BRATISLAVA. „Vážení cestujúci, počas nášho letu z Bratislavy nie je možné používať niektoré elektronické prístroje, najmä mobilné telefóny.“ Túto tradičnú vetu letušiek, ktorú musia povedať pred každým odletom lietadla, už onedlho nebudú cestujúci počúvať zakaždým. Posledná oáza pokoja od mobilných telefónov totiž už v priebehu tohto roka zanikne.
V pondelok padla jedna z posledných bariér, keď Európska komisia schválila technické štandardy na používanie mobilného telefónu počas letu. Doteraz sa telefóny v lietadle nesmeli používať, pretože ich vysielanie či vyhľadávanie mobilnej siete rušilo citlivé navigačné prístroje lietadla.
Navyše, podľa mobilných operátorov nebolo ani technicky možné z lietadla telefonovať, lebo mobilný signál je orientovaný horizontálne a dosiahne maximálne nadmorskú výšku tri kilometre.
Zapnúť až vo výške 3000 metrov
Telefonovanie v lietadle bude fungovať len v lietadlách, ktoré budú využívať špeciálny systém. Ten vytvorí v lietadle samostatnú mobilnú sieť, do ktorej sa telefón prihlási. Tento systém zároveň zamedzí, aby sa mobil snažil vyhľadávať pozemnú mobilnú sieť.
Hovory, esemesky a e-maily budú zo siete lietadla smerované na zem cez satelit. Rovnako aj hovory smerujúce na mobily v lietadle pôjdu z pozemnej siete mobilného operátora cez satelit.
Aj napriek tomu, že bude lietadlo vybavené vlastnou mobilnou sieťou, budú musieť cestujúci mobily pri odlete a pristávaní vypnúť. V týchto fázach letu nie je možné používať ani iné elektronické zariadenia, ako hudobné prehrávače či prenosné počítače. Navyše, posádka bude zapínať systém mobilnej siete až vo výške 3000 metrov nad morom.
V menšej výške by sa mohli telefóny pripájať do pozemných sietí, čím by rušili prístroje lietadla. Práve tento fakt umožnil cestujúcim v unesenom lietadle 11. septembra 2001 telefonovať so svojimi blízkymi.
Volania, esemesky, dáta
Ešte stále je tu šanca, aby neznelo v lietadle každú chvíľu zvonenie mobilu. Posádka totiž bude rozhodovať o tom, ktoré služby cestujúcim sprístupní. Napríklad len SMS správy a e-maily, alebo aj telefonovanie. Kapitán lietadla bude môcť systém počas letu v turbulencii aj úplne vypnúť.
Letušky okrem toho počas letu požiadajú cestujúcich, aby nepoužívali hlasné zvonenie, ale len vibračné, respektíve tichý režim.
Air France áno, Lufthansa nie
Používanie mobilu vo svojich lietadlách chcú sprístupniť viaceré európske, ale aj zaoceánske aerolínie. Už pred dvoma rokmi o tom hovorili predstavitelia nízkonákladových aerolínií Ryanair.
V decembri minulého roka spustili testovanie Air France a zvažujú to aj portugalské aerolínie TAP a britské BMI. V Austrálii testujú používanie mobilu v lietadle Quantas airlines.
Na druhej strane stoja napríklad nízkonákladové aerolínie SkyEurope, ktoré tvrdia, že by to pre ne nebolo ekonomicky výhodné, či nemecká Lufthansa. Nemecká spoločnosť však má záujem prevádzkovať pripojenie na internet.
Mobil v lietadle
Telefonovanie ponúknu Air France, TAP, BMI, Ryanair.
Systém zrejme nezavedie Lufthansa, SkyEurope, easyJet a iné nízkonákladové spoločnosti
Telefonovanie bude možné až v nadmorskej výške 3000 m.
V prípade, ak lietadlo vletí do turbulencie, kapitáni budú zrejme systém vypínať.
Posádka bude môcť obmedziť jednotlivé mobilné služby, ako SMS, e–mail či telefonovanie.
Kliknite - obrázok zväčšíte.