BRATISLAVA. Keď v roku 1959 v Banskej Bystrici zakladali najmladšie slovenské operné divadlo, stál pri jeho zrode aj humenský rodák, barytonista Štefan Babjak. Absolvent bratislavského konzervatória (Marka Medvecká) ostal stredoslovenskej scéne verný počas celej štyridsaťročnej kariéry.
A to napriek tomu, že vokálne schopnosti mu mohli otvoriť cestu aj na významnejšie scény, čo dokazovali umelcove úspešné hosťovania v SND i v zahraničí. Ako profilová osobnosť súboru prebral po novembri 1989 na dve sezóny aj post umeleckého šéfa opery.
Na banskobystrické javisko vstúpil bez predchádzajúcich skúseností, no s príjemne znejúcim, prierazným, farebne obsažným, kvalitne školeným barytónom. Navyše bol obdarený komediálnym nadaním, hudobnou i ľudskou inteligenciou, a vzácnym osobným šarmom, ktorý mu postupne získal vďačné divácke zázemie. Schopnosť umelecky sa zmocniť komediálnych i dramatických postáv vyústila do nezvyčajne široko štruktúrovaného repertoáru.
Stvárňoval party operné, operetné i muzikálové, postavy drsných vladárov aj humorom sršiacich plebejcov. Medzi jeho najvýznamnejšie kreácie patrili veristické a verdiovské postavy, z nich najmä s citom pre taliansku frázu zaspievaná, s dojemnou introvertnosťou modelovaná postava Rigoletta.
Jeho komediálny talent naplno zažiaril v postavách Belcoreho, Falstaffa, Gianni Schicchiho, či v titulnej postave Mamy Agáty v slovenskej premiére Donizettiho opery Viva la mamma. V rade postáv v pôvodných slovenských operách stojí najvyššie Majster Pavol v premiére Urbancovej rovnomennej opery.
So zrelým vekom umelca prišli po barytónových partoch postavy basového odboru a starokomické postavy v klasickej operete a muzikáli.
Štefan Babjak umrel v nedeľu 27. apríla vo veku 75 rokov.
Autor: Michaela Mojžišová (Autorka je operná kritička )