Firmy sa na euro nenáhlia

Väčšina z firiem predpokladá, že prechod na euro ich nebude stáť viac ako pol milióna korún.Z podnikateľských subjektov, ktoré tvrdia, že sa začali pripravovať na euro, tretina zatiaľ len prijala rozhodnutie o začatí príprav.

S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica firiem.S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica firiem. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Až 90 percent podnikateľských subjektov považuje za dôležité pripraviť sa včas na euro. S prípravami na euro zatiaľ začala len polovica z nich. Európska komisia má rozhodnúť o našom vstupe do eurozóny v marci 2008. Dovtedy to chce stihnúť viac ako 80 percent spoločností.

Vyplýva to z prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska, ktorý uskutočnila na vzorke 204 respondentov. Z nich 77 percent tvorili podnikateľské subjekty a 23 percent samosprávy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšie podniky sú v príprave rýchlejšie

SkryťVypnúť reklamu

„Platí pravidlo, že čím väčší podnik alebo mesto, tým pokročili prípravy na euro ďalej,“ povedal vedúci kancelárie Podnikateľskej aliancie Slovenska v Bruseli Juraj Studeník. Súvisí to s tým, že s veľkosťou podniku narastá aj celková náročnosť príprav na zavedenie eura. No zo subjektov, ktoré sa už začali pripravovať na euro, sa tretina nachádza na začiatku, teda zatiaľ len prijali rozhodnutie o začatí príprav. Ďalšia pätina určila aspoň zodpovedné osoby za tento proces. Marketingovú stratégiu na zavedenie eura majú len dve percentá podnikateľov. Zaujímavé je, že takmer 70 percent subjektov predpokladá, že výška nákladov spojená so zavedením eura v ich spoločnosti nepresiahne pol milióna korún.

Skutočnosť, že výška nákladov spojených so zavedením spoločnej európskej meny môže prevýšiť 5 miliónov korún, pripúšťa 12 percent respondentov. „Ak tieto údaje porovnáme s údajmi o veľkosti subjektov, kde 39 percent subjektov má nad 250 zamestnancov, možno konštatovať, že jednotlivé subjekty nemajú realistickú predstavu o nákladoch spojených s prechodom na euro,“ povedal Studeník.

SkryťVypnúť reklamu

S prístupom štátnych orgánov­ sú nespokojní

Právnické osoby za najdôležitejšie považujú pripravenosť informačných systémov, vnútropodnikovú pripravenosť či zrozumiteľnosť a včasnosť prijatej legislatívy. Za dôležité však považujú aj pripravenosť orgánov štátnej a verejnej správy. No ani jeden z respondentov nevyjadril úplnú spokojnosť s informačnou kampaňou verejných orgánov smerom k podnikateľom. A takmer tri štvrtiny opýtaných vnímajú ich celkový doterajší prístup negatívne.

Všeobecná informačná kampaň o eure sa aj podľa aliancie mala začať dávno. „Na to, že Slovensko sa už mohlo poučiť z príkladu krajín, ktoré v minulosti zaviedli euro, by sme mohli byť na tom lepšie,“ myslí si Studeník.

„Ministerstvo financií chce začať s informačnou kampaňou o eure pre občanov začiatkom budúceho roka cez komunikačnú agentúru,“ povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Vo väčšom rozsahu sa má rozbehnúť v druhej polovici roku 2008.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministerstva sa o otázky súvisiace so zavedením eura zaujímajú najmä väčšie firmy. „Malé firmy sú otázne,“ povedal Šmál.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 674
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 382
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 895
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 365
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 243
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 069
  7. Ísť do kúpeľov je IN 4 797
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 579
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu