BRUSEL. Rýchle strhávanie oblečenia, telá zmietané vášňou, hlasité vzdychy, orgazmus v niekoľkých podobách.
Európska komisia spolufinancuje výrobu európskych filmov a na ich propagáciu si vybrala netradičnú formu: videoklip, v ktorom sa miluje osemnásť párov. Konzervatívni politici sú zhrození a 40–sekundový zostrih scén zo slávnych filmov označili za nemravný a napadli komisiu, že to s honbou za popularitou preháňa.
Pobúrene reagovali najmä Poliaci. „Tá reklama je jednoducho vulgárna. Z európskej kasy sa však platí toľko idiotských vecí, že takýto klip nevyvolá žiadne zemetrasenie,“ zveril sa denníku Rzeczpospolita europoslanec za Ligu poľských rodín Maciej Giertych. Ako člen ultrakatolíckej strany kritizoval najmä to, že medzi milujúcimi sa pármi sú tiež dve homosexuálne dvojice. Giertych to označil za „smutný dôkaz politickej korektnosti“ únie. Európska komisia si za klipom stojí a záujem kritikov ich len potešil.
Komisiu pozornosť teší
Od chvíle, keď sa objavili prvé pobúrené reakcie, sa totiž video s názvom „Film lovers will love this!“ stalo bezkonkurenčne najpopulárnejším medzi nahrávkami, ktoré komisia zavesila na server YouTube.
Do včera videlo zostrih skoro 300–tisíc záujemcov, čo je oveľa viac než napríklad animácia o zlacnení roamingu.
Hovorca komisie Martin Selmayr odmietol argument o mrhaní peňazí: výroba klipu stála európsku kasu len 350 eur a rovnako lacné boli i ďalšie tri diely zo súboru „Radosť, Smútok, Priateľstvo, Láska.“ Zostrihala ich externá firma a použila zábery z filmov, ktoré získali prestížne ocenenia na filmových festivaloch v Európe. Vo videoklipe sa miluje Audrey Tatou ako Amélia z Montmartru či Gael Bernal v Almódovarovom filme Zlá výchova.
„Zostrih prvý raz predstavili vo februári na festivale v Berlíne a získali sme naň veľmi pozitívne ohlasy. Ukazuje, že únia je schopná silných emócií,“ hovorí Selmayr, „takto sa k ľuďom ľahšie dostane informácia, že na otitulkovanie alebo distribúciu deviatich z desiatich európskych filmov sme prispeli.“