Slovenské školstvo opäť prepadlo

Naši žiaci opäť dokázali, že nedokážu svoje vedomosti používať. V prieskume sme vo všetkých kategóriách skončili pod priemerom.

(Zdroj: SME)

BRATISLAVA. V prieskume, ktorý skúmal ich vedomosti, dopadli slovenskí pätnásťroční žiaci spomedzi rovesníkov z 57 krajín sveta už druhýkrát podpriemerne.

Výskum robí Program na medzinárodné ohodnotenie študentov (PISA) každé tri roky, aktuálne v 57 krajinách OECD. V prieskume sleduje tri úrovne gra­motnosti: matematickú, prírodovednú a čitateľskú. Má ukázať, ako sú žiaci posledných ročníkov základ­ných a prvých ročníkov všetkých typov stredných škôl schopní využiť naučené vedomosti v praxi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V matematickej gramotnosti sme skončili na 26. mieste, v prírodovednej na 30. a v čitateľskej na 34. mieste. Vo všetkých kategóriách pod priemerom.

Testy na Slovensku sa robili minulý rok, predtým v roku 2003. Výsledky našich žiakov sa výrazne nezhoršili, zhoršilo sa však naše postavenie v rámci testovaných krajín. „Situácia regionálneho školstva sa oproti roku 2003 nezlepšila. Práve naopak, stagnuje, takže s tým budeme musieť niečo robiť,“ ohodnotil výsledky prieskumu minister školstva Ján Mikolaj.

Česi nás predbehli

Česi, s ktorými sme mali rovnaký systém vyučovania, dopadli vo výskume oveľa lepšie. V prírodovednej kategórii sú Česi na pätnástom mieste.

„České, podstatne lepšie výsledky, ma prekvapili,“ povedal analytik Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctibor Košťál. Zriaďovatelia českých škôl oproti slovenským však získali väčšie právomoci, určite stúpli výdavky na žiaka, i platy učiteľov sú vyššie. Viac dávajú aj na vedu a výskum, hovorí Košťál.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšie výsledky dosiahlo Fínsko. „Fínsko nepatrí medzi kra­jiny, ktoré dávajú na žiaka veľa peňazí. Školstvo je typické tým, že sa zameriava na sociálne znevýhodnených,“ hovorí Koš­ťál.

Rozdiely podľa typov škôl

„Dôležité je dosiahnuť úroveň dva,“ vysvetľuje národná koordinátorka štúdie Paulína Korš­ňáková. Na škále od prvej po šiestu úroveň, kde šiesta je najlepšia, dosiahlo najviac našich žiakov tretiu úroveň.

Veľké rozdiely sú u nás na jednotlivých typoch škôl. Pätnásťroční žiaci na základných ško­lách dokážu napríklad v prírodovednej oblasti jednoducho uvažovať a vysvetliť vedecký výskum. Najvyššiu úroveň, keď žiaci dokážu aplikovať vedomosti a formulovať argumenty na podporu rozhodnutí, dosiahli len študenti na osemročných a štvorročných gymnáziách.

SkryťVypnúť reklamu

„Presne vidieť, ako sa slabšie sociálnoekonomické prostredie pre­javuje na úrovni vzdelania,“ vysvetľuje Košťál. „U nás musia žiaci pri každom prechode úrovňou vzdelania ísť na prijímačky. Sociálne slabší sú znevýhodnení, pretože si nemôžu dovoliť investovať do súkromného doučovania, krúžkov alebo učebníc,“ vysvetľuje Košťál.

Nie sme zvyknutí na praktickú školu

„Žiaci dokázali vypracovať vedomostné otázky, problém mali s praktickými,“ povedala Zuzana Gašparíková z petržalského gymnázia, ktorá vyhodnocovala testy PISA.

Problém podľa nej nastal, keď žiaci mali určiť ako sa nejaká fyzikálna alebo chemická vlastnosť dá aplikovať pri využití či oprave airbagu.

„Myslím si, že problém mali skôr žiaci z menších miest, ale nikto z našich žiakov nie je zvyknutý na takúto metódu skúšania,“ povedala Gašparíková.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny sú nevyhnutné

„Musíme niečo zmeniť. Predovšetkým cez obsahovú reformu školstva. Zrejme musíme nechať určitú voľnosť aj školám a rodičom, aby si vedeli dotvoriť vlastný profil v rámci študijných programov,“ povedal Mikolaj.

Analytik súhlasí, že školy musia dostať pri rozhodovaní a vytváraní vzdelávacích programov väčšinové právomoci.

„Kým sa zmeny prejavia na výsledkoch vzdelávania, bude trvať aspoň desať rokov,“ povedal Košťál.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Učitelia v Čechách vyštrajkovali viac peňazí pre školy

Viac ako stotisíc českých učiteľov v stredu štrajkovalo. Žiadali 2,5 miliardy českých korún navyše na platy a pol miliardy korún navyše na školské pomôcky. Učitelia neboli spokojní s vládnym návrhom rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Český parlament školstvu nakoniec včera školstvu pridal jednu miliardu.

Platy v českom školstve sú tiež pod úrovňou priemernej mzdy približne o tisíc korún a pohybujú sa na úrovni 20 ­tisíc českých ko­rún (vyše 25 ­tisíc slovenských korún). Priemerný plat v slovenskom školstve je 16 ­tisíc korún.

Školám platíme podpriemerne

Pracovníci v školstve zarábajú o tritisíc korún menej ako priemerný zamestnanec. Na vzdelávanie dávame o percento menej ako priemerný člen OECD.

Priemerný plat v školstve je v porovnaní s priemernou mzdou nižší o vyše tritisíc korún. Platy v školstve sa od budúceho roku zvýšia o štyri percentá. Priemerná mzda by v rovnakom období mala vzrásť asi o 6,6 percenta.

Na jej úroveň by sa mali po­dľa hovorkyne ministerstva škol­stva Viery Trpišovej na budúci rok dostať pedagogickí zamestnanci v regionálnom škol­stve. „Prekročiť priemernú mzdu by mali vysokoškolskí učitelia,“ povedala Trpišová.

SkryťVypnúť reklamu

Školskí odborári požadujú, aby priemerné mzdy pedagógov dosiahli úroveň 1,2­ až 1,6-­ná­sobku priemernej mzdy.

Všetci, ktorí pracujú v škol­stve, by sa na úroveň priemernej mzdy mali dostať do konca volebného obdobia. Zaviazala sa k tomu vláda.

Ako oceniť kvalitu

Na vysokých školách by poplatky mohli zabezpečiť, aby mzda zohľadňovala kvalitu učiteľa. „Súčasný platobný mechanizmus neumožňuje, aby kvalitní a úspešní učitelia mali vyššie platy ako ostatní učitelia,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu INESS.

Peniaze nie sú všetko

Na budúci rok parlament odhlasoval viac peňazí z rozpočtu na školstvo, ale ich podiel na hrubom domácom produkte klesá zo 4,1 na 3,9 percenta.

Menej investujeme do škol­stva aj v porovnaní s vyspelými krajinami. „Priemer OECD bol pred tromi rokmi 5,8 percenta, u nás 4,8 percenta HDP,“ povedala Renáta Králiková z Inšti­tútu pre dobre spravovanú spoločnosť. To isté platí aj o výdavkoch na vedu a výskum.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Ďuranu ani viac peňazí nemusí znamenať vyššiu kvalitu. „Efektívnejšie by sa mali využívať exis­tujúce zdroje,“ povedal.

(vf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 197
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 587
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 920
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 379
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 4 871
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 003
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 273
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 073
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu