BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR chce modernizáciou železničných tratí a ciest i úpravou pravidiel dopravy zvýšiť bezpečnosť na železničných priecestiach.
"Aby sa vytváralo prostredie, ktoré neumožňuje zrážky vlakov s automobilmi či autobusmi," zdôvodnil nedávno pred novinármi minister Ján Figeľ.
Vyššiu bezpečnosť chce dosiahnuť ďalším znižovaním počtu nezabezpečených železničných priecestí, ktorých je na Slovensku 1 138.
V tomto roku je plánovaných 16 investičných rekonštrukcií priecestí. Najdrahšie sú na trati Bratislava Nové Mesto - Podunajské Biskupice za 320 000 eur, Galanta - Gáň (214 000), Veľké Leváre - Sekule (201 000), v Liptovskej Teplej (198 000) a na trati Trenčín - Chynorany (175 000 eur).
Náklady závisia od počtu koľají trate, rozsahu vybavenia zabezpečovacieho zariadenia, realizácie sanácie pod priecestím, rozsahu úprav okolo priecestia a ďalších miestnych súvislostí.
Za ostatných desať rokov došlo k zníženiu počtu priecestí z 2486 na 2019, čo je stav ku koncu mája 2011. Každoročne sú na nich desiatky dopravných nehôd so stratami na životoch aj ťažko ranenými osobami.
V piatich tohtoročných mesiacoch bolo 23 nehôd s následkom troch mŕtvych (jeden chodec a dvaja vodiči) a sedem ťažko ranených. Za rovnaké minuloročné obdobie evidovali 26 nehôd, pri ktorých prišli o život štyria chodci a jeden vodič.
K zníženiu rizika na priecestiach ma pomôcť aj teraz prebiehajúca bezpečnostno-preventívna a výchovná kampaň v rámci Európskeho dňa bezpečnosti na železničných priecestiach.
Okrem príslušníkov železničnej a štátnej polície sa na nej podieľajú pracovníci Železníc SR. Kampaň pozostáva z dodržiavania predpisov o bezpečnosti a plynulosti dopravy na vybraných železničných priecestiach, umiestnenia bilboardov (Dávaj pozor, neriskuj), distribúciou rovnakých plagátov a brožúrok, i besedami na základných a stredných školách.