Nezvyčajný projekt dramaturgie nitrianskeho Divadla Andreja Bagara zavŕšila divadelná adaptácia novely Boženy Slančíkovej Timravy Všetko za národ.
Po Timrave autori projektu isto nesiahli náhodne. V diele tejto výnimočnej pozorovateľky a ostrovtipnej glosátorky slovenského života konca 19. a začiatku 20. storočia aj dnes nachádzame mnoho nadčasových postrehov. A vedia provokovať rovnako dnes, ako aj za autorkinho života.
Dvojlomný text
Práve provokatívnosť Timraviných úvah o vlastenectve je téma, v ktorej dramatizátor Ondrej Šulaj našiel kľúč k zdivadelneniu prózy. Z pôdorysu predlohy i postáv zvýraznil základné konflikty žien s okolitým svetom a postavil ich do jemne ironického kontrastu k túžbam obyčajnej ženy. Vytvoril tak svojbytný dramatický text s jasnou témou, kde hrdinovia rozohrávajú Timravine postrehy v dramatických situáciách.
Šulaj Timravu dôverne pozná, aj preto je jeho text v dobrom zmysle slova dvojlomný – verný duchu prózy a pritom zvrchovane divadelný. Koniec koncov, takí boli pred rokmi i jeho Ťapákovci.
Šťastná scéna
Michal Vajdička s dramaturgom Danom Majlingom škrtmi do Šulajovho textu príbeh zhutnili, vynechanú matériu pretavili do postáv a atmosféry inscenácie.
Šťastné je scénické riešenie. Pavol Andraško postavil v Štúdiu DAB medzi divákov mólo. V úzko vymedzenom priestore pokrytom reálnou zeminou, do ktorého sa z povraziska spúšťajú detaily interiérov i exteriérov, sa pohybujú hrdinovia akoby od jednej hranice po druhú bez možnosti úniku pred sebou samými. Vari iba tá zemina na stole farára je navyše – veď stôl je pre mnohých z nás posvätným miestom.
Dobovo zaradenými kostýmami Jana Hurtigová veľmi presne dokresľuje charaktery príbehu. Podobne ako scénická hudba Petra Mankoveckého.
Atraktívne spojenie klasiky so súčasnosťou
Silnou stránkou pôsobivej inscenácie sú herci. Pre prísneho estéta môže trochu rušivo pôsobiť štýlová roztrieštenosť jednotlivých kreácií. Kristína Turjanová príliš podlieha molovým tónom svojej hrdinky a trudný oblúk jej Viery Javorčíkovej je trochu plochý.
Ostatní hrajú jemne štylizovane až groteskne - do popredia vystupuje duchu Timravy verný ironický nadhľad. Taká je národne zapálená Hana Čepčinská Evy Pavlíkovej, živočíšna Elena Javorčíková Zuzany Kanóczovej, pragmatický farár Javorčík Ivana Vojteka st. i takmer čechovovsky komický Matej Vodnár Martina Nahálku. Ale aj tragický osud učiteľa Čierneho Braňa Matuščina, jeho sestry Želky Dany Kuffelovej či málovravného Hagaru Milana Ondríka a ďalších zapadajú do inscenačného kľúča.
Všetko za národ je vydarené divadlo – má dobré témy, ponúka jemne provokujúce súdy, pritom je dostatočne divadelne atraktívne. Skrátka, spojenie klasiky so súčasnosťou iskrí a ligoce sa – ako rodinné striebro.
Recenzia
Božena Slančíková Timrava - Ondrej Šulaj: Všetko za národ
Dramaturgia: Daniel Majling, scéna: Pavol Andraško, kostýmy Jana Hurtigová, hudba Peter Mankovecký, réžia: Micha Vajdička.
Hrajú: Kristína Turjanová, Zuzana Kanócz, Lucia Lapišáková a. h./Zuzana Moravcová, Eva Pavlíková, Daniela Kuffelová, Žofia Martišová, Ivan Vojtek st., Branislav Matuščin a ďalší
Premiéra 13. júna 2008 v DAB Nitra.
Práve provokatívnosť Timraviných úvah o vlastenectve je téma, v ktorej dramatizátor našiel kľúč k zdivadelneniu prózy.
Autor: Oleg Dlouhý Autor je divadelný publicista