenčnej rady sa televízia musela ospravedlňovať za neobjektívne spravodajstvo v súvislosti s informovaním o politike niekdajšieho spoluvlastníka Markízy Pavla Ruska a jeho strany ANO.

Aby bol vlk sýty a televízia celá

Zistené chyby riešia televízie šalamúnsky - tak, aby si to, že vôbec niekedy pochybili, divák nevšimol.

Reportáž natočia ešte raz, prípadne ponúknu dotknutej osobe širší priestor napríklad na exkluzívny rozhovor.

SkryťVypnúť reklamu

V archíve televíznych správ za posledné dva roky sme našli bežnú opravu odvysielanú len v televízií JOJ (napriek výroku hovorcu), niekoľko opráv zverejnila aj spravodajská TA3. Na konkrétny prípad opravy vo vlastnom spravodajstve si vedel spomenúť len šéfredaktor TA3.

„Opraviť chybnú informáciu je základná povinnosť každého novinára - a slovenské televízie tu jasne zlyhávajú,“ hovorí Gabriel Šípoš z INEKO, ktorý sa venuje práve monitorovaniu spravodajstva.

Tvrdí, že v práci tlačených médií sa situácia zlepšuje, v televíziách nie. Systém oprav v televíziách či rádiách, „ak vôbec existuje, je neviditeľný“.

Na obranu slovenských televízií analytik dodáva, že to nie len špecifikum Slovenska.

„Predpokladá sa, že televízie majú obmedzený priestor na zverejňovanie správ, a teda aj opráv. Na druhej strane mávajú aj väčší dosah na verejnosť a nemôžu sa vyhnúť povinnosti opravovať zavádzajúce reportáže a jasne faktické chyby,“ komentuje mediálny analytik INEKO Šípoš.

SkryťVypnúť reklamu

Miesto priznania chyby zopakovanie témy

SME sa pýtalo slovenských televízií, ako reagujú, keď zistia , že odvysielali chybnú informáciu. Väčšina priznáva, že oprave sa snažia vyhnúť.

Ľudovít Tóth, hovorca televízie JOJ: „Ak sa také niečo stane, v najkratšom možnom čase uvedieme v tej istej spravodajskej relácii informáciu na pravú mieru. Za Noviny TV JOJ sme sa za päť rokov vysielania ospravedlňovať nemuseli. Skôr išlo o drobné „dovysvetlenia“, keď sme po dôkladnej analýze príspevku sťažovateľovi uznali, že nám unikla určitá súvislosť.“

Tibor Búza, riaditeľ spravodajstva a publicistiky televízie Markíza: „Snažíme sa chyby nerobiť. Samozrejme, v prípade, že sa to stane, vždy sa v čo naj­kratšom možnom čase snažíme uviesť veci na pravú mieru. Zvyčajne sa vrátime k danej téme a interpretujeme ju správne. V poslednom období sme nemali zásadnejšie problémy, ktoré by sme museli riešiť a korigovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Ján Šmihula, šéfredaktor spravodajstva STV: „Pochopiteľne, že sa chybu snažíme napraviť. Išlo napríklad o nepresnosť v „titulkovej menovačke“. V najbližšej spravodajskej relácii, v ktorej sa daná osoba vyjadrovala - sme uviedli jej funkciu správne.“

Alfonz Šuran, šéfredaktor spravodajstva TA3:

„Za prípadnú chybu sa ospravedlníme formou čítanej správy. Moderátor prečíta ospravedlnenie, oboznámi divákov, kedy bola reportáž odvysielaná a uvedie informácie na pravú mieru. Ďalšou formou ospravedlnenia je nakrútenie novej reportáže, v ktorej sú uvedené správne údaje. Treťou formou je pozvanie hosťa do štúdia, kde komplexne vysvetlí problém. Niektoré chyby totiž môžu vzniknúť preto, že v časovo limitovanej reportáži nie je možné uviesť niektoré relevantné súvislosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Bez opráv aj zjavné nezmysly

Televízia Markíza v predvianočnom šote uviedla: „Až štyridsať percent potravín v obchodoch na Slovensku je pokazených a po záruke. Tvrdí to Štátna veterinárna a potravinová správa. Sú voľne v predaji a ľudia ich bežne kupujú. Odborníci tvrdia, že predajcovia takéto potraviny podsúvajú zámerne, pretože v čase predvianočnej nákupnej horúčky si to zákazník nevšimne.“

Číslo bolo pravdivé, ale hovorilo iba to, že inšpektori našli pochybenia v 40 percentách kontrolovaných obchodov, nie v 40 percentách predávaných potravín.

Ako s faktom s touto nepravdou neskôr pracovala aj TA3.

STV bez následnej opravy odvysielala vetu: „Odborníci varujú, že na život si siahne každé piate dieťa.“

Markíza v svojich hlavných správach oznámila, že v Iraku zahynulo 130-tisic britských vojakov. Slovíčko tisíc tam bolo navyše.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: sipos.blog.sme.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 863
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 698
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 602
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 329
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 904
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 769
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 699
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 640
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu