BRATISLAVA. Pred desiatimi rokmi, keď sa slovenský rap - azda s výnimkou Trosiek - začal pomaly vyhrabávať z plienok pre batoľatá, by nikomu nenapadlo, že raz príde čas, keď si ním pár ľudí zarobí milióny, bude mať svoje miesto v domácich hitparádach, relácie v rádiu či vlastný muzikál.
Nerapový raper
Medzičasom sa rozdalo množstvo zlatých a platinových platní, raper hodil o zem cenu od odborníkov a členovia viacerých kapiel nahrávajú svoje sólové albumy. To je aj prípad Opaka z AMO a jeho Otvorenia.
Album mal Opak pripravený už vo februári. Vyšiel však až koncom roka. „Chcel som to nechať vyzrieť. Niekedy sa veci stávajú len tak, napríklad na Slovensko príde zahraničný hosť a urobí niečo pre tvoj album - len pre modré oči.“
Takým sa nakoniec stalo hosťovanie Treacha z americkej hip-hopovej legendy Naughty By Nature. Opak, ktorý mal vždy blízko k dancehallu a reggae, však na album pozval aj napríklad Sash Okálovú a spolu nahrali nehiphopovú skladbu Twist. Opak už v minulosti spolupracoval so Zdenkou Prednou, Mishou či Parou.
Prekračovanie hiphopových klišé o vlastnej výnimočnosti je možno cestou, ako urobiť z rapu žáner, ktorý nie je určený len násťročným deckám v šiltovkách. Prípadne ísť po obsahovej stránke textov – Opak sa pritom vždy radil skôr k tým, ktorí nad textami aj premýšľali.
Už s AMO totiž patrili ku kapelám, ktoré okrem striktného hiphopového jadra počúvali aj ľudia, ktorí sami seba za priaznivcov rapu nepovažujú.
Autentický muzikál
Širšej verejnosti sa rap snažil priblížiť aj prácou na hudbe k muzikálu Príbeh ulice. Časť z neho predviedol aj na tohtoročných Slávikoch - hip-hop sa tak definitívne stal súčasť hudobného strednoprúdu.
„Povedali, že nechcú robiť hudbu pre hiphopový muzikál s niekým nezodpovedným. Keďže som s Nikitom Slovákom (režisérom muzikálu) už spolupracoval v minulosti, oslovili práve mňa,“ vysvetľuje raper Opak.
Nebál sa o výsledok? „Išiel som do toho s tým, že ho chcem ovplyvniť - aby to bolo autentické, aby herci nevyzerali smiešne. Aj keď ide o ľudí, ktorí sa s rapom ešte nestretli.“ Pritom však tvrdí, že vymyslieť hudbu pre muzikál je jednoduchšie ako pre vlastný album. „Ani pri albume však nemôžem tvoriť úplne bez hraníc. Mohlo by sa potom stať, že vyjdem nad chápanie ľudí, ktorým je moja hudba určená. Úlet nemusia akceptovať.“
Tento rok bol relatívne silný na slovenské hiphopové albumy, ktoré po dlhšom čase priniesli do rapu istú pestrosť. Aj keď klesajú predaje jednotlivých CD, možno začína byť slovenský rap konečne zaujímavý.
Autor: Tomáš Prokopčák Martina Habláková © SME