Riaditeľku programu PETRU KOLEVSKÚ-VANČÍKOVÚ minulý týždeň v pondelok ráno v STV čakalo nemilé prekvapenie. Mala zablokovaný prístup k počítaču a na stole ju čakal návrh na okamžitú výpoveď, ktorá sa zmenila na odchod dohodou. Takýmto spôsobom generálny riaditeľ Štefan Nižňanský odstavil svoju štatutárnu zástupkyňu, ktorú len pred piatimi mesiacmi osobne na takú vysokú pozíciu oslovil. Dôvod svojho rozhodnutia doteraz neprezradil. Stalo sa to necelý mesiac po tom, čo Kolevská spustila vlastnú programovú štruktúru.
Pred týždňom ste museli z televízie odísť. Viete, prečo sa vás chcelo vedenie okamžite zbaviť?
"Predpokladám, že pre názorové strety a konflikty s výrobným riaditeľom Jurajom Dobišom."
V čom bol hlavný rozkol?
Vyvrcholením bolo moje písomné upozorňovanie na nepravdivosť tvrdení pána Dobiša, že pripravované zmluvy, týkajúce sa týždenných Hviezdnych špeciálov relácie 5 proti 5, sú pre STV výhodnou výmenou za relácie Deti to vedia najlepšie. Rovnako som považovala za nevhodné uzatvárať ich s externými spoločnosťami skôr, než STV bude mať jasno v hospodárení s peniazmi na výrobu programu a dabing v roku 2008. S pochopením sa nestretol ani môj zámer vystriedať predražený formát Takí sme boli podobným, lacnejším, a minimálne rovnako atraktívnym formátom.
K otvorenému konfliktu s Dobišom prišlo aj pre prístup vedenia STV k relácii Fokus, ktorá je desaťnásobne lacnejšia ako Hviezdne špeciály relácie 5 proti 5, kde mi riaditeľstvo výroby oznámilo, že ju po presune na iný vysielací čas nevie vyrábať naživo. Pripadá mi absurdné, ak STV, ktorá má šesť vysielacích štúdií, nie je schopná vysielať polhodinovú verejnoprávnu reláciu naživo."
V liste ste napísali, že vedenie objednáva z externého prostredia pre STV ekonomicky nevýhodné výroby. Môžete byť konkrétna?
"Je to uzatvorenie zmluvy na výrobu Hviezdnych špeciálov relácie 5 proti 5, ktorú rieši Dozorná komisia STV aj Rada STV, čo tiež svedčí, že to nebolo v poriadku. Určite nie v spôsobe dohadovania podmienok, týkajúcich sa výmeny formátov Deti to vedia najlepšie za Hviezdne špeciály 5 proti 5 v týždennej periodicite. Ja som sa dostala do rokovaní o spolupráci so zástupkyňou držiteľa licencie a zástupcom firmy poverenej realizáciou len asi trikrát, no už z rokovaní bolo zrejmé, že všetko bolo preddohodnuté Dobišom. Ten dohadoval finálne podmienky uvedené v licenčnej zmluve, aj podmienky zmluvy o výrobe týchto relácií."
Myslíte si, že je na tom niečo nekalé?
"Minimálne neboli dodržané zásadné procedurálne veci okolo schvaľovania zmluvy. Na tom, o aké peniaze ide, je zarážajúce aj to, že sa obchodnému partnerovi tolerovalo, že odmietol predložiť rozpočty, na základe ktorých bola výrobná cena stanovená. Osobne som na tom trvala, no výsledkom môjho snaženia bol len slovný popis toho, čo by mala cena v sebe zahŕňať. To však nepovažujem za relevantný údaj, s ktorým by sa mala STV uspokojiť. Nikto zo strany riaditeľstva výroby ďalej neposudzoval, čomu tie ceny zodpovedajú. A tie veľké disproporcie rozpočtov medzi takmer identickou náročnosťou výroby denných relácií 5 proti 5 a výroby Hviezdnych špeciálov 5 proti 5 - okrem honorárov za účinkovanie hviezd - isté podozrenia jednoznačne navodzovali."
