Projekt 280-kilometrového prieplavu podľa prezidenta vyvedie krajinu z chudoby. Experti jeho efektívnosť spochybňujú.
MANAGUA, BRATISLAVA. Panamský prieplav spôsobil v čase svojho otvorenia v roku 1914 revolúciu.
Odvtedy sa však námorná doprava prudko zvýšila. Bežne kapitáni dopravných lodí čakajú na prejazd aj 12 dní.
Mnohé nákladné lode a tankery majú navyše rádovo väčšie rozmery ako tie, na ktoré bol projektovaný Panamský prieplav.
Situáciu chce využiť Nikaragua a pokúsi sa splniť si národný sen.
Dávny sen
Fakty
Panama vs. Nikaragua
Panamský prieplav postavili Spojené štáty za 375 miliónov dolárov. Je dlhý 77 km a za rok prepraví približne 14-tisíc lodí.
Nikaragujský prieplav postaví čínska firma, plánovaný rozpočet je 40 miliárd dolárov. Odhadovaná dĺžka je 280 km.
Keď sa pripravovala výstavba prieplavu, ktorý by spojil oceány, v hre bola aj Nikaragua.
Nakoniec sa projekt pred 99 rokmi uskutočnil v Paname.
Minulý týždeň však nikaragujská vláda odhlasovala povolenia na výstavbu pre čínsku firmu. Tá dostane na starosť aj údržbu Veľkého nikaragujského prieplavu na päťdesiat rokov a, samozrejme, právo na zisk.
Medzi hlavných zástancov projektu patrí nikaragujský prezident Daniel Ortega. Považuje ho za istý zdroj rastu pre krajinu.
Ak by sa s výstavbou prieplavu začalo v roku 2014 podľa výpočtov prezidentovho kabinetu by malo už v ten rok HDP stúpnuť o 5 percent a v roku 2018 by sa malo dokonca zdvojnásobiť.
Cesta z chudoby?
Nikaragua je najchudobnejšou krajinou Strednej Ameriky. Cena plánovaného projektu sa odhaduje na 40 miliárd dolárov, čo je štvornásobok HDP krajiny.
Celá výstavba bude financovaná zo súkromných zdrojov.
Realizovať ju bude čínska firma HK Nicaragua Canal Development Investment Co., ktorá patrí podnikateľovi Wang Čungovi. Ten zaregistroval svoju firmu v Hongkongu len v auguste roku 2012.
Už v septembri sa podľa denníka Wall Street Journal stretol s nikaragujským prezidentom a podpísali vyhlásenie o porozumení. Hoci sa špekuluje o stykoch firmy s čínskou vládou, oficiálne Peking záujem neprejavil.
Obavy obyvateľov
Efektívnosť celého projektu je otázna. Mnohí odborníci tvrdia, že ďalší prieplav nie je potrebný, keďže Panamský práve prechádza rozširovacou rekonštrukciou.
Pochybnosti spôsobuje aj technologická náročnosť stavby.
Nikaragujský kanál bude širší a trikrát dlhší ako Panamský prieplav. Ani mnohí Nikaragujčania nevidia stavbu tak pozitívne ako Ortega. Zákon podľa nich Nikaraguu zbavuje suverenity.
„Zákon je jasný, keď hovorí, že čínska firma bude môcť požiadať o vyvlastnenie potrebnej pôdy, a tak zaplatiť iba katastrálnu cenu pozemku,“ povedal pre nikaragujský denník La Prensa jeden z jeho odporcov.
Problémom je aj to, že plánovaná trasa zahŕňa aj Nikaragujské jazero, ktoré je zdrojom pitnej vody pre Strednú Ameriku.
Autor: Kristína Votrubová