BRATISLAVA. Prax vo väzniciach umožňuje, aby personál väzňom odmietol poskytnúť zdravotnú starostlivosť. Vyplýva to z prieskumu verejnej ochrankyne práv Jany Dubovcovej.
Prieskum pracovníci kancelárie ombudsmanky urobili v marci tohto roka.
Väzenskí strážcovia svoje rozhodnutie neumožniť väzňovi napríklad návštevu lekára opierajú najčastejšie o skúsenosti a presvedčenie, že väzeň chce iba zneužiť právo na to, aby si tým spestril život v ústave alebo sa niečomu vyhol.
Ako píše v správe ombudsmanky, Generálne riaditeľstvo Zboru väzenskej a justičnej stráže považuje starostlivosť o väzňov za nadštandardnú.
Väznice o prieskume nevedeli
Ombudsmanka dostala v roku 2012 od väzňov niekoľko podnetov, ktoré sa týkali stravovania a zdravotnej starostlivosti.
Preto v marci poverila svoju kanceláriu, aby urobila prieskum o dodržiavaní základných práv a slobôd väzňov.
Informácie získavali z dotazníkov, ktoré vypĺňali väzni a z podkladov, ktoré im poskytol personál ústavov a predstavitelia generálneho riaditeľstva.
Ako aj pri predchádzajúcich prieskumoch, pracovníci kancelárie ombudsmanky šli do ústavov bez toho, aby na svoj príchod upozornili ich vedenie a zamestnancov.
V každom ústave dostalo dotazník osemdesiat až deväťdesiat väzňov.
Navštívili väznice v Želiezovciach, Ilave, Žiline, Košiciach a Košiciach - Šaci. Kancelária šla aj do Nemocnice pre obvinených a odsúdených a do väznice v Trenčíne.
Najdlhšie sa čaká v Želiezovciach
Z prieskumu vyplynulo, že 81 percent zo 496 opýtaných väzňov nemuselo na ošetrenie u lekára čakať. Vyskytli sa aj odpovede, že na vyšetrenie väzni čakali niekoľko mesiacov. Dohromady to uviedlo desať z opýtaných.
Z odpovedí väzňov ďalej vyplýva, že najdlhšie sa čaká na ošetrenie u všeobecného lekára v želiezovskom a ilavskom ústave. Najkratšie čakajú väzni z ústavov v Košiciach a Košiciach - Šaci.
Podľa výpovedí sa tiež stáva, že im zdravotnú starostlivosť v ústavoch odmietnu poskytnúť.
Päťdesiatjeden zo 496 opýtaných tvrdilo, že sa to stalo dokonca viackrát. Naproti tomu 381 väzňov sa na podobný postup vôbec nesťažovalo.
Sťažnosti na aroganciu lekárov
Väzni sa tiež vyjadrovali k tomu, či sú so zdravotnou starostlivosťou spokojní.
Väčšina, 189 zo všetkých, označila odpoveď "menej spokojný". Celkom 155 z opýtaných si starostlivosť pochvaľuje. Nespokojných je 77 a veľmi nespokojných 44.
Sťažovali sa na arogantný a neprofesionálny prístup, najmä v ústavoch Ilava a Žilina.
Niektorí to ilustrovali tým, že lekár ordinuje namiesto liekov pitie vody, či na bolesť hrdla kloktanie slanej vody. Vyskytli sa porovnania ústavného lekára so zverolekárom.
Ďalším problémom, na ktorý respondenti poukázali je, že ako prvé sa ich lekár spýta, či majú dostatok peňazí. Ak ich nemajú, vyšetrenie je podľa väzňov len povrchné.
V prípade, že pacient nemá peniaze na lieky alebo zdravotné úkony, ktoré nie sú čiastočne alebo v plnom rozsahu hradené zo zdravotného poistenia, ústav za neho uvedenú sumu uhradí. Pacientovi sa táto suma pripíše ako dlh.
Veľký záujem o miesta nie je
Kvalita poskytovania zdravotnej starostlivosti je podľa zástupcov generálneho riaditeľstva závislá od toho, akých lekárov má zbor v jednotlivých ústavoch k dispozícii.
Vo všeobecnosti lekári nemajú veľký záujem o pracovné miesta v ústavoch.
Zástupcovia generálneho riaditeľstva to však nepovažujú za skutočnosť, ktorá by mala významný vplyv na kvalitu poskytovania zdravotnej starostlivosti v jednotlivých ústavoch, uvádza