BRATISLAVA. Právo jazdiť s majákom chce dať polícia aj funkcionárom, ktorí ho doteraz nemali, napríklad županom. Všetci ostatní vodiči by ich autám museli uvoľniť cestu, a prednosť by mali aj na benzínovej pumpe.
Rozšírené právo prednostnej jazdy v návrhu zákona o cestnej premávke, ktorý ide do parlamentu, Viktor Plézel z policajného prezídia odôvodňuje tým, že je viac verejných činiteľov, ktorí sa pri plnení svojich funkcií môžu ponáhľať.
Kto polícii takéto opatrenie navrhol, alebo či jej napadlo samo, Plézel neprezradil.
HZDS aj opozícia sú proti
Hovorca ministerstva vnútra Erik Tomáš povedal, že by išlo „skutočne o špecifické situácie, ktoré by si vyžadovali rýchly presun“. U županov je to podľa neho napríklad zasadnutie krízového manažmentu po prírodných katastrofách či priemyselných haváriách.
Právo prednostnej jazdy je podľa Tomáša dnes zadefinované príliš všeobecne a ministerstvo vnútra často udeľovalo výnimky. „Po novom by to bolo viazané presne na funkciu, čím sa automaticky zlepší aj kontrola,“ myslí si.
Viacerí politici s tým nesúhlasia. Ministerstvo spravodlivosti pod vedením Štefana Harabina za HZDS v pripomienkovom konaní napísalo, že nechápe, načo je županom právo prednostnej jazdy. Považuje ho za nanajvýš neopodstatnené. „Predseda samosprávneho kraja nie je ústavný činiteľ, ani osoba, ktorá plní obdobné úlohy ako príslušníci ozbrojených síl či zborov.“
Zúžiť okruh vybraných funkcionárov navrhlo aj ministerstvo zahraničných vecí.
Súhlasí aj poslanec HZDS Ján Kovarčík. Povedal, že ak niekto v parlamente navrhne tento návrh zo zákona vypustiť, bude hlasovať za.
Proti ďalším vozidlám s majákmi sú aj exministri vnútra Martin Pado z SDKÚ a nezávislý poslanec Vladimír Palko.
„Zarazilo ma to, nemá to obdobu,“ hovorí Pado. Smer sa tak podľa neho chce odvďačiť županom, ktorí sú naklonení premiérovi Robertovi Ficovi. „Čo sa také zvláštne deje, keď sú na ceste oni? Zachraňujú ľudské životy?“ spýtal sa Pado. Povedal, že ide o „kastovníctvo“, keď vybratí ľudia majú mať väčšie práva ako iní.
„Zdá sa mi to zbytočné,“ hovorí Palko. Ako minister vraj išiel za tri a pol roka s majákom iba trikrát.
NBÚ: Potrebujeme to
V pripomienkovom konaní si právo prednostnej jazdy vypýtal Národný bezpečnostný úrad, ktorý vedie František Blanárik, nominant HZDS.
„Vzhľadom na charakter činnosti Národného bezpečnostného úradu a postavenia jeho riaditeľa nie je vždy možné v plnom rozsahu dodržať pravidlá cestnej premávky,“ zdôvodnil to úrad.
Predseda združenia samosprávnych krajov a bratislavský župan Vladimír Bajan povedal, že návrh nepozná, a preto sa nevie vyjadriť, či právo „chce, potrebuje, alebo bude využívať“.
Košický župan Zdenko Trebula povedal, že potrebu prednostnej jazdy „dostatočne vyjasní nadchádzajúca rozprava v parlamente“.
Kaliňák na tom netrvá
Ministerstvo vnútra hovorí, že nechá rozhodnúť poslancov. „Pre nás to nie je zásadná vec. V tomto zákone máme iné priority,“ povedal Tomáš.
Právo prednostnej jazdy pozná aj zákon v Česku. Ani tam však nemajú toto právo iní ako ozbrojené zložky, policajti, sanitky, ministri, hasiči alebo colníci.
Prednostná jazda po novom
župani
predseda Najvyššieho kontrolného úradu
predseda Národného bezpečnostného úradu
predseda Najvyššieho súdu
predseda Ústavného súdu
generálny prokurátor