BRATISLAVA. Pred mesiacom urobila televízia Markíza veľký zásah do rokmi zabehnutého večerného spravodajstva. Televízne noviny predĺžila z 20 na 50 minút. Reklamným brejkom ich predelila na TN Headlines a TN Dnes. A to napriek tomu, že jej hlavné správy mali nevídaný podiel na trhu – nad 75 percent a televízia sa tešila aj z úspechu dvoch ďalších nových spravodajských formátov – bulvárneho Reflexu a Správ o piatej.
Markíza na zmene spočiatku získala. Jej priemerný podiel počas lukratívnej spravodajskej hodiny sa z 50-percentného podielu šplhal k 60 percentám. Konkurenčná Joj však po dvoch týždňoch vyrukovala o 19. hodine tiež s novou spravodajskou reláciou Krimi noviny a k svojmu bloku správ pričlenila aj reportážne Noviny Plus. STV zasa posunula do lukratívneho času okolo 19. hodiny hru 5 proti 5, ktorá jej v tom čase zdvihla sledovanosť.
Pre Markízu to znamenalo, že v slote tesne po 19. hodine zaznamenala najväčší prepad vo svojej histórii, keď prišla o takmer tretinu divákov, v celej hodine si napriek tomu mierne polepšila.
V čom je problém
Nové večerné správy lídra trhu majú nestabilné členenie, mnoho bezvýznamných živých vstupov, učiacich sa nováčikov, noviny nemajú takú dynamiku ako v minulosti. Šéf spravodajstva Tibor Búza však nevidí dôvod na paniku. Hovorí, že zmeny len naštartovali a podľa diváckych reakcií sa rozhodnú, ako ďalej.
Podľa mediálnej analytičky Stanislavy Benickej je situácia podobná, ako bola pri začiatkoch Markízy, keď ona bola prvou šéfredaktorkou Televíznych novín. „Dopadlo to – napriek obrovskému nasadeniu celého tímu – hrozne, zďaleka to nezodpovedalo tomu, čo sme chceli divákovi ponúknuť, ani ako sme to chceli urobiť,“ povedala. Prechod z 20-minútového spravodajstva na 50-minútové pri vysielaní ďalších správ o 17. je podľa nej „veľké sústo“, pretože treba koordinovať veľké množstvo nových ľudí s rôznymi skúsenosťami a rôznej kvality. „Samozrejme, že od lídra trhu sa očakávajú veľké a bezchybné veci a akosi nepredpokladáte, že bude zápasiť s problémami, ktoré budú na obrazovke čitateľné aj pre laika,“ povedala Benická.
Joj vyčkávala
V Jojke na pohyb v Markíze čakali. „Jednoznačne sme chceli využiť možnosť, ktorú dávalo hýbanie s 11-ročným zvykom o 19. hodine,“ hovorí programový riaditeľ Jojky František Borovský. S prípravami začali po prvých informáciách, ktoré prenikli z Markízy. Definitívne rozhodnutie o vysielaní Krimi novín padlo začiatkom novembra. A za tri mesiace vytvorili kompletnú redakciu Krimi novín vrátane regionálnych reportérov. Nový formát získal 12percentný podiel, čo je neporovnateľné s číslami Markízy, ale Borovský je spokojný a tvrdí, že sa chcú dostať na priemerný podiel Jojky, čo je okolo 16 percent. Spokojný, a to hlavne so skupinou divákov vo veku 12 – 54, ktorá hľadá alternatívu.
STV opäť klesla
„Podľa analytikov a odborníkov, ktorí v poslednom období hodnotili nasadenie hodinového spravodajstva v súkromných médiách, nešlo o správny krok. Diváci ho neocenili, čoho dôkazom je aj vysoký pokles sledovanosti večerných správ TV Markíza,“ myslí si vedúca útvaru komunikácie STV Miriam Žiaková.