Predsedu rady zarazila neprimeraná výška nákladov za formát 5 proti 5 špeciál podobne, ako aj za 5 proti 5. Aká je tá cena?
"Konkrétne finančné údaje zverejňovať nebudem, ide o obchodné tajomstvo medzi STV a jej obchodnými partnermi."
Kto podľa vás nesie zodpovednosť za údajne nevýhodné zmluvy s externými spoločnosťami?
"Tvorba rozpočtov, vrátane konzultovania rozpočtov externých firiem pri takzvanej kombinovanej výrobe je v kompetencii riaditeľstva výroby - v kompetencii Dobiša. Vo finále však za ne nesie zodpovednosť generálny riaditeľ, v ktorého kompetencii je akúkoľvek zmluvu, ktorá je pre STV nevýhodná nepodpísať."
V liste po odchode ste sa sťažovali, že máte oklieštené právomoci a že program STV ovláda výrobný riaditeľ. Ako to teda v STV funguje?
"Od 10. júna som si ako riaditeľka programu žiadala oficiálne a najmä reálne rozpočty na vyrábané relácie od riaditeľa výroby. Až do môjho odchodu to boli len kusé informácie, väčšinou vo forme rukou napísaných poznámok, či nikým neautorizovaných, neustále sa meniacich tabuliek. Normálne to funguje tak, že za použitie peňazí na program zodpovedá riaditeľstvo programu. To určí, ktoré relácie chce vysielať a výroba musí navrhnúť, či sa to bude vyrábať externe, alebo interne alebo v kombinácií, a koľko to bude stáť.
Ale takto to v STV nefungovalo. Právo rozhodovať o peniazoch na tvorbu a výrobu programu si osoboval riaditeľ výroby."
Na oklieštené kompetencie ste upozornili po odchode. Dovtedy vám to neprekážalo?
"Celých päť mesiacov som sa snažila získať kompetencie ako riaditeľka programu, ktoré som mala deklarované. Niekoľkokrát som na to upozornila generálneho riaditeľa, pričom som ho žiadala o pomoc pri riešení tejto situácie. Napriek mnohým upozorneniam sa nič nedialo. Krátko pred mojím odchodom som na to oficiálne upozornila aj na zasadnutí Rady STV."
V čom vás sklamal Nižňanský?
"Ľudsky. V podstate som „bola odídená" preto, že som sa snažila dôsledne plniť jeho projekt, na základe ktorého bol zvolený. A bolo dosť ťažké pripustiť si, že sa mu vlastne spreneveril."
V čom?
"Odcitujem to priamo z jeho projektu. Televízia verejnej služby musí pracovať vo verejnom záujme - nik z členov TOP manažmentu ani žiaden tvorca sa nesmie na pôde STV správať a konať ako jej „majiteľ" resp. „akcionár", so záujmom presadzovať vo vysielaní, v riadení alebo v hospodárení svoje vlastné, rodinné, či skupinové komerčné záujmy."
V čom konkrétne sa spreneveril?
"V príklone k presadzovaniu názorov a aktivít pána Dobiša, ktorý v STV, počas môjho pôsobenia, v podstate neobmedzene určoval, ktorý program sa bude robiť, na aké licenčné podmienky STV pristúpi, kedy sa čo bude vysielať, aké ceny budú jednotlivé programy stáť. Miestami som mala pocit, že som v súkromnej firme pána Dobiša a nie vo verejno-právnej televízii."
Ako ste sa dostali do vedenia?
