BRATISLAVA. Len necelá polovica mladých ľudí, ktorí sa prvýkrát zamestnali po 30. júni 2006, sa sama rozhodla vstúpiť do druhého piliera a uzavrela zmluvu s niektorou z dôchodkových správcovských spoločností (DSS). Za väčšinu čerstvých absolventov stredných a vysokých škôl to musela urobiť Sociálna poisťovňa. Splnomocňuje ju na to zákon.
Povinnosť vstúpiť do druhého piliera majú dnes všetci mladí ľudia, len čo začnú prvýkrát platiť odvody do Sociálnej poisťovne. Od júla 2006 až doteraz malo povinnosť vstúpiť do druhého piliera viac ako 33tisíc mladých ľudí, no len 14,9 tis., čo je 45 percent, k nej pristúpilo aktívne. Takmer 18,3 tis. občanom určila DSS Sociálna poisťovňa.
Od začiatku roka 2008 bude druhý pilier pre mladých ľudí, ktorí začnú prvýkrát platiť odvody, dobrovoľný. Mladý človek bude mať šesť mesiacov na to, aby sa rozhodol, či do druhého piliera vstúpi.
Ak to neurobí, dôchodok mu bude v budúcnosti vyplácať len Sociálna poisťovňa z prvého piliera.
Podľa zákona majú dnes absolventi stredných, resp. vysokých škôl mesiac na to, aby uzatvorili zmluvu s niektorou zo šiestich DSS na trhu. Ak to nestihnú, automaticky sa stanú sporiteľmi konzervatívneho dôchodkového fondu tej DSS, ktorá si za jeho správu pýta najnižší poplatok. Ak je výška poplatku rovnaká vo viacerých DSS, čo platí dnes, poisťovňa prideľuje takýmto občanom dôchodkovú spoločnosť podľa abecedného zoznamu.
Podľa sociológa Paula Haulíka je 45 percent mladých ľudí, ktorí si sami vybrali DSS, „nad očakávania vysoké číslo“. Pre túto vekovú kategóriu, ktorá vstupuje na trh práce, je totiž starobný dôchodok otázkou vzdialenej budúcnosti. „Ak bude druhý pilier dobrovoľný, bude toto číslo ešte nižšie,“ predpokladá Haulík.
Nezáujem mladých ľudí zvýši deficit poisťovne
Pre vývoj deficitu Sociálnej poisťovne takýto scenár nevytvára podľa ekonómov priaznivý predpoklad. „Čím menej mladých ľudí sa zapojí do druhého piliera, o to síce bude nižší aktuálny deficit Sociálnej poisťovne, no zároveň to zakladá predpoklad na vyšší deficit do budúcnosti,“ upozornil pracovník ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV) Vladimír Kvetan.
Presný prepočet, ako by sa vyvíjal deficit Sociálnej poisťovne, keby do druhého piliera vstúpila necelá polovica mladých ľudí, zatiaľ chýba.
Podobnú analýzu vypracovali nedávno ekonómovia SAV pre Asociáciu DSS. Z nej vyplýva, že ak by zo sporivého piliera vystúpila tretina terajších sporiteľov a naopak, sporiť na dôchodok v druhom pilieri by sa rozhodlo 75 percent budúcich absolventov škôl, deficit Sociálnej poisťovne by v roku 2050 dosiahol 729 miliárd korún. Pri pesimistickom variante, že z druhého piliera vystúpia všetci sporitelia, čím by zanikol, by sa deficit Sociálnej poisťovne v roku 2050 vyšplhal až na 1221 miliárd korún. „Odpoveď na otázku, aký by bol deficit v prípade, že do druhého piliera by vstúpilo len 45 percent z tých, ktorí začnú prvýkrát pracovať, treba hľadať medzi týmito scenármi,“ povedal Kvetan.
Kampane neplánujú
Odborník na dane a odvody Jozef Mihál považuje počet mladých ľudí, ktorí si sami vybrali DSS, za nebezpečný signál toho, že mladí ľudia si neuvedomujú, ako druhý pilier funguje. Sporitelia, ktorým DSS vybrala Sociálna poisťovňa a sporia si v konzervatívnom fonde, sa podľa Mihála oberajú o možnosť vyššieho výnosu, ktorý by im inak mohol priniesť rastový fond. A tí, ktorí sa pre druhý pilier ešte len budú rozhodovať, by mali myslieť aj na to, či chcú v budúcnosti poberať dôchodok len zo Sociálnej poisťovne.
Sociológ Haulík tvrdí, že ak sa mladým ľuďom nebude možnosť vstupu do druhého piliera pripomínať reklamnou kampaňou, väčšina z nich sa o to nebude zaujímať.
Ministerstvo práce sa vyjadrilo tak, že určite bude mladých informovať o možnosti sporiť si v druhom dôchodkovom pilieri.
Dôchodkové spoločnosti tvrdia, že budúcich sporiteľov nechcú oslovovať cez reklamnú kampaň. Podľa hovorkyne Axa DSS Zuzany Tichej spoločnosť bude študentov oslovovať individuálne cez špeciálne vyškolenú sieť sprostredkovateľov. Podobné plány má aj Allianz DSS. „Stratégiu momentálne pripravujeme, no skôr sa spoliehame na sprostredkovateľov ako na nejakú mediálnu kampaň,“ povedal šéf Allianz DSS Jozef Paška.