Ján Šmihula na Rade STV hovoril o potrebe „nutných zmien s nástupom zmien u konkurencie“ po tom, ako sa správy prepadli k historickému minimu – 5,6percentnej sledovanosti. Hovoril aj o možnom posune štartu Správ STV, ktoré by sa mohli posunúť aj na 19. hodinu. Podľa členky rady Nadi Lazarovej by to bola samovražda. Kam a či sa Správy STV posunú, majú ukázať „výsledky komplexných analýz“.
Tibor Búza: V Markíze nie je žiadna panika
Ako ste spokojný s novým spravodajstvom?
„Tak na polovicu. Očakávali sme trochu vyššiu sledovanosť. Ak porovnáme priemerné výsledky sledovanosti medzi siedmou a ôsmou večer s minulým rokom, tak dnes sme na tom lepšie o dva percentuálne body, no chceli sme viac.“
V porovnaní s januárovou sledovanosťou Televíznych novín ste stratili 400tisíc divákov...
„Nestratili sme 400tisíc divákov. Nové TN Headlines sa nedajú porovnávať s predchádzajúcimi TN. My sme úplne ináč rozložili celú hodinu. Ak sme počas prvých desať minút Headlines stratili, tak v druhých správach sme výrazne získali.“
Najväčšie oslabenie nastalo v slote po 19. hodine, v čase, keď Markíza mala u divákov rokmi vybudovaný návyk.
„Divák odrazu zistil, že nemá len dvadsať minút spravodajstva, z ktorých si nechce nechať nič ujsť. Vie, že teraz má správy celú hodinu. Nikto neočakával, že budeme mať celú hodinu 70-percentný podiel na trhu.“
Takže v Markíze nie je pre spravodajstvo žiadna panika?
„Nie, naštartovali sme zmeny, analyzujeme reakcie divákov a podľa toho sa prispôsobíme.“
Hlavnú spravodajskú reláciu ste prerušili reklamným brejkom, cez ktorý automaticky divák prepína a odchádza z vášho kanála...
„Reklamný blok je vždy dôvodom na prepínanie, no niekam ich musíme umiestniť. Samozrejme, aj tento krok ešte budeme vyhodnocovať.“
Má význam vysielať za každú cenu živé vstupy, ako to je vo vašich TN Headlines? Napríklad, keď redaktor stojí pred úradom zahaleným do tmy a hovorí o tom, o čom sa v budove cez deň rokovalo?
„Je to nový prvok, ktorý sme priniesli na trh. Áno, sme si vedomí nejakých chýb, ktoré tam sú, ale je to spojené aj so skúšaním nových technológií a priebežne pracujeme na odstránení nedostatkov.“
Mirka Kernová
Kompletné hodnotenie Stanislavy Benickej
Tých, ktorí predpokladajú, že budem hyperkritická, pravdepodobne sklamem. Pamätám si totiž veľmi dobre na úplne prvé vysielanie Televíznych novín Markízy, ktorým som vtedy šéfovala. Dopadlo - napriek obrovskému nasadeniu celého tímu - hrozne, zďaleka nezodpovedalo tomu, čo sme chceli divákovi ponúknuť, ani ako sme to chceli urobiť.
Terajšia situácia môže byť podobná: prechod z 20 minútového spravodajstva na 50 minútové (pri vysielaní ďalších 20 minút o 17-ej) je veľké sústo. Musíte v podstate naraz začleniť do prípravy veľké množstvo nových ľudí, s rôznymi skúsenosťami a rôznej kvality. Trvá istý čas, kým sa z nich vytvorí zohratý tím. Pravdaže, od market lídra sa očakávajú veľké a bezchybné veci a akosi nepredpokladáte, že bude zápasiť s problémami, ktoré budú na obrazovke čitateľné aj pre laika.. Ale proces neoklamete, vyžaduje si to istý čas, kým veci „sadnú".
