BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra ukončilo súťaž na nové laserové merače a policajtom chce dodať už koncom roka prvých sto kusov „zbrane na rýchlych vodičov“. Laserové merače rýchlosti sú menšie a ľahšie ako radary (takzvané ramery), ktoré polícia používa dnes, zväčša zabudované v autách.
Policajti nimi môžu merať aj na ťažšie prístupných miestach. Jedinou výhodou ramerov oproti nim je možnosť merať z idúceho auta v oboch smeroch. Laserové merače - lidary - sú na statívoch a vozidlo merajú zväčša spredu. Zamerať ho dokážu až na 1500 metrov, ramery najviac na 60.
„Meranie lidarom prináša výhodu skrytého merania a malej odhaliteľnosti vodičmi,“ hovorí Pavol Doršic zo Slovenského metrologického ústavu, ktorý laserové merače testoval.
Sto kusov už tento rok
V technických parametroch meračov sa ako optimálna vzdialenosť na meranie píše iba o 80 až 140 metroch. „Dokážu auto síce zamerať aj na tisícpäťsto metrov, na tú vzdialenosť však nevidno tvár ani evidenčné číslo auta. Môžu ho však merať, kým sa k nim nepriblíži a na vodiča si počkať,“ vysvetľuje Juraj Bočkay zo ZTS Elektronika SKS z Novej Dubnice.
Práve túto firmu si z troch ponúk v súťaži na dodanie lidarov ministerstvo vnútra vybralo. Firma ponúkla americký merač za 415-tisíc korún. V súťažných podkladoch ministerstvo uviedlo rozpätie zákazky od 250 do 350 miliónov korún bez DPH, čo by pri tejto cene za kus mohlo byť až tisíc meračov. Dopravných policajtov je asi 1800. Hovorkyňa ministerstva Silvia Miháliková vysvetľuje, že rozpätie určilo len hornú hranicu zákazky. „Plánujeme nakúpiť maximálne 500 meračov.“ Zmluva platí štyri roky. Polícia v dvakrát väčšom Česku má 101 ručných laserových meračov a 217 radarov.
Iná technológia
Rozdiel medzi radarmi a laserovými meračmi spočíva najmä v technológii merania. Radary merajú rýchlosť rádiovými vlnami, ktoré sa odrazia od auta k anténe prístroja. Lidary využívajú laserový lúč. Policajt prístroj namieri na lesklú časť karosérie, napríklad reflektor alebo evidenčnú značku a stlačí spúšť. Do sekundy sa na displeji objaví rýchlosť vozidla. Tá sa môže merať opakovane až kým auto neprejde okolo policajta.
Od meračov si polícia sľubuje najmä zvýšenie bezpečnosti na cestách. Nedodržanie povolenej rýchlosti vlani zapríčinilo 7887 nehôd, čo bolo trinásť percent všetkých havárií. Za prekročenie rýchlosti policajti namieste pokutovali 114-tisíc vodičov a zinkasovali 142 miliónov korún.
Laserový merač
typ: Micro Digi-Cam Ultra Lyte LTI 20-20
zostava: laserový diaľkomer, kamera, mikropočítač, displej, statív, príp. tlačiareň
optimálna vzdialenosť merania: 80– 140 metrov
čas merania: 0,3 sekundy
meranie : do rýchlosti 250 km/h
smer merania: príjazd i odjazd
zobrazuje: čas, dátum, miesto, rýchlosť, smer jazdy, vzdialenosť od zariadenia, evidenčné číslo auta, príp. tvár vodiča
![]() |
Autor: Michal Piško