"Pán Nižňanský mi zavolal a ponúkol miesto. S Nižňanským som sa nepoznala a neviem ani, či mal prichystaný iný variant na obsadenie top manažmentu. Veľa zavážilo, že som mu bola - ani neviem kým - navrhnutá do pozornosti. Kandidovala som na riaditeľa a môj projekt sa sústredil na programové zmeny, ako sa vrátiť medzi ostatné verejnoprávne televízie v Európe. Príjemne som bola prekvapená, ako bol môj projekt na verejnom vypočutí prijatý a už tam niekoľko členov Rady STV otvorene deklarovalo, že by som bola vhodným kandidátom na post riaditeľa programu."
Nebolo to na odporúčanie ministra Maďariča, s ktorým sa poznáte z vysokej školy?
"Rovnako ako pri súčasnom našom konflikte, tak ani vtedy, pri mojom nástupe do STV, sa minister Maďarič v týchto vecí neangažoval."
Aký je vplyv politiky na súčasné vedenie?
"To je otázka na pána Nižňanského."
Ale vy ste bola vo vedení.
"Počas môjho pôsobenia som sa nestretla s nejakými jednoznačnými politickými direktívami zo strany politických predstaviteľov, ale mohlo to byť spôsobené aj tým, že celé to obdobie bolo v znamení obrovskej hektiky, ktorá sprevádzala spustenie Trojky."
Čo hovoríte na konanie rady? Tá pravidelne upozorňuje, že okolo dabingu, ktorý zadáva Dobiš, sú nezrovnalosti, hovorí o nedodržiavaní záležitostí pri podpisovaní zmlúv, či sťažuje sa, že pol roka nedostáva od Dobiša vysvetlenie k podozreniam. Napriek tomu doposiaľ rada nič konkrétne proti tomuto dianiu neurobila. Nie je podľa vás podozrivé, že je takto niekto vo vedení krytý?
"Je veľký rozdiel medzi politickým a ľudským krytím. Rada je pre mňa nečitateľná. Keď na zasadnutí sedíte, vidíte na nich, že možno s niečím vnútorne nesúhlasia, a paradoxne sa priklonia sa k riešeniu, ktoré to ďalej umožňuje."
V svojom vyhlásení radu vyzývate, aby situáciu riešila. Čo od nej očakávate?
"Očakávala som, že viac členov podporí zvolanie mimoriadneho zasadnutia."
Myslíte si, že situácia v STV je taká, že by sa tým mali zaoberať politici?
Minimálne by sa mala rozprúdiť verejná diskusia, či tým, ktorí si za plnenie verejnej programovej služby platia, vyhovuje daný stav vecí. A aká je vlastne ich predstava, ich očakávania od STV. To bol tiež jeden z mojich zámerov, ktorý sa mi nepodarilo naplniť. Už v lete som chcela odštartovať z obrazovky STV niečo podobné, no vtedy som naozaj uznala, že letnou prioritou bolo spustenie STV3.
Vedenie STV chce žiadať ďalšiu dotáciu od štátu. Mala by ju televízia dostať?
"V prípade, že sa bude uvažovať o akejkoľvek dotácii zo štátnych peňazí, mali by si byť tí, ktorí o nej budú rozhodovať istí, že s doterajšími finančnými prostriedkami STV hospodári úsporne a efektívne."
Robí to tak?
"Určite by sa to dalo aj inak."
Aké boli vaše predsavzatia, keď ste prichádzali do STV?
"Deklarovala som ich už v mojom projekte, keď som sa uchádzala o post generálneho riaditeľa. Dosť sa zhodovali s programovými plánmi pána Nižňanského, preto som prijala aj jeho ponuku. Prichádzala som do televízie s ambíciou vrátiť Slovenskú televíziu k pojmu verejnoprávna televízia."
Aký program ste chceli priniesť divákom?
Niečo z toho, čo som si predsavzala, sa mi aj podarilo a to v offtime - priniesli sme veľa vzdelávacích programov, ktorých podiel bol v STV minimálny, kontaktné relácie, dve diskusné relácie. Mala som plán každú sezónu venovať nejakej základnej téme. Na túto jeseň sme zvolili zdravotníctvo. Prinášame Nemocnicu na okraji mesta, máme Dr. Housa, utorkové vysielanie Fokusu aj diskusnú reláciu Medicína.