Zosumarizujem svoje základné výhrady:
1. Nevidím do zákulisia prípravy spravodajstva v Markíze, ale z výsledku na obrazovke sa domnievam, že chýba precíznejšia špecifikácia formátu a jeho dôsledné dodržiavanie. Nie je jasné, ako si tvorcovia konceptu zadefinovali Televízne noviny headlines. Má byť táto 10-13 minútová časť nazvaná Headlines v ponímaní Markízy sumár najdôležitejšieho, alebo je to rozšírená televízna podoba titulkov, teda ako výber z najdôležitejšieho, prípadne najatraktívnejšieho? Anglické slovo headlines má totiž práve tieto dva významy: titulky - teda upútavky , alebo sumár. Z hľadiska koncepcie to je podstatný rozdiel. Nie som otrok televízneho spravodajstva, takže nesedím pri ňom každý deň, ale z toho, čo som doteraz videla, mám pocit, že jeden deň je to tak, druhý deň inak. To nie je, podľa mňa, ani z hľadiska diváka zanedbateľné. Keď si tvorcovia dobre zadefinujú štartovaciu pozíciu do celého 50 minútového bloku, bude sa im lepšie narábať aj s obsahom a dramaturgiou Televíznych novín Dnes. Momentálne nemajú žiadne dramaturgické vrcholy, nosné, lepšie rozvité témy. Je to len sled množstva informácií, v neurčitom mixe dôležitého a banálneho. Diváka to skôr dezorientuje, ako orientuje v tom, čo sa deje.
2. V spracovaní jednotlivých príspevkov badám od odštartovania nového podoby TN pokles kvality, ktorý sa prejavuje v prílišnej lineárnosti. Chýba uvedenie skutočností do kontextu, ie sú výnimkou nelogické, niekedy protirečiace si konštatovania v komentároch k obrazu. Na to ale treba skúsených editorov, redaktorov, prípadne rešeršistov. A pracovať s novoprišlými reportérmi. Časté sú gramatické chyby v titulkoch, v grafike.
3. Často sa opakujúca kritika sa týka živých vstupov: ani ja nie som prívržencom živých vstupov za každú cenu. Keby som o tom rozhodovala, tak by som k živým vstupom pristupovala len v prípadoch, keď sa na mieste niečo deje, reportér má čo reportovať a kamera čo ukazovať, alebo vtedy, ak od nakrútenia príspevku došlo k významnému vývoju, posunu v informáciách a nie je možné ich spracovať z časových dôvodov inak. A navyše obvykle by to malo byť k udalostiam, ktoré sú v daný deň dominantné a vyvolávajú veľký záujem verejnosti. Ale je pravda, že vo svete jestvuje aj princíp: „živý vstup kedykoľvek, kdekoľvek a k akejkoľvek téme". Takže v tomto smere sa Markíza oprela o precedens, akokoľvek je v našom prostredí stále vnímaný ako zvláštny. Väčší problém, ako v ich zaradení, vidím v ich kvalite. Živý vstup je veľmi náročný na profesionálne zvládnutie. Každý, kto kedy v živom vstupe držal v ruke mikrofón vie, aký je to nápor na nervy. Takto poskytovaná informácia je obvykle menej precízne, menej jasne naformulovaná, najmä v prípadoch, keď sa reportér nemôže oprieť o diane na mieste. Živé vstupy treba tvrdo trénovať, niekto ich nezvládne na dostatočnej profesionálnej úrovni nikdy. Čiže viac ako masívne využívanie živých vstupov - to je otázka voľby - je podľa mňa problémom ich nedostatočné zvládnutie. Preto pôsobia retardujúco.
4. Z čoho som sklamaná je fakt, že ani v novom koncepte si Markíza neporadila s dlhodobo nízkou úrovňou spravodajstva zo zahraničia, ktoré je veľmi eklektické a spôsob výberu mi zostal záhadou. Na 50 minútach by si zahraničie zaslúžilo iný prístup.