SME

Kapitán stroskotanej lode frajeril a nevyšlo mu to

Schettino sa podľa talianskych novín priblížil k brehu, aby potešil čašníka. Jeho manéver sa skončil tragédiou.

Veľká výletná loď sa stále týči pri talianskom ostrove Giglio. Rastú obavy z vytečenia nafty.Veľká výletná loď sa stále týči pri talianskom ostrove Giglio. Rastú obavy z vytečenia nafty. (Zdroj: TASR/AP)

Schettino sa podľa talianskych novín priblížil k brehu, aby potešil čašníka. Jeho manéver sa skončil tragédiou.

Agentúrne spravodajstvo sme doplnili autorským článkom denníka SME.

RÍM, BRATISLAVA. Francesco Schettino bol kapitánom veľkej výletnej lode šiesty rok a bol si sebou príliš istý.

Tak sa dá vysvetliť séria chýb, ktoré podľa svedkov i pobrežnej stráže spravil a zavinil tak piatkové stroskotanie lode s asi štyritisíc ľuďmi na palube, ktoré neprežilo najmenej šesť ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z opisu svedkov i pobrežnej stráže médiá vyskladali obraz muža, ktorý príliš riskoval.

SkryťVypnúť reklamu

Šiel príliš blízko skalnatého pobrežia pri talianskom ostrove Giglio, pridlho váhal s príkazom na evakuáciu, nepoužil núdzové volanie, opustil loď dávno predtým, než evakuovali posledných pasažierov a odmietol sa na ňu vrátiť na žiadosť pobrežnej stráže.

Nepovolený odklon

Od kapitána sa odvrátila aj materská spoločnosť Costa Cruises. Jej šéf Pier Luigi Foschi v pondelok povedal, že hoci budú pomáhať kapitánovi na súde, „musia priznať fakty a nemôžu popierať ľudskú chybu“.

Schettino podľa nich urobil „nepovolený odklon“ od kurzu. Lode spoločnosti Costa majú podľa Foschiho svoje plavby naprogramované a každý odklon od kurzu je ohlásený alarmom, citovala agentúra AP.

"Táto trasa bola naprogramovaná správne. Skutočnosťou je, že sa od svojho kurzu odklonila jedine v dôsledku manévru kapitána, ktorý bol (spoločnosťou) Costa nepovolený, neautorizovaný a neznámy," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Potopenie lode sa zhoduje s imidžom Talianska, píše Peter Morvay

Čítajte komentár (piano) >>

Foschi vyjadril sústrasť rodinám, no obhajoval dobré zvládnutie evakuácie v náročných podmienkach.

Prokurátor v Grossete Francesco Verusio kapitánovo počínanie označil za „nešikovný manéver“.

Taliansky denník Corriere Della Sera tvrdí, že kapitán riskoval, aby ukázal vrchnému čašníkovi Antonellovi Tievolimu zblízka jeho rodisko. Tievoli mal podľa denníka ísť týždeň pred vyplávaním na dovolenku, no nemohol opustiť loď, lebo ho nemal kto nahradiť. Schettino mu vraj chcel takto spraviť radosť.

„Antonello, poď sa pozrieť, sme celkom blízko tvojho Giglia,“ zavolal ho vraj na mostík. Keď Tievoli prišiel, varoval kapitána, že sú príliš blízko brehu, no krátko potom loď narazila.

SkryťVypnúť reklamu

Pasažieri si evakuáciu okrem toho podľa Wall Street Journal nestihli vyskúšať. Nácvik mal byť až na druhý deň po vyplávaní.

Zachránil vraj životy

Schettino (52) je v cele predbežného zadržania. Vyšetrujú ho z niekoľkonásobného zabitia i predčasné opustenie lode, za čo mu hrozí 12 rokov väzenia.

Nehoda lode

Costa Concordia

  • Výletná loď Costa Concordia s asi 3200 pasažiermi a stovkami členov posádky narazila v piatok večer pri toskánskom ostrove Giglio na skalu.

  • Na lodi boli prevažne Taliani, Nemci a Francúzi.

  • Našli šiestu obeť a 16 ľudí bolo nezvestných.

Schettina bráni jeho právnik Bruno Leporatti tým, že manévrom po náraze zachránil tisícky životov.

Sám Schettino tvrdil, že skala, do ktorej narazil, nebola na mapách ani na radare. Na rozdiel od svedkov trvá aj na tom, že loď opustil ako posledný.

SkryťVypnúť reklamu

Podmorské útesy, ktoré prerazili trup luxusnej talianskej výletnej lode Costa Concordia, sú však na námorných mapách jasne vyznačené.

Niekoľko malých skál je zakreslených okolo skupiny väčších skál v blízkosti ostrova Giglio, sú známe pod názvom Le scole.

Najdrahšia v histórii?

