SME

Štát vozí špeciálmi súkromné kluby, Kaliňák tají za koľko

Náklady na lety súkromných klubov stáli desaťtisíce. Či ich kluby naozaj platili, však nie je možné overiť.

Vládny špeciál niekedy vozí aj športovcov.Vládny špeciál niekedy vozí aj športovcov. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Ministerstvo vnútra tvrdí, že za prenájom lietadiel pýta toľko, koľko stojí ich prevádzka. Doklady ukázať nechcú.

BRATISLAVA. Okrem politikov sú na palube vládnych špeciálov najčastejšími pasažiermi futbalisti a hokejisti.

Na žiadosť denníka SME sprístupnilo ministerstvo vnútra prehľad užívateľov, ktorí si lietadlá prenajímali.

Za posledných päť rokov sa tam okrem futbalového a hokejového zväzu objavujú ŠK Slovan, HC Slovan, Artmedia Petržalka a MŠK Žilina. Ide o kluby, ktoré hrali európske pohárové súťaže.

SkryťVypnúť reklamu

Prenájmy niektorého zo štvorice vládnych špeciálov súkromným športovým klubom sú bežnou záležitosťou, tvrdil minister vnútra Robert Kaliňák, keď pred týždňom vysvetľoval, prečo HC Slovan lieta na záverečné zápasy KHL vládnym špeciálom Tu­-154M.

Špeciály poskytli za posledných desať rokov najmenej 78­-krát. Koľko presne štát dostal, nie je jasné.

Ministerstvo tvrdí, že si nechali preplatiť náklady, faktúry však nezverejní.

Náklady ministerstva na lety neboli malé. Ruské lietadlá Tu­-154M a Jak-­40 majú totiž oveľa vyššie prevádzkové náklady ako porovnateľné lietadlá západnej produkcie.

Ministerstvo odpísalo, že len priame náklady na lety – teda palivo, špeciálne kvapaliny, navigačné, približovacie, letiskové poplatky a platy, diéty či ubytovanie pre posádku za roky 2011 až 2012 boli viac ako 360-­tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

spec.jpg

Tam a späť za 60-­tisíc

Najdrahšia cesta z týchto čias – let ŠK Slovana do kazašského Kostanaja – stála štát 59 973 eur. Najlacnejší bol let pre hokejový zväz do Jaroslavľa za 36 995 eur.

Na rozdiel od komečných aeroliniek si ministerstvo neúčtuje maržu ani náklady za opotrebovanie miliónových strojov.

Ako rozpočtová organizácia môžu vraj zo zákona „iba prefakturovať užívateľom priame náklady, ktoré vznikli výkonom tejto leteckej činnosti“.

Ministerstvo píše, že na letoch nezarába, len znižuje náklady na udržiavanie posádok, pretože náklady na tieto lety preplatia užívatelia.

Viaceré kluby, ktoré lietali štátnym strojom, patria podnikateľom spájaným so Smerom – futbalový Slovan Ivanovi Kmotríkovi, hokejový Slovan Jurajovi Širokému.

SkryťVypnúť reklamu

Kmotríkovi patrila aj Artmedia Petržalka a stroj si zrejme pre futbalistov z Ružomberka prenajala firma Eco­Fin podnikateľa Milana Fiľa.

Faktúry neukážu

Či kluby zaplatili totožné sumy, ako boli náklady na lety, ministerstvo SME nedovolilo overiť.

„Vystavované faktúry užívateľom nie sme povinní zverejňovať a ak nejde o užívateľa, závislého od rozpočtových prostriedkov, bude na zverejnenie vystavovaných faktúr potrebný súhlas užívateľa.“

„Sme súkromná obchodná spoločnosť, nevidím najmenší dôvod vám poskytovať faktúry,“ odpísal marketingový šéf HC Slovan Milan Vajda.

Faktúry vraj uhradili a pre lety špeciálom sa rozhodli po zvážení niekoľkých cenových ponúk ako pre „v danom momente najoptimálnejšie“.

Futbalový Slovan, ktorý lietal z klubov najčastejšie, na otázky o letoch neodpovedal.

