Bilbordom o bývaní je ťažké veriť

Niektoré reklamy na bytové novostavby zavádzajú. Nebudú stáť na voľnom priestranstve so zeleňou, ale v hustej bytovej zástavbe.

Minulý rok mnohí riešili aj to, či je etické, ak reklama vystraší deti.Minulý rok mnohí riešili aj to, či je etické, ak reklama vystraší deti. (Zdroj: SME PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Spokojní ľudia v zelených, priestranných štvrtiach či blokoch rodinných domov - taký dojem navodzujú vizualizácie projektov nových domov, ktoré ešte ani nestoja.

Okolité stavby či cesty často nahradí obrázok prírody. Z bilbordov sa v snahe o atraktívny záber „strácajú“ susedné budovy, ktoré kazia pekný výhľad.

Nepohodlné domy zmiznú

„S partnerom si hľadáme bývanie v tichej a zelenej lokalite Bratislavy. Oslovil nás bilbord s dokonalým domom osadeným v zeleni, na ktorom bolo napísané kvalitné tiché bývanie,“ hovorí Ivana Kopčanová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Do Bratislavy prišla za štúdiom a prácou. Byty Rezidencia Kaskády, ktoré práve stavia spoločnosť Styk Development na Dlhých dieloch, sú na bilborde zobrazené s o zeleným parkom.

Štvrť na kopci v skutočnosti hustotou zastavanosti už dávno predbehla aj Petržalku, sídlisko známe nedostatkom zelene a životného priestoru.

„Keď sme sa prišli pozrieť na stavbu, ostali sme zaskočení. V okolí je ďalších osem nahusto postavených domov, dvadsaťposchodový vežiak. Tá zeleň z obrázku je tridsať metrov široký pás trávy. Kým tam vyrastú stromy, prejde aj dvadsať rokov.“

Kaskády tesne susedia s viacerými novostavbami a na ploche medzi nimi a ďalšími obytnými domami vznikne park, ktorý sa spoločnosť zaviazala vybudovať.

Pohľad na stavbu zo strany parku je najatraktívnejší, preto ho firma vybrala na bilbord. Kategoricky odmieta, že by klientov klamala. Bilbord je podľa nej hodnoverný, tak ako bude stavba zo strany parku vyzerať.

SkryťVypnúť reklamu

„Tam, kde je rozľahlá zelená plocha, už niekoľko rokov stoja terasovité bytovky,“ hovorí však Ivana Kopčanová. Na bilborde budova chýba.

Generálny sekretár Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Martin Lazík hovorí, že pri prezentácii produktu sa poukazuje na dobré stránky. Nedorozumenie nastáva, ak sa klientovi podsúvajú zavádzajúce alebo klamlivé informácie.

„Myslím si, že ak reklamná agentúra alebo predajca nepracujú s pravdivými informáciami, rýchlo sa im to vráti, pretože sklamaný klient je najhoršia referencia, ktorá sa nedá vyvážiť niekedy ani miliónovou kampaňou.“

Spoločnosť, ktorá Kaskády stavia, zavádzanie odmieta a tvrdí, že úlohou bilbordu je upútať klienta a nasmerovať ho na internetovú stránku, kde sú kompletnejšie a presnejšie informácie, prípadne ho nasmerovať k predajcovi.

SkryťVypnúť reklamu

„Profesionálne a kvalitne spracovaná web stránka potvrdzuje, že náš prístup ku klientovi je korektný a že sme nechceli, aby sa klient mohol cítiť zavádzaný,“ odpovedal konateľ spoločnosti Otyk, Peter Styk, ktorý byty predáva.

Šlachta: Manipulujú

Štefan Šlachta, bratislavský mestský architekt považuje predaj novostavieb vo všeobecnosti za manipulatívny a často zavádzajúci.

„Je to vážny problém, pretože vizualizácie slúžia na určité zavádzanie verejnosti a budúcich zákazníkov. Sú svojím spôsobom dokonalé.“

„Stalo sa mi, že klienti boli nahnevaní, lebo novostavbu v reklame vyobrazili inak, ako v skutočnosti vyzerala,“ hovorí realitný maklér Attila Mészáros. Styk hovorí, že nemôže za to, že sa nájdu aj ľudia, ktorí zrejme bez poznania podrobností projekt označia negatívne a bilbord za zavádzajúci.

SkryťVypnúť reklamu

„Lokalitu Kresánkovej ulice, kde dom bude stáť, považujem v rámci Dlhých dielov za tichú, pretože nie je na hlavnom hlučnom dopravnom ťahu, a to, že v okolí stoja ďalšie budovy, neznamená, že je to hlučné prostredie,“ vysvetľuje Peter Styk.

Výhľad na parkovisko

Ďalší pár, ktorý si hľadá bývanie, uprednostnil odľahlejšiu lokalitu Bratislavy. „Upútala nás reklama na moderný dom Rustica. Je ďalej od centra mesta, v Dúbravke, čo nám vyhovovalo. Aj cena bola dobrá.“

Stačila obhliadka a hneď stratili záujem o byt, ktorý predáva spoločnosť Area-rk. „Bola som zhrozená. Pred bytovkou stojí veľká Billa a zatieňuje prvé tri či štyri poschodia. Krásny výhľad je v skutočnosti výhľadom na priľahlé parkovisko.“ Bilbordy sľubujú polyfunkčný dom so zeleňou, budova obchodného domu chýba.

