Železnice predali názvy vlakov

Na prvú koľaj prichádza rýchlik Quelle, budú od dnes hlásiť na našich železničných staniciach. Železnice predali svoje známe spoje súkromným spoločnostiam. Má to priniesť kvalitu.

Názov vlaku Šariš podľa Železničnej spoločnosti reprezentuje celý národ, celé Slovensko.Názov vlaku Šariš podľa Železničnej spoločnosti reprezentuje celý národ, celé Slovensko. (Zdroj: SITA)

KOŠICE. Košice s Viedňou už nebude po železnici spájať Intercity Gerlach. Dnes ráno na trať vyrazil IC Šariš. Názov nemá podľa regiónu, ale značky pivovaru.

Právo využívať vlakovú súpravu na marketingové ciele kúpil od Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) rovnomenný pivovar.

Od dnes na Slovensku premávajú aj ďalšie rýchliky – jazdiace reklamy. Považan sa volá podľa inzertného časopisu Avízo a Váh má meno zásielkovej služby Quelle. Oba jazdia medzi Bratislavou a Košicami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Nový produkt

Od nových názvov si veľa sľubujú obe strany. Železnice očakávajú rast tržieb a získali peniaze za predaj názvov, súkromné spoločnosti majú viditeľný reklamný nosič jazdiaci po celom Slovensku.

Prvý vlak, ktorý miesto geografického názvu získal pomenovanie po výrobku súkromnej spoločnosti, bol zrýchlený IC Váh. Od decembra premáva medzi Bratislavou a Košicami pod menom Slovenka.


Po spustení Slovenky prejavili záujem viaceré reklamné agentúry i súkromné firmy. A tak železnice mohli Váh predať druhýkrát, potom ako sa premenoval na Slovenku, začal premávať pod týmto názvom iný vlak na trati Košice - Bratislava. Opäť ho predali, teraz Váh chcela spoločnosť Quelle.

Za využívanie štyroch vlakov zaplatili klienti niekoľko miliónov korún,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

SkryťVypnúť reklamu

Šariš podpísal zmluvu do marca budúceho roku, ak sa im spolupráca osvedčí, sú pripravení na dlhodobejšie spojenectvo.

„Je to z nášho pohľadu dosť významná investícia. Dá sa to prirovnať k nákladom na bilbordovú kampaň na východnom Slovensku,“ povedala manažérka značky Šariš Denisa Pernicová.

V Nemecku i Rakúsku jazdia

Záujem bol aj o Tatran či Slovenskú strelu. „Tieto tradičné názvy si chceme ponechať. Ponúkneme iné spoje.“

Kúpa práv na marketingové využitie názvu vlaku sa využíva najmä v Rakúsku a Nemecku. „U nás je záujem najmä o vlaky vyššej kategórie, v zahraničí si súkromné firmy kupujú aj názvy osobných vlakov,“ tvrdí hovorca ZSSK Miloš Čikovský.


Začala to Slovenka

O nových názvoch spojov sme hovorili s hovorcom Železničnej spoločnosti Slovensko MILOŠOM ČIKOVSKÝM.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vznikol nápad predávať názvy vlakov?

„Vlani som sa stretol so šéfredaktorkou týždenníka Slovenka. Dospeli sme k názoru, že si vieme pomôcť, keď si vymeníme naše produkty vo forme reklamného priestoru. Oni nám ponúkli stránky periodika, my im vlak.“

Dohodli ste sa na bartrovom obchode?

„Slovenka si zaplatila názov na dva roky.“

Čo bude po vypršaní zmluvy? Premenuje sa Slovenka znovu na Váh?

„Slovenku, Tatran či Slovenskú strelu, by sme si radi nechali. Charakterizujú našu krajinu i spoločnosť.“

Predáte aj Tatran?

Tatran, Slovenská strela či Kriváň, je pre našu spoločnosť z historického hľadiska značkou. Obidve sú zakorenené vo vedomí cestujúcich. Aj o ne bol záujem. Momentálne nie sú na predaj.

Gerlach nebol značkou?

SkryťVypnúť reklamu

„Ťažko sme sa ho vzdávali. Ponúkali sme iné vlaky, ale klient trval na Gerlachu, pretože patrí k najvyťaženejším a jazdí až do Viedne.“

Budete názvy vlakov predávať masovo?

„Určite nie. Vždy pred tým, ako začne platiť nový grafikon, ponúkneme len určité vlaky. Nechceme, aby všetky premávali po Slovensku s polepenými vozňami.“

Prejaví sa zmena názvu na kvalite cestovania?

To by mal byť jeden z cieľov.

(sen)

Perón smrdel od piva

Pivný expres mieri z Košíc do Viedne. Predajú aj iné názvy vlakov.

Na prvom nástupišti železničnej stanice v Koši­ciach to včera predpoludním páchlo ako v zle vetranej krčme. Nový jedálenský vozeň dostal pivnú sprchu.

Zástupcovia Železničnej spoločnosti Slovensko, Pivovaru Šariš a primátori Veľkého Šariša a Prešova krstili vlak Intercity, ktorý od dnešného rána bude premávať medzi Viedňou a Košicami pod novým názvom. Známy názov Gerlach vystrieda značka východoslovenského piva.

