
Mária Balážová: Hadia geometria 33 - Fátum, 2000/01
V prestížnom priestore Domu umenia v Českých Budějoviciach doznieva v týchto dňoch výstava Márie Balážovej a Blažeja Baláža, umelcov patriacich k súčasnej slovenskej špičke v oblasti postmodernej maľby. Táto výstava je pilotnou, keďže doposiaľ tu slovenskí umelci nevystavovali. Ide o konfrontáciu dvoch autorských postupov, ktoré síce majú spoločné nadšenie pre obrovské rozmery a minimalizáciu vyjadrovacích prostriedkov, ale obsahovo a filozoficky sa viažu k silne špecifickým atribútom maľby.
Mária Balážová v tvorbe plynulo prechádzala v minulosti od textilnej plastiky a grafiky k asketicko-geometrickej polohe maľby takzvaných hadích geometrií. S použitím najviac dvoch farieb, minimálneho tvaroslovia a úctyhodných rozmerov zostavuje zvláštne vzorce medziľudského správania: kľučkujúce, koketujúce, neosobné. Takéto vnímanie cestou novej citlivosti je príznačné pre spôsob tvorby niektorých členov Klubu konkrétistov, medzi ktorých patrí Balážová od roku 1998. Telo hada sa stáva architektonickým prvkom a viac rieši otázky priestoru ako medziľudských vzťahov.
V oblasti postkonceptuálnej tvorby sa pohybuje Blažej Baláž. Na výstave prezentuje ucelenú vzorku mandál, cyklus Skrytý pôvab maľby a diela, ktoré vnímajú maľbu ako mediátora konceptu našich myšlienok. Materiál, s ktorým autor pracuje, produkuje vlastnoručným pilovaním mincí. Jemným zlatistým prachom posypáva svoje plátna s jednofarebnou podmaľbou. Dostáva sa k technológii, ktorá rozpráva príbeh symbolu moci peňazí. Recykluje túto hodnotu, usmrcuje a odhaľuje jej deštruktívne sociálne dosahy. Akýmsi filozofickým a mentálnym vyústením týchto experimentov je gigantický solitér Makové pole. Ikonografický a sociálny podtext obrazu „vysiateho“ zo živých semien maku, materiálu schopného reprodukovať, silne protirečí usmrtenému prachu z mincí.
Dvojica výtvarníkov je dôkazom obnoveného záujmu o abstrakciu, ornament, očistený kolorit a intelektuálny postkoncept. Sú autormi, ktorí svoj výtvarný program obhájili predovšetkým silnou aktuálnosťou, intelektuálnou rozvahou a zrelosťou umeleckého prejavu.
Autor: ANNA VARTECKÁ(Autorka je výtvarná teoretička)