HRIŇOVÁ. „Bolo to strašné. Autobus bol v rokline pod cestou a zranení kričali o pomoc,“ spomína mladý muž z hotela Poľana. Na mieste nehody v Hriňovej, neďaleko Detvy, bol medzi prvými. Ľudia z hotela hovoria, že folkloristi zo súboru Hriňovčan boli veselí a pred odchodom z festivalu folklórnych hudieb Višegrádskej štvorky spievali. Pár minút pred ôsmou nastúpili.
Dolu kopcom bez bŕzd
Približne desať kilometrov od hotela autobus v zákrute prerazil nízke kovové zvodidlá a zrútil sa do rokliny. Desať až 15 metrov pod cestou zostala ležať hromada kovu s asi 40 cestujúcimi zakliesnená medzi stromami. Niektorí vypadli z autobusu ešte počas pádu. Polícia potvrdila, že vodič nebol pod vplyvom alkoholu a za predbežnú príčinu nehody označila zlyhanie bŕzd.
VIDEO: Zrútený autobus pri Hriňovej
Niekoľko desiatok sekúnd pred haváriou bolo podľa svedkov strašných. Mladý muž v zakrvavenom kroji mal šťastie. Prežil. Po ošetrení stál na kraji cesty s príbuznými, cez plecia mal prehodenú striebornú termofóliu.
„Zlyhali brzdy a potom sa autobus zrútil,“ hovoril pomaly, ešte v šoku. „Vedúci zakričal, zlyhali brzdy, všetci dozadu a potom sme sa vyvrátili. Bol to strašný pohľad. Kto sme mohli, zachraňovali sme zranených,“ opisoval situáciu mladík v kroji.
Vodič sa do Hriňovej vybral lesnou cestou, ktorá je kratšia, ale náročnejšia. Ľudia, ktorí šoféra poznali, hovoria, že cestu poznal a za normálnych okolností by sa nemalo nič stať.
Tvrdia, že ťažko zranený vodič autobusu bol dobrý šofér. Pochybnosti majú o kvalite autobusu.
„V súčasnosti sú všetky tie autobusy už vraky. Dalo sa to čakať, keď brzdil desať kilometrov. Chlapi sa rozprávali, že už nemal šancu zaradiť nižšiu rýchlosť,“ myslí si jedna z príbuzných.
Ťažká práca záchranárov
Hodinu po nehode bola cesta nad zdemolovaným autobusom plná sanitiek, lekárov, hasičov, policajtov a nešťastných príbuzných. Zomreli štyria ľudia, päť bolo zranených ťažko. Dovedna ošetrili lekári v nemocniciach vo Zvolene a v Banskej Bystrici 34 zranených.
VIDEO: Zaisťovanie nehody
KAMERA: Ján Krošlák
„Terén bol náročný. Keď sme dostali do bezpečia posledných zranených, museli sme ešte nadvihnúť autobus, či nie je niekto pod ním. Našťastie sme už nikoho nenašli,“ bilancoval hasič záchranár Miroslav Slovák.
Smutná Hriňová
Hriňová bola včera najsmutnejším mestom na Slovensku, na uliciach postávali hlúčiky ľudí. Miestni hovoria, že každý s každým je rodina. Smúti vraj takmer každý dom.
Ľudia reagovali na výzvy, aby darovali krv, vyhlásené v miestnom rozhlase. Pre rodiny obetí zriadili aj sedemčlenný krízový tím.
Nemocnice v Banskej Bystrici a Zvolene boli plné príbuzných folkloristov. Pán Vašíček s dcérami vyšli z Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici a snažili sa zadržiavať plač.
V autobuse bola aj Anna Vašíčková, jeho 57-ročná manželka. Dlhé roky spievala v súbore Hriňovčan, teraz leží s ťažkými zraneniami na jednotke intenzívnej starostlivosti.
„Držia ju v umelom spánku a dýchajú za ňu prístroje. Má zlomenú panvu, poranené pľúca, srdce, vyoperovali jej slezinu. Poškodenú má aj chrbticu, ale miecha a mozog by mali byť v poriadku. Zatiaľ nemôže hýbať nohami,“ hovorí dcéra Anny Vašíčkovej.
