BRATISLAVA. Podobne ako vlani kečupová reklama, aj tohtoročná kampaň Kooperativy pre povinné poistenie motoristov vyvoláva pobúrenie. Nahnevaní dopravcovia požadujú televízny spot nekompromisne z médií stiahnuť. Nespokojné s aktuálnou kampaňou Kooperatívy sú aj sestričky a sťažnosť je aj na bilbord s mníškou.
Dopravcom sa nepáči, ako sú v televíznom šote vyobrazení. Dvaja strapatí a ospalí šoféri riadia svoj kamión, pričom z driemot ich vytrhne len trúbenie predbiehajúceho kamióna so šoférom, ktorý spokojne spí a hlavou tlačí na klaksón. Dvojica ožije. S hrôzou v očiach robí všetko preto, aby kolegu prebudila. No neúspešne.
VIDEO - Reklama Kooperativy
Dopravcovia sú nahnevaní.
„V reklame poisťovňa Kooperativa hrubým a nevkusným spôsobom prezentujete imidž vodičov kamiónovej dopravy a znevažujete tak ich vysoko náročnú a zodpovednú profesiu,“ píše prezident združenia dopravcov ČESMAD Peter Halabrín v liste adresovanom poisťovni, Rade pre vysielanie a retransmisiu, Slovenskej asociácii poisťovní, ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií a ministerstvu vnútra. Tvrdí, že reklama kamionistov zobrazuje ako „nezodpovedných hazardérov, bezprecedentne ohrozujúcich bezpečnosť cestnej premávky“, a preto poisťovňu žiada, aby reklamu zastavila.
Vedenie Kooperativy reklamu dobrovoľne nestiahne. „Šot v žiadnom prípade neznevažuje profesiu vodičov kamiónov, ba práve naopak - vyzýva na väčšiu ostražitosť za volantom,“ reagoval predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Kooperativy Juraj Lelkes. Svedčí o tom podľa neho aj slogan Zobuďte sa! alebo titulok Toto neskúšajte vo svojom vozidle.
Absurdnosť sťažnosti dopravcov opisuje prirovnaním ku komediálnej sérii Žandár zo Saint Tropez, na ktorú sa žiaden francúzsky policajt nesťažuje ako na znevažujúcu.
Podobný názor má aj Juraj Miškov, šéf reklamnej agentúry MUW/Saatchi & Saatchi, ktorá šot vymyslela a vyrobila. „Celé Slovensko sa na tom spote baví, nikto to neberie vážne.“ Združenie dopravcov podľa neho len využilo možnosť, ako sa dostať do médií. „No neviem, či sa skôr takto nezosmiešnili,“ dodal šéf reklamnej agentúry.
Kečup, Valec, Nevadí ...
Reklamy Kooperativy od agentúry MUW/Saatchi sú už niekoľko rokov postavené na reklamnom zveličení a využívajú humor na pritiahnutie pozornosti. Vidieť na nich dostatočnú voľnosť, akú necháva zadávateľ agentúre. Dva roky za sebou patril spot Zlodej ku každej prestávke počas hokejových majstrovstiev sveta, úspešný bol aj Valec, ktorý sa nezadržateľne valí na policajné auto, alebo hokejové pokračovanie Nevadí, nevadí!.
Sťažnosť prišla aj na slogan
Sťažnosťou dopravcov sa môže zaoberať Rada pre vysielanie a retransmisiu. Posudzovať bude, či reklama neobsahuje akúkoľvek diskrimináciu, alebo nenabáda na konanie, ktorým sa ohrozuje zdravie. Etiku šotu hodnotí aj Rada pre reklamu.
Tej sa nesťažovali dopravcovia, ale občan, ktorý považuje slogan na konci šotu „Vyberte si najvýhodnejšie povinné zmluvné poistenie v Kooperative, tak ako väčšina, ktorá dôveruje Vienna insurance Group“ za nepravdivý. Sťažovateľ považuje za zavádzanie spotrebiteľa tvrdenie, „že je poistenie najvýhodnejšie“, ako aj to, že „väčšina“ si nevybrala Kooperativu. Rada sa bude sťažnosťou zaoberať na najbližšom rokovaní.