Bez ohľadu na to, čo nehodu zavinilo, koncern Carnival, ktorý vlastní spoločnosť pre plavby Costa Cruises, finančne utrpí.

Nepoužiteľnosť lode Costa Concordia ich podľa vlastných odhadov do konca roka bude stáť asi 90 miliónov dolárov.

No ešte viac ich môžu podľa expertov stáť odstrašujúce zábery potopeného kolosu – výpadok záujmu v hlavnej sezóne rezervácií.

Costa Concordia je najväčšou stroskotanou loďou v histórii, ktorá sa potopila. Prekonala tak Titanic, ktorý mal 270 metrov a zmestilo sa naň 3500 ľudí. Podľa expertov, ktorých cituje Reuters, môže byť tiež najdrahšou poistnou udalosťou v námornej histórii.

SkryťVypnúť reklamu

Záchranu prekazilo počasie

Hľadanie nezvestných v pondelok prerušili. Rastú obavy z ekologickej katastrofy.

RÍM, BRATISLAVA. Vyše tristo metrov dlhý plávajúci hotel stále vyčnieva z vody pri malom talianskom ostrove Giglio. Nádeje, že po troch dňoch od nehody nájdu na palube lode Costa Concordia ešte živých ľudí, sú každú hodinu menšie.

Prehľadali asi štvrtinu

Loď sa zosunula nižšie a poveternostné podmienky boli v pondelok nepriaznivé na záchranné práce.

Za miestom, kde prerazená loď leží, morské dno prudko klesá o 20-30 metrov. Ak by sa loď neočakávane prepadla, vážne by to ohrozilo potápačov, ktorí prehľadávajú jej vnútro.

Vedúci zasahujúcich požiarnikov Luca Cari pre New York Times povedal, že sa sústreďujú pri záchrane na časti lode, ktoré sú nad vodou. Podarilo sa im prehľadať asi štvrtinu priestorov, ktoré čiastočne blokujú ruiny.

SkryťVypnúť reklamu

V nedeľu zachránili troch ľudí, juhokórejských mladomanželov a talianskeho člena posádky. Šestnásť ľudí však aj v pondelok zostávalo nezvestných. Podľa firiem Satur a Oneworld Travel na lodi neboli ich slovenskí klienti.

Piati zo šiestich maďarských členov posádky výletnej lode Costa Concordia sa v nedeľu večer vrátili do Maďarska. Na lodi pracovalo šesť Maďarov - dvaja tanečníci, traja hudobníci a jeden manažér.

Obavy z nafty

Zároveň rastú obavy z možnej ekologickej katastrofy pri ostrove, kde sa nachádza chránená morská rezervácia.

Taliansky minister životného prostredia Corrado Clini povedal, že „environmentálne riziko pre ostrov Giglio je veľmi vysoké“.

Oznámil, že vláda sa chystá vyhlásiť stav núdze, aby mohli na riešenie situácie uvoľniť finančné prostriedky. V pondelok z lode podľa ministra začala unikať tekutina, no nebolo jasné, či je to palivo.

SkryťVypnúť reklamu

V lodi je podľa spoločnosti Costa Cruises 2300 ton nafty.

Ela Rybárová, tasr, sita

Kapitán Schettino odporuje svedkom i prokurátorovi a trvá na tom, že odišiel z lode ako posledný.

FOTO – TASR/AP

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 645
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 861
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 957
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 853
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 135
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 765
  7. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 4 683
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 2 664
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Marine Le Penová má napriek zákazu súdu stále ambíciu stať sa francúzskou prezidentkou.

Le Penová sa odvolala.


Ilustračná fotografia.

Rakúsko zatvorí aj 21 priechodov s Maďarskom.


TASR
Ak Erdoğan vyhrá voľby, Turecko bude pokračovať po svojej čoraz autoritatívnejšej ceste.

Istanbulská prokuratúra začala vyšetrovať obvinenia zo „šírenia nenávisti a diskriminácie“.


TASR
Srbský prezident Aleksandar Vučič.

Belehrad a Londýn tiež podpísali memorandá o podnikaní a obchode.


TASR

Sportnet

Slovenskí futbalisti po prehre so Slovinskom.

Spomedzi súperov Slovenska v kvalifikácii na MS 2026 sú podľa očakávania najvyššie Nemci.


TASR
Petra Vlhová.

Koleno je sviňa, lebo je to najzložitejší kĺb. Nedá sa odľahčiť ako lakeť alebo rameno, hovorí Ernest Caban.


SITA
Lando Norris pred Veľkou cenou Japonska 2025.

Britský jazdec reagoval na reči o tom, že McLaren je ďaleko pred zvyškom štartového poľa.


Reuters
Ľuboš Miklovič.

Ľuboš Miklovič prestúpil do Piešťan a strelil famózny gól.


SkryťZatvoriť reklamu