Pani Vašíčková mladšia premýšľa, ako to mohlo vyzerať sekundy pred nehodou. Keď ľudia v autobuse zistili, že brzdy nefungujú, o chvíľu už videli len ako letia vzduchom. Čo zastavilo autobus rútiaci sa dolu kopcom do hlbokej rokliny, ani netušili.
Podoba s nehodou v Úhornej
Nehoda v Hriňovej sa v niečom podobá na haváriu pri obci Úhorná (na snímke TASR), ktorá sa stala 3. augusta 2003. Zomrelo 11 ľudí. Aj vtedy v kopcovitom teréne zlyhali brzdy. Autobus sa zrútil do priekopy potom, čo z neho šofér vystúpil. Vodiča obvinili zo všeobecného ohrozenia, vo februári tohto roku ho súd oslobodil. Nehodu zapríčinilo zlyhanie ručnej brzdy. Prokurátor argumentoval, že autobus nemal na strmej ceste čo robiť a keď zastavil, vodič nezaradil rýchlosť a nepodložil pod kolesá zábranu.
![]() |
(r)
Slováci havarovali aj v Rumunsku
Dvaja Slováci zahynuli aj pri nehode v Rumunsku.
V pondelok krátko po polnoci havaroval aj autobus so Slovákmi v Rumunsku pri meste Giurgiu. Poľský autobus bol prenajatý slovenskou cestovnou kanceláriou.
Na mieste zahynuli dvaja Slováci a poľský vodič. Zranilo sa 11 slovenských turistov. Všetkých previezli do nemocnice v Bukurešti. V nemocnici zostali dvaja vážne zranení Slováci, ktorí súhlasili s chirurgickým ošetrením.
(r)
Brzdy preťažíte, ak dolu kopcom dlho brzdíte
Firma Crystal z Lučenca, ktorej autobus patrí, hovorí, že bol v primeranom technickom stave. Celá tragédia ju veľmi mrzí.
Karosa, ktorá predvčerom havarovala, patrila lučeneckej firme Crystal. „Autobus bol v zodpovedajúcom technickom stave, nebol starý, ani nový,“ povedal zástupca firmy, ktorý nechcel prezradiť svoje meno. „Stala sa strašná tragédia, všetkých nás to mrzí.“
Treba brzdiť prerušovane
Znalec z odboru dopravy v lučeneckom okrese Dušan Vančo povedal, že ak v minulosti riešil zlyhanie bŕzd, išlo zväčša o fading, čo je roztiahnutie brzdových bubnov do kužeľa. K nemu by prišlo vtedy, ak autobus na ceste dolu kopcom dlho brzdí.
„Stačí len 20 minút jazdiť dolu svahom. Energiu premieňate na teplo. To sa spotrebúva medzi pneumatikou a vozovkou a medzi obložením a brzdovým bubnom. Vtedy dôjde k nahriatiu bubnov a brzdí len jedna desatina brzdového obloženia. Vzniká to pri kotúčových aj pri bubnových brzdách. Malo by sa brzdiť prerušovane, aby sa brzdy stihli chladiť,“ popísal fading Vančo.
Brzdy podľa neho nezvyknú zlyhať len tak. „Bez technickej príčiny neodídu, ak sa dodržuje primeraná rýchlosť ku klesaniu.“
Motorová brzda
Autobus má aj motorovú brzdu.
„Keď tam mal zaradenú dvojku alebo trojku, mal by to aj cez motorovú brzdu ubrzdiť. Potom sa už ťažko preraďuje na nižšiu rýchlosť, lebo nedosiahnete taký medziplyn,“ hovorí Vančo.
Skúsený vodič vie, že nemôže neustále brzdiť. „ Mohla tam byť aj technická závada, ako únik tlaku,“ povedal Klobušický.
Ak by sa aj niečo stalo na jednom okruhu, ešte stále je tam dosť sily, aby to autobus zabrzdil v núdzovom brzdení. To sú už otázky pre súdnych znalcov.“
Pomôcť ľuďom tiež podľa neho môže, ak si sadnú podobne, ako hovorí bezpečnostné poučenie v lietadle – skloniť sa a dať hlavu medzi kolená a chrániť si ju rukami.
(mož)
![]() |
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK, SITA, ČTK |