Hrúzova výlučnosť bola vykúpená vylúčením

Edícia Knižnica slovenskej literatúry v 13. zväzku predstavuje Pavla Hrúza, ktorý vyše štyridsať rokov dotvára profil slovenskej kultúry, osobitne modernej literatúry.

Pavel Hrúz (1941) vstúpil do literatúry v 60. rokoch Dokumentmi o výhľadoch (1966) a Okultizmom (1968). Patrí k nemnohým, čo vydržali dvadsaťročný zákaz publikovania, a tak ďalšie knihy vyšli až po roku 1989 - Chliev a hry, Pereat, Párenie samotárov, ChliPavel Hrúz (1941) vstúpil do literatúry v 60. rokoch Dokumentmi o výhľadoch (1966) a Okultizmom (1968). Patrí k nemnohým, čo vydržali dvadsaťročný zákaz publikovania, a tak ďalšie knihy vyšli až po roku 1989 - Chliev a hry, Pereat, Párenie samotárov, Chli (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Editor Vladimír Barborík je ako vždy precízny – táto jeho vlastnosť sa prejavuje aj vo výbere a v usporiadaní jednotli­vých častí monografie o Pavlovi Hrúzovi, kde neobišiel ani konzultácie s autorom, najmä pokiaľ išlo o zásahy do textov či o výber z viacerých variantov poviedok a noviel.

V občianskej i umeleckej jednote

„Hrúzove prózy funkčne a v hojnej miere využívajú možnosti rôznych vrstiev slovenčiny vrátane jazykového sub­štandardu, slová a slovné spojenia z cudzích jazykov, odkazy na historický kontext či osobnosti,“ toto a mnohé iné črty Hrúzovej lexiky Barborík sprístupňuje, vysvetľuje, uvedomujúc si, že lexika často pomáha objasňovať významové smerovanie diela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kalendárium doplnil o Hrúzove autentické výpovede a komentáre. Dôkladný a mnohoraký pohľad na jeho prozaickú tvorbu poskytuje časť Pavel Hrúz v kritike a pohľadom súčasníkov.

Kniha predstavuje spisovateľa v jednote občianskej i umeleckej a jeho tvorbu zasa v šir­ších spoločenských, no najmä literárnych súvislostiach. Hľadá spojivá a rozdiely medzi generačne blízkymi autormi a tradicionalizmom či literatúrou medzivojnovou. („Patrí do konkrétneho generačného kontextu svojich čias, mnohé s ním má spoločné, no najzaujímavejší je tam, kde sa odlišuje.“)

Barborík sa kriticky stavia k obdobiu, čo Hrúzovi robilo prekážky a škodilo mu, no robí to viac zastrene, pomocou irónie a sarkazmu. Po roku 1968 Hrúz stratil zamestnanie, vylúčili ho zo Zväzu slovenských spisovateľov, nemohol verejne publikovať, občas iba pod pseudonymom, pod svojím menom len v samizdate (edícia Petlice); Slovenský spisovateľ a Smena mu nevydali knihy a hoci už dovtedy mal viac literárnych ocenení, odmietli ho publikovať noviny a časopisy.

SkryťVypnúť reklamu

Písať proti srsti

Až v roku 1986 mu vyšla v Romboide poviedka pod jeho vlastným menom. Editorov doslov („Ako písať proti srsti doby“) nie je predovšetkým analýzou Hrúzových prozaických diel, ale charakteristikou literárneho procesu 60. až 90. rokov. Takýmto spôsobom je viditeľnejšie, čím sa autor líši od ostatných, čím vyčnieva z prúdov literatúry.

Solitér a sólolezec

Barborík hovorí o jeho zvláštnom jazyku vyjadrovania („novoreč“), o koláži ako o „súčasti významového plánu diela“, o „pohľade zdola nahor“ pri stvárňovaní skutočnosti. Hrúz vie vážne premeniť na komické a rovnako znížiť aj pátos; historické udalosti sú najčastejšie iba na okraji – jeho rozprávač i postavy sú svedkami.

V 70. rokoch sa už Hrúzov „epický dištanc pozorovateľa pomerov postupne mení na účasť a postavy dostávajú od rozprávača to, čím v predchádzajúcich prózach šetril – osud.“ V druhej polovici 80. rokov sa u neho začína intenzívne prejavovať „žánrový posun“ a komplikovanejšia kompozícia, zostal však verný ľuďom z okraja spoločnosti a grafickej i vizuálnej hre s textom.

SkryťVypnúť reklamu

V 90. rokoch sa do Hrúzovej tvorby dostáva anekdotickosť, vracia sa domov, do regiónu Banskej Bystrice, čo sa v knihe kvalifikuje ako reakcia na globálne trendy v literatúre. Editor svoj výklad završuje aj týmito slovami: „Individualista, solitér, sólolezec. Dalo by sa o ňom hovoriť ako o exkluzívnom autorovi, keby sme nevedeli, že táto výlučnosť bola vykupovaná aj dlhodobým vylúčením – exklúziou z oficiálnej literárnej prevádzky normalizačného desaťročia.“

Recenzia

Pavel Hrúz: Okultizmus a iné prózy. Editor Vladimír Barborík.

Kalligram a Ústav slovenskej literatúry SAV Bratislava 2007.

Autor: Gabriela Rakúsová Autorka je literárna kritička

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 402
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 541
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 571
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 302
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu