BRATISLAVA. Až 90 percent podnikateľských subjektov považuje za dôležité pripraviť sa včas na euro. S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica z nich. Európska komisia má rozhodnúť o našom vstupe do eurozóny v marci 2008. Dovtedy to chce stihnúť viac ako 80 percent spoločností.
Vyplýva to z prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska, ktorý uskutočnila na vzorke 204 respondentov. Z nich 77 percent tvorili podnikateľské subjekty a 23 percent samosprávy.
Väčšie podniky sú v príprave rýchlejšie
„Platí pravidlo, že čím väčší podnik alebo mesto, tým pokročili prípravy na euro ďalej,“ povedal vedúci kancelárie Podnikateľskej aliancie Slovenska v Bruseli Juraj Studeník. Súvisí to s tým, že s veľkosťou podniku narastá aj celková náročnosť príprav na zavedenie eura. No zo subjektov, ktoré sa už začali pripravovať na euro, sa tretina nachádza na začiatku, teda zatiaľ len prijali rozhodnutie o začatí príprav. Ďalšia pätina určila aspoň zodpovedné osoby za tento proces. Marketingovú stratégiu na zavedenie eura majú len dve percentá podnikateľov. Zaujímavé je, že takmer 70 percent subjektov predpokladá, že výška nákladov spojená so zavedením eura v ich spoločnosti nepresiahne pol milióna korún.
Skutočnosť, že výška nákladov spojených so zavedením spoločnej európskej meny môže prevýšiť 5 miliónov korún, pripúšťa 12 percent respondentov. „Ak tieto údaje porovnáme s údajmi o veľkosti subjektov, kde 39 percent subjektov má nad 250 zamestnancov, možno konštatovať, že jednotlivé subjekty nemajú realistickú predstavu o nákladoch spojených s prechodom na euro,“ povedal Studeník.
S prístupom štátnych orgánov sú nespokojní
Právnické osoby za najdôležitejšie považujú pripravenosť informačných systémov, vnútropodnikovú pripravenosť či zrozumiteľnosť a včasnosť prijatej legislatívy. Za dôležité však považujú aj pripravenosť orgánov štátnej a verejnej správy. No ani jeden z respondentov nevyjadril úplnú spokojnosť s informačnou kampaňou verejných orgánov smerom k podnikateľom. A takmer tri štvrtiny opýtaných vnímajú ich celkový doterajší prístup negatívne.
Všeobecná informačná kampaň o eure sa aj podľa aliancie mala začať dávno. „Na to, že Slovensko sa už mohlo poučiť z príkladu krajín, ktoré v minulosti zaviedli euro, by sme mohli byť na tom lepšie,“ myslí si Studeník.
„Ministerstvo financií chce začať s informačnou kampaňou o eure pre občanov začiatkom budúceho roka cez komunikačnú agentúru,“ povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Vo väčšom rozsahu sa má rozbehnúť v druhej polovici roku 2008.
Podľa ministerstva sa o otázky súvisiace so zavedením eura zaujímajú najmä väčšie firmy. „Malé firmy sú otázne,“ povedal Šmál.