Schettino sa podľa talianskych novín priblížil k brehu, aby potešil čašníka. Jeho manéver sa skončil tragédiou.
Agentúrne spravodajstvo sme doplnili autorským článkom denníka SME.
RÍM, BRATISLAVA. Francesco Schettino bol kapitánom veľkej výletnej lode šiesty rok a bol si sebou príliš istý.
Tak sa dá vysvetliť séria chýb, ktoré podľa svedkov i pobrežnej stráže spravil a zavinil tak piatkové stroskotanie lode s asi štyritisíc ľuďmi na palube, ktoré neprežilo najmenej šesť ľudí.
Z opisu svedkov i pobrežnej stráže médiá vyskladali obraz muža, ktorý príliš riskoval.
Šiel príliš blízko skalnatého pobrežia pri talianskom ostrove Giglio, pridlho váhal s príkazom na evakuáciu, nepoužil núdzové volanie, opustil loď dávno predtým, než evakuovali posledných pasažierov a odmietol sa na ňu vrátiť na žiadosť pobrežnej stráže.
Nepovolený odklon
Od kapitána sa odvrátila aj materská spoločnosť Costa Cruises. Jej šéf Pier Luigi Foschi v pondelok povedal, že hoci budú pomáhať kapitánovi na súde, „musia priznať fakty a nemôžu popierať ľudskú chybu“.
Schettino podľa nich urobil „nepovolený odklon“ od kurzu. Lode spoločnosti Costa majú podľa Foschiho svoje plavby naprogramované a každý odklon od kurzu je ohlásený alarmom, citovala agentúra AP.
"Táto trasa bola naprogramovaná správne. Skutočnosťou je, že sa od svojho kurzu odklonila jedine v dôsledku manévru kapitána, ktorý bol (spoločnosťou) Costa nepovolený, neautorizovaný a neznámy," dodal.
Potopenie lode sa zhoduje s imidžom Talianska, píše Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Foschi vyjadril sústrasť rodinám, no obhajoval dobré zvládnutie evakuácie v náročných podmienkach.
Prokurátor v Grossete Francesco Verusio kapitánovo počínanie označil za „nešikovný manéver“.
Taliansky denník Corriere Della Sera tvrdí, že kapitán riskoval, aby ukázal vrchnému čašníkovi Antonellovi Tievolimu zblízka jeho rodisko. Tievoli mal podľa denníka ísť týždeň pred vyplávaním na dovolenku, no nemohol opustiť loď, lebo ho nemal kto nahradiť. Schettino mu vraj chcel takto spraviť radosť.
„Antonello, poď sa pozrieť, sme celkom blízko tvojho Giglia,“ zavolal ho vraj na mostík. Keď Tievoli prišiel, varoval kapitána, že sú príliš blízko brehu, no krátko potom loď narazila.
Pasažieri si evakuáciu okrem toho podľa Wall Street Journal nestihli vyskúšať. Nácvik mal byť až na druhý deň po vyplávaní.
Zachránil vraj životy
Schettino (52) je v cele predbežného zadržania. Vyšetrujú ho z niekoľkonásobného zabitia i predčasné opustenie lode, za čo mu hrozí 12 rokov väzenia.
Nehoda lode
Costa Concordia
Výletná loď Costa Concordia s asi 3200 pasažiermi a stovkami členov posádky narazila v piatok večer pri toskánskom ostrove Giglio na skalu.
Na lodi boli prevažne Taliani, Nemci a Francúzi.
Našli šiestu obeť a 16 ľudí bolo nezvestných.
Schettina bráni jeho právnik Bruno Leporatti tým, že manévrom po náraze zachránil tisícky životov.
Sám Schettino tvrdil, že skala, do ktorej narazil, nebola na mapách ani na radare. Na rozdiel od svedkov trvá aj na tom, že loď opustil ako posledný.
Podmorské útesy, ktoré prerazili trup luxusnej talianskej výletnej lode Costa Concordia, sú však na námorných mapách jasne vyznačené.
Niekoľko malých skál je zakreslených okolo skupiny väčších skál v blízkosti ostrova Giglio, sú známe pod názvom Le scole.
Najdrahšia v histórii?
Bez ohľadu na to, čo nehodu zavinilo, koncern Carnival, ktorý vlastní spoločnosť pre plavby Costa Cruises, finančne utrpí.
Nepoužiteľnosť lode Costa Concordia ich podľa vlastných odhadov do konca roka bude stáť asi 90 miliónov dolárov.
No ešte viac ich môžu podľa expertov stáť odstrašujúce zábery potopeného kolosu – výpadok záujmu v hlavnej sezóne rezervácií.
Costa Concordia je najväčšou stroskotanou loďou v histórii, ktorá sa potopila. Prekonala tak Titanic, ktorý mal 270 metrov a zmestilo sa naň 3500 ľudí. Podľa expertov, ktorých cituje Reuters, môže byť tiež najdrahšou poistnou udalosťou v námornej histórii.
Záchranu prekazilo počasie
Hľadanie nezvestných v pondelok prerušili. Rastú obavy z ekologickej katastrofy.
RÍM, BRATISLAVA. Vyše tristo metrov dlhý plávajúci hotel stále vyčnieva z vody pri malom talianskom ostrove Giglio. Nádeje, že po troch dňoch od nehody nájdu na palube lode Costa Concordia ešte živých ľudí, sú každú hodinu menšie.
Prehľadali asi štvrtinu
Loď sa zosunula nižšie a poveternostné podmienky boli v pondelok nepriaznivé na záchranné práce.
Za miestom, kde prerazená loď leží, morské dno prudko klesá o 20-30 metrov. Ak by sa loď neočakávane prepadla, vážne by to ohrozilo potápačov, ktorí prehľadávajú jej vnútro.
Vedúci zasahujúcich požiarnikov Luca Cari pre New York Times povedal, že sa sústreďujú pri záchrane na časti lode, ktoré sú nad vodou. Podarilo sa im prehľadať asi štvrtinu priestorov, ktoré čiastočne blokujú ruiny.
V nedeľu zachránili troch ľudí, juhokórejských mladomanželov a talianskeho člena posádky. Šestnásť ľudí však aj v pondelok zostávalo nezvestných. Podľa firiem Satur a Oneworld Travel na lodi neboli ich slovenskí klienti.
Piati zo šiestich maďarských členov posádky výletnej lode Costa Concordia sa v nedeľu večer vrátili do Maďarska. Na lodi pracovalo šesť Maďarov - dvaja tanečníci, traja hudobníci a jeden manažér.
Obavy z nafty
Zároveň rastú obavy z možnej ekologickej katastrofy pri ostrove, kde sa nachádza chránená morská rezervácia.
Taliansky minister životného prostredia Corrado Clini povedal, že „environmentálne riziko pre ostrov Giglio je veľmi vysoké“.
Oznámil, že vláda sa chystá vyhlásiť stav núdze, aby mohli na riešenie situácie uvoľniť finančné prostriedky. V pondelok z lode podľa ministra začala unikať tekutina, no nebolo jasné, či je to palivo.
V lodi je podľa spoločnosti Costa Cruises 2300 ton nafty.
Ela Rybárová, tasr, sita
Kapitán Schettino odporuje svedkom i prokurátorovi a trvá na tom, že odišiel z lode ako posledný.
FOTO – TASR/AP