BRATISLAVA. Nový šéf Slovenskej televízie Štefan Nižňanský sa pri spomienkach na udalosti novembra 1989 v ČST pridal k ľuďom, ktorí spochybňujú originalitu loga Verejnosti proti násiliu. „Bolo plagiátom značky motorového oleja Valvoline,“ povedal.
Autor loga grafický dizajnér Karol Rosmány sa proti obvineniam z plagiátorstva ohradil. „Tieto povýšenecké tvrdenia mi znejú ako studený hlas minulosti, čo musí zhodiť, ublížiť, ako hlas istého súdruha Nového, čo prenasledoval, hrozil a vedel všetko najlepšie,“ hovorí. „Mimochodom, je divné, že firma Valvoline ani neprotestovala, ani nežalovala.“
Logo VPN podľa Rosmányho vzniklo „z čistého srdca“. Nižňanského sa pýta, či aj Winston Churchill, či ubíjaní Tibeťania a všetci tí, ktorí ukazujú dva prsty v tvare V, tiež kopírujú Valvoline.
„Asi štvrtý či piaty deň po 17. novembri som si uvedomil, že tento pohyb, toto vzopätie plné nervozity, nádeje, obáv, dojatia aj radosti, by potrebovalo symbol alebo po dnešnom logo,“ opisuje vznik loga VPN Rosmány.
Za jeden-dva dni nakreslil mnoho skíc. Na niektorých použil znak V ako Victory - symbol viery vo víťazstvo. Farebnosť kopírovala trikolóru. Koordinačný výbor VPN si zo skíc vybral variant s „véčkom“.
ARCHÍV K. ROSMÁNYHO |