Pre najmenšie deti je príjemným oživením relácia Fidlibum, pre starších žiakov dobrodružno-vzdelávacia súťaž Prípady detektíva Kulmena, na ktorú som veľmi hrdá. Už teraz je do nej zapojených veľa slovenských škôl. A bola som veľmi spokojná aj s pôvodnými, živými vysielaniami relácie Fokus. Škoda, že práve ona doplatila na môj programový konflikt s generálnym riaditeľom.
Aký konflikt?
Po piatich dňoch od spustenia novej štruktúry som dostala od generálneho riaditeľa SMS-ku, že mám s okamžitou platnosťou navrhnúť programové zmeny s reláciami Obchod so šťastím, Sila lásky, 5 proti 5, Fokus, pretože tam padla sledovanosť. Nikdy som sa nestretla s tým, aby sa takéto kroky robili po piatich dňoch od zavedenia takého množstva programových zmien, ktoré takmer neboli odpromované. Navyše nikto súdny predsa nemohol čakať, že relácia Fokus bude mať horibilnú sledovanosť. Hoci ju napriek tomu - v jej pôvodnej podobe, vysielanej na živo - budem považovať za svoj osobný úspech. Pri analýze sledovanosti tohto programu sa totiž zistilo, že v diváckej vzorke, ktorá Fokus sledovala, prevažovala skupina mladších, vysokoškolsky vzdelaných divákov, koncentrovaných vo väčších mestách - teda cieľová skupina, ktorú sa STV darí získavať naozaj len výnimočne.
Vaše programové zmeny sú viditeľné teda len od 1. septembra?
Áno.
Sledovanosť po spustení vašej novej programovej štruktúry šla dole. Neprekáža vám to?
"Sledovanosť nemôže byť prvoradým meradlom verejnoprávnej televízie, a to v svojom projekte hlásal aj pán Nižňanský. Je to meradlom komerčnej televízie. STV1 teraz nie je dvojkou, ale trojkou na trhu, to je fakt. No rovnako zrejmé sú aj náznaky jej príklonu k verejnoprávnemu charakteru aj na okruhu STV1. Nikde v zákone totiž nie je napísané, že jeden z okruhov STV je okruhom komerčným. Pokles sledovanosti je daň za formáty, ako je Fokus, za zaujímavé, kvalitné dokumenty, zaradené na STV1, ku ktorým patrí napríklad Radosť zo života, či môj ďalší programový počin - dokumentárna séria Lekárske omyly a víťazstvá, v prípade ktorej sú ľudia prekvapení kvalitou tohto projektu.
Za poklesom sledovanosti je treba vidieť aj absolútne nezvládnutie promo aktivít STV mimo vlastného vysielania. Diváci boli na jesenné zmeny absolútne nepripravení a doteraz o mnohých nových formátoch nie sú informovaní vôbec, alebo len minimálne. A to je neodpustiteľná chyba."
A čo sa vám nepodarilo?
"Mojim veľkým sklamaním bolo pozastavenie hlavného jesenného programu Súboj tancov, o čo sa zasadil výrobný riaditeľ. Tam si osoboval posudzovať pripravovaný projekt nie len z hľadiska výrobného, ale aj z hľadiska dramaturgického, z hľadiska sledovanosti, komercie, čo vôbec nebolo a nie je v jeho kompetencii. Mal to byť jeden z mála projektov, ktoré mala robiť priamo STV - bez zadania výroby do externého prostredia. Zastavenie vývoja tohto projektu považujem za jednoznačné poškodenie STV. Jeho priamym dôsledkom je skutočnosť, že STV nepriniesla divákom na jeseň v prime time nič nové. A tiež sa mi nepodarilo presadiť preskupenie finančných prostriedkov určených na program STV v roku 2009 v prospech tvorby pôvodných programov a na úkor nákupu akvizičných programov a výroby ich slovenského znenia."