SkryťVypnúť reklamu

Právnik Transparency International Pavel Nechala súhlasí, že ministerstvo nie je povinné takéto faktúry zverejňovať. Malo by ich však na požiadanie ukázať. „Neexistuje dôvod, prečo by ich nemalo sprístupniť.“

„Ak sú zahraničné turnaje, ktoré sú väčšinou v predsúťažnom období, cestujeme autobusom. Ak je možnosť letieť, tak komerčnými chartrovými linkami,“ odpísal na otázky o spôsobe dopravy generálny manažér HC Košice Juraj Bakoš. Podľa Bakoša, keď museli, kupovali si aj letenky na bežné linky.

Futbalový zväz lieta inak

Do roku 2009 si od štátu na lety reprezentantov prenajímal špeciál aj Slovenský futbalový zväz. Odvtedy služby vládneho Tu­-154M nevyužili ani raz.

„Zatiaľ sme si špeciál neprenajímali a ani to neplánujeme,“ povedal šéf zväzu Ján Kováčik, ktorý ho vedie od roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Vraví, že dôvod zastavenia letov vládnym strojom nepozná. „Všetky cestovné služby – hotely, lietadlo – nám zabezpečuje cestovná kancelária Mars Travel.“

Český vládny špeciál Airbus A­319 neprenajímajú, napísalo SME české ministerstvo obrany, ktoré ho prevádzkuje.

„Priamy komerčný prenájom nie je možný.“ V niektorých prípadoch pre iné subjekty lietajú na základe rozhodnutia vlády.

„Ide napríklad o špeciálne lety na prepravu lekárskych tímov či športovej reprezentácie.“

Antošík: Asi stál najmenej

Spolumajiteľ MŠK Žilina JOZEF ANTOŠÍK si špeciál prenajímal a faktúry nemá problém ukázať.

Váš klub si špeciál prenajímal v rokoch 2007 až 2009. Prečo ste si ho vybrali?

„Pretože to boli väčšinou destinácie, kam sa normálne pre termíny nedá lietať. Európske súťaže sa väčšinou hrávajú v stredu či vo štvrtok. Potom sa cez víkend hrá liga, takže sme sa potrebovali vrátiť hneď po zápase. Preto volíme chartery, a nie klasické linky. Navyše sme zo Žiliny, takže si nejaký čas vyžiadajú aj presuny do Bratislavy či Viedne.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako si vyberáte, s kým poletíte?

„Vždy si necháme poslať viac ponúk a vyberieme tú, ktorá je ekonomicky najvýhodnejšia.“

A vyšiel vám niekedy najlacnejšie špeciál?

„Mám na to ľudí, ale predpokladám, že keď sme si vybrali špeciál, asi bol v tom čase cenovo najvýhodnejší.“

Zrejme ste nikdy nezisťovali, či špeciál prenajímajú za komerčnú cenu, alebo za zvýhodnenú – napríklad len za náklady.

„Nie. To nás nezaujíma. Ale pri výbere charterov je tu ešte často otázka časového stresu a aj toho, že často nejde o jednoduché destinácie, do ktorých nechce každý lietať a veľa možností nie je.“

Ministerstvo nám nechce ukázať faktúry.

„Nemám problém vám ich ukázať.“

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 620
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 190
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 710
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 818
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 968
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 816
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 516
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Aj dnes parkovalo pred základnou školou policajné auto.

Chlapec má len pätnásť rokov.


9

Prísne pravidlá zavedú byrokraciu, vyššie riziko zrušenia organizácie, zneistia darcov.


a 1 ďalší 1
Premiér Robert Fico a splnomocnenec vlády pre prešetrenie pandémie Covid-19 Peter Kotlár.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


2
Minister zahraničných vecí Juraj Blanár so španielskym náprotivkom Josém Manuelom Albaresom

Slovensko by systém využívalo, kým nezabezpečí vlastnú ochranu vzdušného priestoru.


TASR 9

Sportnet

Peter Mikula

Zvolen neuspel na košickom ľade ani v druhom zápase semifinále.


TASR
Tadej Pogačar uniká Mathieu van der Poelovi a Woutovi van Aertovi na Okolo Flámska 2023.

Van der Poel a Pogačar zabojujú o ôsmy monumentálny triumf.


Nela Lopušanová v drese BK Selects.

Hokejistky Bishop Kearney Selects postúpili do štvrťfinále Národného šampionátu USA.


 Yuki Tsunoda

Prvý tréning na Veľkú cenu Japonska vyhral Norris.


Reuters
SkryťZatvoriť reklamu