BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy stiahlo v plnom rozsahu späť žalobu o preskúmanie rozhodnutia a postupu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) v tendri na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Tieto úseky sa majú stavať formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Rezort dopravy zároveň navrhol súdu, aby konanie zastavil.
Týmto krokom ministerstvo uznalo rozhodnutie ÚVO vrátiť do tendra jedného z vylúčených uchádzačov. Pôvodne však práve proti tomuto rozhodnutiu podávalo žalobu.
Ministerstvo nám včera nevysvetlilo, prečo zmenilo svoj postoj, ani ako zdržanie ovplyvní sľúbené termíny dobudovania diaľničného spojenia medzi Bratislavou a Košicami v roku 2010.
Zmena postoja ministerstva je o to bizarnejšia, že ešte minulý týždeň premiér Robert Fico označil šéfa ÚVO Bélu Angyala za sabotéra, ktorý sa snaží prekaziť dostavbu diaľnice D1 v plánovanom termíne.
Úrad je spokojný
Stiahnutie žaloby oznámilo Úradu pre verejné obstarávanie podľa jeho hovorkyne Heleny Fialovej ministerstvo dopravy včera. „Úrad berie tento fakt s uspokojením na vedomie a dúfa, že súťaž bude pokračovať bez problémov, a že tendre na výstavbu diaľnic budú čo najskôr úspešne ukončené,“ povedala.
Na otázku, ako v tomto svetle hodnotí premiérove slová o sabotáži, povedala, že úrad konal aj doteraz a aj naďalej bude konať v zmysle zákona o verejnom obstarávaní.
Janiš: Deje sa tu špinavá hra
Podľa poslanca Stanislava Janiša z SDKÚ to, čo sa teraz deje okolo stiahnutia žaloby, nasvedčuje tomu, že sa v súvislosti s výstavbou diaľnic a PPP projektov deje špinavá hra.
Podľa neho sa odo dňa rozhodnutia úradu o vrátení uchádzača do tendra a dňa, keď ministerstvo dalo žalobu na úrad, neudialo nič verejné a napriek tomu ministerstvo zmenilo názor. „Ak sa neudialo nič verejné, tak sa udialo niečo neverejné,“ povedal. A to je podľa Janiša pravdepodobne dohoda uchádzačov a ministerstva dopravy: „Nikto sa neodvolá, nebude žiadna námietka voči vyhodnoteniu súťaže, nebude nič, všetko prebehne ticho.“ Ministerstvo pôvodne pustilo do ďalšej fázy tendra iba dve skupiny uchádzačov. Jednou bolo konzorcium na čele so švédskym koncernom Skanska. V druhej skupine boli aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav. Za tou poslednou stojí Juraj Široký, ktorého médiá označujú za mecenáša Smeru. Jeden zo štyroch vylúčených záujemcov, skupina pod vedením nemeckého koncernu Hochtief, však na ÚVO uspela so sťažnosťou proti vylúčeniu.
Rezort dopravy podľa riaditeľky odboru komunikácie Evy Benešovej včera doručil výzvy na účasť na koncesnom dialógu všetkým trom kvalifikovaným uchádzačom. Tí majú do konca mája vytvoriť návrhy riešení, ktoré potom predstavia ministerstvu dopravy ako vyhlasovateľovi súťaže.
Koncesia na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu diaľnice D1 sa týka úsekov Dubná Skala – Ivachnová, Jánovce – Jablonov, Fričovce – Svinia.
Autor: čtk