SkryťVypnúť reklamu

„Názov má reprezentovať Slovensko, slovenský národ,“ povedal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Milan Chúpek. Prekrstiť vlak nie je podľa neho nič jednoduché. Nutné budú zmeny v cestovných poriadkoch, v hláseniach na staniciach, zvyknúť si musia cestujúci.

Spoločnosť má vytipované aj ďalšie spojenia na predaj. Ich názov by mal byť jednoduchý, podľa možnosti jednoslovný.

„Nemôžeme vyhovieť hocikomu. Asi by nebolo najšťastnejšie, keby sa ícéčko volalo napríklad Slovenské národné múzeum,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

(mis)

Na reklamu si vybrali nové súpravy

Reklama vo vlaku sa zdala spoločnostiam zaujímavou.

Na papieri je to lákavý projekt. Kúpiť si vlak, ktorý premáva naprieč celým Slovenskom, dať mu názov svojej spoločnosti a vo vozňoch pasažierom ponúknuť exkluzívne svoje výrobky.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to bude vo vlaku s názvom Šariš, nie je ťažké dovtípiť sa. Vo vlaku doteraz známom ako IC Gerlach budú exkluzívne predávať len pivo Šariš, na stolíkoch počítajú s reklamnými materiálmi, reklamami na Šariš bude oblepená súprava zvnútra aj zvonku.

Vlaky sú u nás ešte stále známe tým, že sú nepohodlné a často špinavé, to by sa však v značkových súpravách stávať nemalo. Spoločnosti na to dozrú, za čistotu zodpovedajú železnice.

„Určite si poriadok budeme strážiť, ak by sa situácia vážne zmenila, spoluprácu prehodnotíme,“ hovorí Svetlana Lišková, marketingová manažérka spoločnosti Avízo.

V rýchlikoch už niekoľko rokov platí vyšší štandard, takže poškodenie mena známe spoločnosti až tak neriskujú. „Nemyslím si, že by sa malo stávať, že bude vlak špinavý. Je to celkom nová súprava,“ hovorí Michal Hošták, marketingový riaditeľ Star Production, ktorá vydáva časopis Slovenka. Pasažieri si v rovnomennom spoji môžu čítať staršie vydania Slovenky.

SkryťVypnúť reklamu

Vlak Avízo by mal fungovať do konca roka, zvonku pomaľovaný však nebude. „Nepotrebujeme z tejto reklamy takto ťažiť,“ hovorí Lišková. Vo vlaku budú aktuálne čísla ich inzertného časopisu.

Spoločnosť Quelle chce svojím vlakom zasa pripomenúť 15. výročie svojej existencie na Slovensku. Vo vlakoch budú rozdávať svoje jubilejné i aktuálne katalógy spotrebného tovaru. Prvý reklamný vlak už na koľajnice vyslala na jeseň, vtedy však vlak neniesol názov spoločnosti.

(zu)

Značka by mala mať na vlak nejaké prepojenie

Reklamný expert považuje nápad reklamných vlakov za šťastný pre inzerentov aj železničnú spoločnosť.

V Británii pomenovali lietadlo na Spice Girls, v Spojených štátoch premenovali mestečko podľa internetovej domény. „Prečo by teda železnice nemohli využívať vlaky,“ pýta sa expert na reklamu Michal Pastier z agentúry Istropolitana D'Arcy.

SkryťVypnúť reklamu

Profitovať bude železničná spoločnosť aj zadávatelia reklamy. Platí však pravidlo, že pozornosť si získajú najmä prví inzerenti. „O nich sa bude písať, o ostatných už nie.“

Zrozumiteľné spojenectvá

Dôležité je, aké značky takúto možnosť propagácie využijú. Mali by to byť typicky slovenské, alebo regionálne, ktoré na Slovensku vhodne zapadnú.

Pastier si vie vo vlaku predstaviť tlač, popradskú kávu, ktorú by tam ponúkali, či minerálne vody. „Nemuseli by ich rozdávať, stačilo by predávať ich za zvýhodnenú cenu.“ „Malo by to byť prepojené so železnicami, aby to nebolo len o tom, že si tam ktokoľvek zavesí logo.“

Pastier si nemyslí, že by projekt ľudí obťažoval a navyše im poskytuje výhodu, napríklad časopis zdarma.

Bratislavské zastávky

SkryťVypnúť reklamu

V Bratislave už pred desiatimi rokmi predávali názvy zastávok hromadnej dopravy. Dopravný podnik je však už opatrnejší, pretože zastávok typu PPA Controll, ZIPP či Kon Rad bolo príliš. „K takýmto zmenám názvov už nebudeme dávať súhlas,“ hovorí šéf dopravného podniku Branislav Zahradník. „Mätie to cestujúcich, ak sídlo firmy nie je známe. Tie financie za to nestoja.“ Firmy platia za zastávku 100­ až 300 ­tisíc korún.

Ide to v prípade, ak firma výstavbu zaplatí. Zastávku Au-park si nákupné centrum vybudovalo samo, stála 7 miliónov korún a 5 miliónov investovalo do priechodov pre chodcov. Aupark hradil všetky náklady.

(mgl, dot,japa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 968
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 366
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 982
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 811
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 596
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 501
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 073
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu