KOMÁRNO. Sirény, majáky a expresne miznúce zadné svetlá silných limuzín BMW a Audi. Tak to vyzerá, keď sa na výjazdové zasadnutie náhli vláda. Po deviatej ráno sa o tom medzi Dunajskou Stredou a Komárnom presvedčili včera všetci vodiči, ktorí naďabili na ministerské autá.
Tie sa na mokrej ceste a v mrholení náhlili na desiatu do Komárna. Už s polhodinovým predstihom sa na sto kilometrov dlhej trase rútilo BMW s policajnou posádkou.
Medzi Bratislavou a Rovinkou predbiehalo jedno auto za druhým. Pár minút za ním si bez majáka agresívne razilo cestu vládne BMW, pri predbiehaní kolóny áut nepoužívalo blinker. Za Dunajskou Stredou sa tri štvrte hodiny pred schôdzkou vlády ponáhľali viacerí.
Ministerské privilégium
Hoci išlo o zasadnutie plánované týždne vopred, viaceré ministerské autá mierili na miesto na poslednú chvíľu a ponáhľali sa pretekárskym spôsobom, ktorý by stál bežného šoféra niekoľko tisíc na pokutách, a zrejme aj vodičský preukaz.
Ministri sa však môžu spoľahnúť na oporu v zákone, vďaka čomu jazdia vládne limuzíny so zapnutým majákom bez obmedzenia rýchlosti.
Podľa vládneho predpisu z roku 2001 sa „rýchlosť prepravy stanovuje na diaľnici a ceste pre motorové vozidlá najviac na 150 kilometrov za hodinu a na ostatných cestách najviac na 120 kilometrov“.
Ustanovenie má nižšiu právnu silu ako zákon a ministri sa pri presunoch zjavne držia možností, ktoré im zákon dáva.
K najrýchlejším včera patrili autá ministrov SNS. BMW ministra školstva Jána Mikolaja bolo vo Veľkom Mederi súčasťou kolóny, ktorá v miestach, kde je prikázaná štyridsiatka, predbiehala cez plné čiary a autá museli uhýbať na úzkej ceste. V obci išli zjavne oveľa rýchlejšie ako šesťdesiatkou.
Ešte pred Veľkým Mederom redakčné auto SME predbehol viac ako 360-koňový voz z poznávacou značkou BA 645 SU ministra výstavby Mariana Janušeka so zapnutým majákom. Rýchlo sa prešmykol pred kolónu a prudko zrýchľoval, pri prebiehaní vytláčal protiidúce autá na krajnicu.
Maximálnu povolenú rýchlosť pravdepodobne prekročil o niekoľko desiatok kilometrov za hodinu.
Mikolaj si jazdu nevšíma
Mikolaj, ktorý mal v septembri nehodu, keď sa pri Žiline jeho auto zrazilo bez vážnejších následkov s nepozorným vodičom nákladného auta, agresívnu jazdu šoféra svojej limuzíny včera ani nezaregistroval. Tvrdí, že vodič má za úlohu, aby sa dostal minister načas na zasadnutie vlády a „zrejme urobil všetko, aby sme tam boli“.
S vodičmi sa vraj počas jazdy vôbec nerozpráva. „Zapnem si laptop a hodinu pozerám do laptopu, telefonujem a ani neviem, kde som, ani čo sa deje, ani s tým nič nemám,“ vysvetľoval Mikolaj. „Vy, keď idete v lietadle, tak tiež máte kontakt na pilota?“
Janušek sa k rýchlej jazde vyjadriť nechcel. Keď ministri odchádzali z reštaurácie po skončení zasadnutia vlády, jeden z ochrankárov vodičom zdôrazňoval, že po ceste do Bratislavy už určite majú ísť „bez majákov“.
Hovorca ministerstva vnútra Erik Tomáš včera povedal, že presun prebehol v súlade so zákonom. Na otázku, či je vhodné na plánovanú schôdzu vlády jazdiť tak rýchlo a s majákmi, povedal, že ministri sa do Komárna nešli zabávať, ale pracovať.
„Vzhľadom na ich pracovný režim a vyťaženosť je rýchly presun často nevyhnutný.“
K presunu do Komárna sa na tlačovej konferencii premiér Robert Fico nechcel vyjadriť.
Rýchli sú aj v Česku
Obrovskými rýchlosťami za Moravou jazdili obaja poslední premiéri, minister vnútra i policajný prezident.
Odhalenia rýchlych jázd v Česku spustili reportéri MF Dnes, ktorí sledovali policajného prezidenta Vladislava Husáka v júli 2006. Dve rána za sebou ho prichytili pri jazde plnej porušení predpisov jazdil rýchlosťou aj 190 kilometrov za hodinu.
Husák sa ospravedlnil a na tri mesiace sa vzdal vodičského preukazu. Minister vnútra František Bublan ho pokarhal, sám už o dva týždne jazdil vyše 174 kilometrov za hodinu. Reportéri neskôr pri prekročení rýchlosti pristihli aj ministra dopravy Aleša Řebíčka.
Dvestovkou sa na svoju svadbu viezol aj líder ČSSD Jiří Paroubek. Bránil sa, že počas cesty spal. Dodatočne to odôvodňoval dvomi novinárskymi autami, ktoré ho „prenasledovali“.
Ani vodiči českých najvyšších ústavných činiteľov a ministrov sa nemusia v rýchlosti obmedzovať. Dopravní experti ich však vinia z ohrozovania ostatných vodičov.
Kolóna českého premiéra Mirka Topolánka vo februári 2008 zvládla cestu z Prahy do Brna za hodinu a deväť minút. O 13.hod. sedel v Prahe v politickej diskusii, krátko po 14.hod. bol už v hľadisku brnianskej tenisovej haly. Priemerne sa jeho auto rútilo rýchlosťou 174 kilometrov za hodinu. Topolánek sa za rýchlu jazdu ospravedlnil.
Zopakoval ju už v júli, keď ho mladý vodič nakrútil pri jazde rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu na diaľnici smerom do Prahy. Vtedy sa už odmietol vyjadriť.
(juk)
|
Autor: Miroslav Kern Eugen Korda