Anonym, Houston, Texas, USA
Keď sme dostali váš list, dali sme ho do šanónu nazvaného Ako uspieť vo svete obchodu, keď vyzeráte odlišne. Tam sa rozmnožili rady asi pätnástich e-mailov, ktoré prišli v posledných mesiacoch, vrátane emailu od srílanského imigranta, ktorý nastúpil do firmy v Atlante, 64-ročnej portorickej zdravotnej sestry, ktorú povýšili do manažmentu nemocnice v Toronte, a (utajeného) homosexuála, ktorý viedol oddelenie predaja Fortune 500.
Každý e-mail v tomto šanóne rozpráva jedinečný osobný príbeh. No zásadná otázka je stále tá istá: Môžete dosiahnuť, aby vás brali vážne – a povýšili – v prostredí firmy, ak nepôsobíte... no, povedzme, „tradične firemným spôsobom“: nie ste heterosexuálny beloch s titulom z prestížnej školy. Keby sme tak mohli odpovedať len „Áno“! Bohužiaľ, podľa našich skúseností odpoveď znie: Áno, ale je to ťažšie.
Predsudky v spoločnosti naďalej existujú
Niežeby sme chceli urážať firmy. Dnes nenájdete generálneho riaditeľa, ktorý by vám nepovedal, že veľmi túži mať rôznorodých zamestnancov. A neexistuje globálna spoločnosť, ktorá nevenuje významné zdroje, aby dosiahla tento cieľ.
No hlboko zažité predsudky v spoločnosti pretrvávajú a mnohé firmy to odrážajú tým, že ponechávajú najlukratívnejšie kariéry ľuďom, ktorých by niektorí riaditelia nazvali „tradične firemnými kádrami“. Ako hovorí jeden vysokopostavený afroamerický riaditeľ: „Manažéri-zamestnávatelia sú často v rozpakoch alebo neistí len z čírej nevedomosti. Chcú sa stýkať s podobnými ľuďmi.“ Takže to neznamená, že ste vyradená z firemného kariérneho konkurenčného boja, iba ste znevýhodnená. A jediný spôsob, ako prekonať tento deficit, je jasná, nespútaná konkurenčná snaha. Lebo spoločnosti viac než čokoľvek iné túžia vyhrávať. Síce môže dlhšie trvať, kým bude váš výkon odmenený, ale ak budete mať vytrvale dobré výsledky, nakoniec pochybovačov unavíte. Až priveľmi vás budú potrebovať.
Je tento systém spravodlivý? Samozrejme, že nie. Hoci sme obaja z neho do istej miery ťažili a ťažíme, sme svedkami jeho nerovností a ceny, akú si neraz vyberá na osobnej dôstojnosti. Zažili sme až priveľa ľudí, ktorých odsunul na okraj a zbavil práv. Zažili sme, ako primnohých donútil odísť. A vskutku to je pre vás schodná alternatíva. Mnohé mladšie firmy – vezmite si Google a eBay – nemajú také problémy s rôznorodosťou ako tradičné spoločnosti. Alebo sa môžete osamostatniť; celé hospodárstvo je plné podnikov, ktoré rozbehli „nefiremní“ jednotlivci, ktorým sa nechcelo čakať, kým hŕstka belochov stredného veku v oblekoch rozhodne, že za niečo stoja. Nemôžete im to zazlievať.
No neradili by sme vám – a ani nikomu, kto sa cíti „odlišný“ – aby ste zahodili tradičnú firemnú kariéru. Veľké spoločnosti sa každý deň zlepšujú v integrácii všetkých zamestnancov; prevažná väčšina z nich sa intenzívne snaží dosiahnuť tento cieľ.
A firmy naozaj ponúkajú ohromné možnosti personálneho a firemného rozvoja. Len čo sa vaša kariéra naštartuje, môžete cestovať po svete, riadiť tímy a dokonca rozbiehať celé nové podnikanie. A čo je možno najvďačnejšie, môžete využiť svoju pozíciu a priviesť a rozvíjať „odlišných“ ľudí – ako ste vy sama – čím urobíte firmu a celý svet ešte lepšími.
Takže, nevzdávajte to. Ak cítite, že by ste dokázali v pohode zvládnuť firemnú cestu so svojím zmyslom pre humor a ľudskosťou, vedzte, že váš výkon vás napokon môže doviesť na vrchol hory. Len sa pripravte na ťažší výstup.
Nedávno som bol v obchode Target a videl som obrovskú škatuľu s hračkami s nápisom made in USA. Ako môžu vedenia firiem, ktoré sa spoliehajú na čínsku výrobu, prekonať obavy, ktoré majú momentálne zákazníci po nedávnych stiahnutiach výrobkov?
Anonym, New York
Veľmi jednoducho, čelia skutočnosti, že oursourcing už tu je a navždy zostane. Nezáleží na tom, kde prebieha výroba: v Peorii v americkom štáte Ilinois alebo v čínskom Nan-čangu, alebo ktorejkoľvek z tisícok nízkonákladových lokalít medzi týmito dvoma, pričom ich počet rastie každým dňom. Ak je na výrobku názov vašej firmy, máte úplnú zodpovednosť za jeho kvalitu, aj keď to znamená udržiavať ľubovoľný počet vašich ľudí v zahraničných továrňach, aby kontrolovali materiály, postupy a výstupy.
Počuli sme múdrych ľudí vyjadrovať sa, že nedávne stiahnutia čínskych výrobkov signalizujú návrat k významu miestne dorábaných produktov, a zdá sa, že nápis, ktorý ste videli v Targete, naznačuje to isté. No toto sú impulzívne reakcie a niekde možno tak trochu aj „želanie je otcom myšlienky“. Globalizácia znamená, že outsourcing už s nami zostane naveky. Firmy a ich riaditelia sa v tom len musia zlepšiť. Outsourcing sa môže odohrávať mimo náš zrak, ale nikdy nie mimo našu myseľ.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.