Kto by čakal, že šéfdizajnér automobilky má do detailov prepracovanú kanceláriu, asi by sa sklamal. Na parapetnej doske je vystavených zopár modelov áut, ostatné sú zbalené v škatuli. Na viac zatiaľ nemal čas. „Ešte je to tu neosobné, nemusíte mi to ani hovoriť. Mám jasné priority, kancelária to ešte nie je.“
Do mladoboleslavskej Škody prišiel vo februári. Predtým bol šéfdizajnérom pre exteriér v Audi. Ponuku zo Škodovky považuje za veľkú česť. „Je to návrat do krajiny, kde som vyrastal, k značke, ktorá pre mňa znamenala prvý kontakt s automobilmi. S Bugatti to porovnávať nechce: „Robiť najdrahšie auto je veľmi náročné, ale robiť auto v krajine, kde ste sa viac-menej narodili, nie je o nič menej.“
Často dostáva otázky, či aj pre Škodovku spraví niečo ako malé Bugatti. „Auto, ktoré s mojím tímom spravíme pre Škodovku, bude atraktívne v niečom inom.“ Tvarovú jednoduchosť vozidiel Škoda považuje za čistotu dizajnu, ktorá dáva vyniknúť funkčnosti.
Niektorí ľudia rozpačito prijali novú Fabiu, ktorú navrhol jeho predchodca. Poukazujú na to, že je vysoká a úzka. Kabaň ju považuje za čisto urobené auto. Možno by mu vyčítal pár vecí, no mohlo by to byť na úkor priestoru. „Nové, neobyčajné veci, ktoré vybočujú zo zabehnutej praxe, sa zo začiatku vždy skôr ocitnú pod kritikou, ľudia si na ne musia zvyknúť. Fabia je veľmi inovatívny model a čas nám dá za pravdu, že auto bude iste veľmi obľúbené.“
Slávne Bugatti Veyron
Keď Volkswagen kúpil v roku 1998 taliansku značku Bugatti, hľadal cestu, ako ho posunúť vyššie. Model super rýchleho športového auta Veyron, navrhovaného mladým dizajnérom zo Slovenska, si rýchlo získal náklonnosť aj vtedajšieho šéfa spoločnosti Ferdinanda Piecha. „Myšlienka prišla rýchlo a musel som rýchlo konať. Bola to výzva, možnosť spraviť niečo vynimočné – to „super auto“.
Kabaňov dvojfarebný model zaujal viac aj ako koncept, ktorý ponúkol popredný taliansky dizajnér Giugiaro, mimochodom jeden z jeho vzorov. No nerád to nazýva víťazstvom. „Nechcel by som, aby sa v dizajne takto porovnávalo, to nech urobí trh. Samozrejme, mám určitú predstavu a viem ohodnotiť sám seba.“
Kabaň presvedčil vedenie, aby mal Veyron odkrytý motor. Vysvetľoval, že to je jedna z možností, ako zobraziť silu, teda vlastnosť, ktorá má byť základnou charakteristikou tohto auta a zároveň šperkom exteriéru.
Nechce sa zbytočne zaoberať minulosťou, pozerá sa radšej dopredu. „Dizajnéri žijú trochu ako v dvojsvete. Vonku je rok 2008, ale v hlave máme autá na roky 2010, 2011 alebo aj neskoršie roky. Prejdete síce len pár dverí, ale v princípe prechádzate časové pásma.“
Audi vymenil za Škodovku aj vo svojom vozidlovom parku. Považuje to za samozrejmosť. „Aby som autá tvoril, musím ich tiež dobre poznať.“
Dizajnérskej zmene neušli predné sedadlá ani biele kolesá. Chcel dať autu niečo osobné bez toho, aby to narušilo čistotu dizajnu.
„Keď cestujem autom, chcem sa cítiť ako vo svojom prostredí, mať okolo seba veci, ktoré mám rád. Rád robím veci na svoj spôsob.“
Ako vyzerá zadanie
Pre Volkswagen pracuje už 15 rokov. Stretol tam niekoľkých ľudí, na ktorých mu doteraz záleží. Jedným z nich je Hartmut Warkus, bývalý koncernový šéf dizajnu vo Volkswagene. „Warkus prišiel z Audi a priniesol úplne iné myslenie, a to ma nadchlo. Potreboval som vidieť, že všetko je o tvorbe a netreba sa báť “ hovorí Kabaň.
V Škodovke má pod sebou 75 ľudí rôznych národností. „Od ľudí očakávam názor, a to, že budú riskovať, nielen štandardnú prácu.“ Niektoré detaily definuje celkom presne a čaká, že ďalšie dopracujú jeho kolegovia. „Neakceptujem, že sa niečo nedá vymyslieť, vyrobiť alebo to takto nepôjde. Snažíme sa skôr hľadať spôsoby, ako takúto vec realizovať.“
Modely kreslí ceruzkou aj cez počítač. Na nedostatok tvorivej slobody sa nesťažuje. Potom už záleží len na tom, či ide o nástupcu konkrétneho auta, alebo o nové zadanie. „Predstavte si, že chcete robiť nasledovníka Fabie. Viete zhruba odhadnúť, čo ľudia očakávajú, čo je dobré a čo je možné zlepšiť. Záleží však na momente prekvapenia, ktorý dokážete priniesť.“
Zmeny na poslednú chvíľu
Auto má od začiatku niečo ako svoje DNA. „Nejde len o to, ako vyformujeme svetlo, ale v prvom rade o proporcie a charakter. O to, v akom pomere je okno oproti karosérii, či má posunutú kabínu viac dopredu, alebo dozadu, či auto pôsobí ťažko, alebo ľahko, nepokojne alebo pokojne.“ Auto nepriamo tvaruje napríklad aj diskusia o výfukových plynoch CO2. Oveľa väčší dôraz sa dáva na aerodynamiku. Vždy bola dôležitá, teraz na nej záleží ešte viac. Je cestou k nižšej spotrebe.
Priznáva, že mu občas niekto vyčíta, že skomplikoval situáciu ľuďom v určitých procesoch, lebo rád robí zmeny na poslednú chvíľu. Doteraz sa ukázalo, že mal pravdu. „Keď produktu veríte, musíte zaňho bojovať, zastať sa ho. Odmenou sú potom zákazníci, u ktorých auto vyvoláva emócie a radi ho používajú.“
Viac na www.leaders.sk .