Firmy sa na euro nenáhlia

Väčšina z firiem predpokladá, že prechod na euro ich nebude stáť viac ako pol milióna korún.Z podnikateľských subjektov, ktoré tvrdia, že sa začali pripravovať na euro, tretina zatiaľ len prijala rozhodnutie o začatí príprav.

S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica firiem.S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica firiem. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Až 90 percent podnikateľských subjektov považuje za dôležité pripraviť sa včas na euro. S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica z nich. Európska komisia má rozhodnúť o našom vstupe do eurozóny v marci 2008. Dovtedy to chce stihnúť viac ako 80 percent spoločností.

Vyplýva to z prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska, ktorý uskutočnila na vzorke 204 respondentov. Z nich 77 percent tvorili podnikateľské subjekty a 23 percent samosprávy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšie podniky sú v príprave rýchlejšie

SkryťVypnúť reklamu

„Platí pravidlo, že čím väčší podnik alebo mesto, tým pokročili prípravy na euro ďalej,“ povedal vedúci kancelárie Podnikateľskej aliancie Slovenska v Bruseli Juraj Studeník. Súvisí to s tým, že s veľkosťou podniku narastá aj celková náročnosť príprav na zavedenie eura. No zo subjektov, ktoré sa už začali pripravovať na euro, sa tretina nachádza na začiatku, teda zatiaľ len prijali rozhodnutie o začatí príprav. Ďalšia pätina určila aspoň zodpovedné osoby za tento proces. Marketingovú stratégiu na zavedenie eura majú len dve percentá podnikateľov. Zaujímavé je, že takmer 70 percent subjektov predpokladá, že výška nákladov spojená so zavedením eura v ich spoločnosti nepresiahne pol milióna korún.

Skutočnosť, že výška nákladov spojených so zavedením spoločnej európskej meny môže prevýšiť 5 miliónov korún, pripúšťa 12 percent respondentov. „Ak tieto údaje porovnáme s údajmi o veľkosti subjektov, kde 39 percent subjektov má nad 250 zamestnancov, možno konštatovať, že jednotlivé subjekty nemajú realistickú predstavu o nákladoch spojených s prechodom na euro,“ povedal Studeník.

SkryťVypnúť reklamu

S prístupom štátnych orgánov­ sú nespokojní

Právnické osoby za najdôležitejšie považujú pripravenosť informačných systémov, vnútropodnikovú pripravenosť či zrozumiteľnosť a včasnosť prijatej legislatívy. Za dôležité však považujú aj pripravenosť orgánov štátnej a verejnej správy. No ani jeden z respondentov nevyjadril úplnú spokojnosť s informačnou kampaňou verejných orgánov smerom k podnikateľom. A takmer tri štvrtiny opýtaných vnímajú ich celkový doterajší prístup negatívne.

Všeobecná informačná kampaň o eure sa aj podľa aliancie mala začať dávno. „Na to, že Slovensko sa už mohlo poučiť z príkladu krajín, ktoré v minulosti zaviedli euro, by sme mohli byť na tom lepšie,“ myslí si Studeník.

„Ministerstvo financií chce začať s informačnou kampaňou o eure pre občanov začiatkom budúceho roka cez komunikačnú agentúru,“ povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Vo väčšom rozsahu sa má rozbehnúť v druhej polovici roku 2008.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministerstva sa o otázky súvisiace so zavedením eura zaujímajú najmä väčšie firmy. „Malé firmy sú otázne,“ povedal Šmál.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 837
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 071
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 046
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 483
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 764
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 757
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 518
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 284
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu