BRATISLAVA. „Pre nás sa tele–práca stala bežnou asi pred dvomi rokmi,“ povedala Martina Samašová zo softvérovej firmy ui 42 pred tým, ako začala vymenúvať výhody a nevýhody zamestnávať ľudí na diaľku.
Rozšírenie telepráce v ich firme čiastočne súviselo so situáciou na trhu práce. „Nedávno bol na trhu práce v Bratislave nedostatok kvalitných programátorov, potrebovali sme preto osloviť aj ľudí, ktorí tu nie sú a ani sa sem nechcú prisťahovať,“ povedala Samašová.
Zadali inzerát s možnosťou práce z domu a zabralo to.
Budík namiesto štikačiek
Klasickou výhodou, ktorú telepráca alebo svetovo povedané teleworking, ako jedna z foriem pružného spôsobu zamestnávania ľudí ponúka, je možnosť rozvrhnúť si čas na prácu tak, ako to zamestnancom vyhovuje. Nemusia sa prispôsobovať pracovným hodinám.
Keď človek nie je celý deň schopný vyliezť z postele a nerobí v denných termínoch, môže prácu, ktorú by robil osem hodín, pokojne robiť celú noc.
Pokiaľ stíha dohodnuté termíny, nikto nekontroluje, čo robí zvyšok, či väčšinu času.
Možnosť rozvrhovať čas ľuďom pracujúcim z domu pomáha zlepšiť ich súkromný život. Šetria čas, ktorý by strávili v aute alebo autobuse dochádzaním na pracovisko a zamestnávateľovi šetrí náklady na pracovné miesto vo firme.
Samašová nevie presne povedať, koľko percent zamestnancov pracuje iba doma alebo iba vo firme. „Chceme, aby ľudia pracovali pre nás odtiaľto, práca z domu nemá primárne len šetriť náklady na pracovné miesto, naopak chceme, aby tí ľudia sem chodili, pretože vzájomná komunikácia samozrejme chýba.“
Veľkí telepracujú zriedka
O šetrení nákladov sa nateraz nedá hovoriť ani podľa riaditeľa internetovej mBank.
„Primárne všetci zamestnanci majú pracovné miesto vyhradené v sídle našej spoločnosti a väčšina zamestnancov je technicky pripravená, aby sa mohli pripojiť do firemných systémov aj z iného miesta,“ povedal riaditeľ mBank Marek Duban.
Duban hovorí, že napriek tomu, že vhodné technické vybavenie na prácu z domu väčšinou zamestnanci majú, zostať pracovať doma niektoré dni v týždni, ľuďom umožňujú len zriedka.
V spoločnosti Soitron zaoberajúcej sa informačnými technológiami prácu z domu umožňujú systémovým technikom niekoľko dní v roku. „V niektorých prípadoch to môže byť 20 percent z jeho práce, čiže asi jeden deň v týždni,“ povedala personalistka Denisa Moravská zo Soitronu.
„Zamestnancom pracovať z domu niekoľko dní umožňujeme len vo veľmi obmedzenom rozsahu a len so súhlasom ich manažéra,“ povedala Marianna Ilcisková z personálneho oddelenia v Lenove.
Dobrovoľná izolácia
Martina Samašová pri vymenúvaní nevýhod hovorí, že je vždy dôležité uvedomiť si, že ten človek bude doma viac–menej v izolácii a o probléme sa nebude mať s kým poradiť. „Ľuďom doma je dobré pravidelne aktívne volať,“ povedala Samašová.
„Teleworkeri sa často problémom zaoberajú sami a hľadajú riešenie radšej dlho a ťažšie, než by zavolali kolegovi.“
Na druhej strane nadriadení musia vedieť, že takých zamestnancov by mali častejšie osloviť a opýtať sa, čo práve riešia. Dni, keď vo firme sedí menej ľudí, môžu byť náročnejšie na komunikáciu o práci. Ani mail, ani chat to niekedy nedokážu tak rýchlo a efektívne ako osobné vysvetlenie požiadavky.
Nič pre začiatočníka alebo absolventa
Pri práci z domu je lepšie, ak už človek nejakú pracovnú skúsenosť má, aby vedel správne odhadnúť a „naprogramovať si“ sám, kedy bude musieť pracovať a kedy si môže dovoliť oddychovať.
Telepráca okrem možnosti organizovať si nezávisle čas, dáva ľuďom väčšiu zodpovednosť. Nikto sa nepozerá, či pracujete a kontrolovať sa tak musí človek sám.
To, či človeku telepráca vyhovuje, je podľa Samašovej súhra osobných okolností a jeho nastavenia na túto situáciu. „Prečo si myslíte, že práca z domu pre matku na materskej má nevýhody?“ odpovedá protiotázkou a hovorí, že z vlastnej skúsenosti musí povedať, že ide len o pozitíva.
Plusy telepráce
možnosť sám si rozvrhnúť, kedy človek pracuje
šetrí čas na cestu do práce
väčšia koncentrácia, možnosť určovať si tempo
zlepšuje súkromný život
šetrí prevádzkové náklady
možnosť získať ľudí aj z regiónu mimo miesta pôsobenia firmy
Mínusy telepráce
oslabenie kontaktov s kolegami
pocit izolácie
komplikuje komunikáciu o riešení pracovného problému
splynutie pracovného a súkromného prostredia
menej dôverný vzťah s kolegami aj nadriadeným
Teleworker bude doma viac–menej v izolácii a o probléme sa nebude mať s kým poradiť.
Martina Samašová ui 42