(hr)
Ak by šlo len o kreativitu, problém by nebol
Podľa českého odborníkana reklamu sú kamionisti Kooperativy profesionálnou robotou, ktorámôže zabodovaťaj mimo Slovenska.
BRATISLAVA. Reklama o kamionistoch s jednoduchým a vtipným nápadom s revolučnou talianskou piesňou Bella Ciao od Rity Pavone patrí určite medzi tie lepšie. Myslí si to aj český odborník na reklamu a bývalý šéf Asociácie komunikačných agentúr Jiří Mikeš, ktorý ju zhodnotil pre SME.
Z umeleckej stránky má podľa neho reklama výborných hercov, kameru či réžiu. „Spot by mohol vyhrať aj na medzinárodných súťažiach, reklamných festivaloch, kde sa hodnotí len kreativita,“ hovorí Mikeš.
Mikeš zároveň pripomína aj problémy – navodzuje atmosféru strachu na cestách. „Môže poškodiť imidž profesionálnych šoférov,“ myslí si odborník. Spot podľa jeho slov porušuje slovenský etický kódex reklamy. „V Česku by sa zrejme nedostal na obrazovky,“ dodáva Mikeš. Reklama podľa etického kódexu nesmie bezdôvodne využívať motív strachu, vytvárať pocit strachu a prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie strachu.
Ľudí to pomýli
Podľa marketingového poradcu United Consultants Mariána Timorackého spot je vlastne metaforou, aby sa vodiči zobudili. Mal by to byť apel – ale „hoooooodne“ štylizovaný.
On sám považuje túto reklamu za priemernú. „Pripadá mi to ako reklama pre reklamu: výber prostredia, hlavní hrdinovia reklamy, farebnosť, talianska hudba, za každú cenu všetko povedať iba obrazom.“ Timoracký si myslí, že predaju poistiek osobných áut nepomôže. „Ako poznám slovenskú verejnosť, mnohí si budú myslieť, že je to poistenie pre kamionistov.“
Mníška je v poriadku
Rada pre reklamu sa minulý týždeň zaoberala aj ďalšou sťažnosťou, ktorá prišla aj na bilbordovú kampaň Kooperativy s usmiatou mníškou so zopätými rukami, pri ktorej je nápis Zišla som z cesty. Podľa sťažovateľa bilbord znevažuje rehoľný rád.
Ozvala sa však aj Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek, korej sa nepáči bilbord zdravotnej sestry s nápisom „pichla som to do stromu.“ Podľa rady bilbordy s mníškou, zdravotnou sestrou a kominárom (ktorý skončil na streche) etický kódex neporušujú.
„Celá kampaň je robená s humorom a zveličením. Výpovede jednotlivých predstaviteľov celej bilbordovej kampane (mníška, kominár, zdravotná sestra) sú konkrétnymi výpoveďami tak, ako ich poistenci zvyknú po nehode opisovať svojmu okoliu,“ uvádza v rozhodnutí rada.
(hr)
Bez prestávok
V minulom roku spomedzi 62tisíc dopravných nehôd spôsobili nákladné vozidlá približne desatinu. Zahynulo pri nich 40 osôb, celkovo zomrelo pri autonehodách 579 ľudí. Podľa policajného hovorcu Viktora Plézla najväčším problémom prepravcov nákladných vozidiel je nedodržiavanie bezpečnostných prestávok, pri ktorých sa zvyšuje pravdepodobnosť únavy. Vodiči tým ohrozujú aj ostatných účastníkov cestnej premávky. „Pri zrážke s kamiónom sa to veľmi často končí pre druhého účastníka nehody tragicky,“ povedal Plézl.