SkryťVypnúť reklamu

Area-rk sa ani po niekoľ­kých výzvach SME pre zane­prázdnenosť konateľa k spornému bilbordu nevyjadrila.

Rada pre reklamu dostala sťažnosti, zaoberať sa nimi bude v máji.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Klamná reklama zaujme

Niektoré nápady reklamných tvorcov využívajú nepravdu aby zaujali. Klamlivými sloganmi a zavádzajúcou prezentáciou výrobkov porušujú etický kódex reklamnej praxe. Sťažností na ne pribúda.

Sťažností na zavádzajúcu reklamu na Slovensku pribúda, oproti minulému roku narástol ich počet o desať percent.

Zadávatelia sa v silnej konkurencii často rozhodnú pre nápaditú, no nepravdivú reklamu.

„V roku 2006 arbitrážna komisia Rady pre reklamu riešila 89 prípadov sťažností, z ktorých 69 bolo posudzovaných členmi komisie a z nich bolo 29 v rozpore s etickým kódexom reklamnej praxe,“ hovorí výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Monika Korkošová.

SkryťVypnúť reklamu

„Najväčšie zastúpenie mali sťažnosti práve na bilbordové nosiče a kompletné kampane,“ hovorí Korkošová.

Stále vedú sťažnosti na služby telefónnych operátorov, najčastejším problémom je vnímanie informácií v televíznej reklame. Sťažností výrazne pribudlo v poisťovníctve a bankovníctve. Rada sa preto snaží získať nových členov z oblasti finančných služieb.

Spoločnosti dnes tiež majú možnosť dať si spraviť atest, teda posudok na reklamu, a z výsledku zistia, či pre ňu nebudú mať problémy. Je to spoplatnená služba, ktorá dáva istotu, že reklama nebude porušovať zákon či etický kódex reklamy.

Korkošová je presvedčená, že pomer pravdivej a klamlivej reklamy na Slovensku je v poriadku.

„Ak by to tak nebolo, ak by bola väčšina reklamy zavádzajúca, klamlivá alebo neetická, úmerne by klesala aj dôvera spotrebiteľa a propagácia by sa stala neefektívnou.“

SkryťVypnúť reklamu

„Budeme ju disciplinárne riešiť,“ hovorí o zavádzajúcej reklame na byty Korkošová.

(glo)

Kto zatají, klame spotrebiteľa

Každá reklamná výpoveď musí byť etická, myslí si šéf Katedry marketingovej komunikácie UK, autor prvého etického kódexu reklamy v bývalej ČSFR,a bývalý člen arbitrážnej komisie Rady pre reklamu PAVEL HORŇÁK.

Čoho by sa mali pridržiavať tvorcovia reklamy, aby neskĺzli k zavádzaniu?

„V prvom rade sa treba riadiť vlastným rozumom, uvedomiť si, do akej miery je originálny nápad aj pravdivý. Pravdivosť je primárny princíp. V prvom kódexe, ktorý som robil pre Československo, som ju postavil na prvé miesto.“

Aké sú princípy?

„Štyri základné princípy tvorby reklamy z etického rámca sú pravdivosť, slušnosť, čestnosť, a zodpovednosť. Typ reklamy, ktorý zatajuje skutočnosť, porušuje tieto princípy, najmä pravdivosť. Nie je to v poriadku.“

SkryťVypnúť reklamu

Musí agentúra stiahnuť reklamu, ak Rada pre reklamu rozhodne, že je neetická a zavádzajúca?

„Klamlivú reklamu by mali reklamné agentúry vždy stiahnuť. Tie, ktoré sú členmi rady, sú povinné ju stiahnuť. No nie všetky sú jej členmi.“

Kde sa najčastejšie porušuje etika pri tvorbe reklám na predaj nehnuteľností?

„Je zavádzajúce, keď ľudia nevedia do čoho idú. Nezobrazenie existujúcich okolitých stavieb pri prezentácii novej bytovky zavádza človeka, že ide do oázy pokoja, čo nie je pravda.“

Ako upravuje právo a kódex klamlivú reklamu?

„V zákone o reklame i etickom kódexe sa hovorí, že dôležité je to, čo je vyobrazené, v takomto prípade je to vizualizácia. Zavádzajúca vizualizácia klame spotrebiteľa.“

Dokážu bežného diváka oklamať aj slogany či slovné spojenia, alebo je to záležitosť vizuálnej časti reklamy?

SkryťVypnúť reklamu

„Klasik hovorí, že je lepšie raz vidieť ako stokrát počuť. Pri textových sloganoch je dovolené isté zveličenie, aby reklama nebola sivá, ale nápaditá a invenčná. Druhá vec je, do akej miery to skresľuje skutočnosť. Ľudia často dávajú na slogany, aj sa oklamú.“

Ján Glovičko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  2. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 736
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 331
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 327
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 851
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 840
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 467
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu