
Riaditelia troch slovenských televízií zľava P. Sedlák z Luny, V. Repčík z Markízy a M. Materák z STV si idú odkrojiť čo najväčší diel z mediálneho koláča. FOTO – DESANA DUDÁŠOVÁ
zabávači, herci, speváci, ale aj programy. Na rozdiel od ankety TOM bola väčšina kategórii „koedukovaná“, výnimku dostali z bližšie nedefinovaných príčin iba herci/herečky a speváci/speváčky. Televízia – ako žáner – si v tomto prípade prisvojila nielen výlučne televízne profesie, ale prihlásila sa aj o nesporný svoj podiel na popularite majstrov slova i hudby. Kto by jej to mal za zlé?
Otázka, či nám chýbal OTO, keď existuje TOM, je bezpredmetná. Týždenník Eurotelevízia vypísal, sponzori podporili, diváci zahlasovali. Naivný bol však každý, kto dúfal, že výsledky sčítania osobností všetkých televízií na Slovensku dopadnú inak, ako výsledky tej najsledovanejšej z nich. Aj keď sa moderátor večera snažil na záver zmierniť konkurenčnú závisť idealistickou fikciou, že nie je podstatné, či niekto robí pre takú alebo onakú televíziu, rating nepustí. STV bodovala len v tých kategóriách, v ktorých má prirodzený monopol. Ako poznamenala Soňa Müllerová, víťazka kategórie hlásateľka, akosi sa nám „zmarkízelo“. V tomto kontexte možno považovať prebojovanie sa Jany Majeskej z novín STV do trojice najpopulárnejších moderátorov spravodajstva za úspech.
Presný súčet
nepresných pocitov
Divácka anketa, ktorej sa tentoraz zúčastnilo 70-tisíc divákov, je, ako každá anketa, presný súčet nepresných pocitov. Slovenský národ prejavuje v podobných situáciách už tradične vysokú mieru lojálnosti alebo, ak chcete, zotrvačnosti. Prekvapenia sa teda nekonali, medzi víťazmi bol Jožo Ráž, Jana Kirschnerová, Aneta Parišková, Zdena Studenková, Eva Černá či Michal Dočolomanský. Jarmilu Hargašovú pozvali na javisko Divadla Andreja Bagara dokonca dvakrát, aj ako osobnosť s celkovo najväčším počtom získaných hlasov. Uvedomovali si organizátori, že takto koncipovaný „absolútny OTO“ bude viac hovoriť o konkurencii v rámci jednej kategórie ako o akejsi obecnej mierke obľúbenosti? No, čo už. Do siene slávnych pre istotu pozvala odborná porota aj osobnosť, ktorá sa nedá spochybniť – Jozefa Kronera. Cenu prišla prevziať dcéra Zuzana Kronerová, ktorá bola zároveň jednou z nominovaných v kategórii herečka.
Kto koho vytvára?
Skončil sa teda OTO 2000, nech žije OTO 2001. Analytici médií si môžu aj naďalej klásť otázkou, či sú to osobnosti, ktoré vytvárajú televíziu, alebo, naopak, televízia produkuje osobnosti. Podobne nezmyselné je asi pýtať sa, prečo Pročko. Alebo prečo sa najpopulárnejšou reláciou nášho národa stal Dereš, ktorého nesporne zábavní autori sa však tu i tam nehanbia priznať aj k nie celkom tolerantným náladám voči našim menšinám.
„Otistický“ večer mal vďaka štandarnej, ale nerozčuľujúcej hudobnej dramaturugii v zásade optimistický charakter, aj keď by si podujatie podobného charakteru vyžadovalo o stupeň lepší dizajn a premyslenejšiu koncepciu filmových dokrútok. Scenár pripomenul aj osobnosti čiernobielej obrazovky, akými boli Nora Selecká, Blažena Kočtuchová či Limonádový Joe Karola Fialu. Pobavili aj s nadhľadom odohrané žiarlivostné scénky medzi konkurentkami Zdenou Studenkovou a Kamilou Magálovou.
Kde zostali Rosničky?
Najzáhadnejšou osobnosťou celého večera bol moderátor Tibor Hlista. Kto to je, pýtalo sa asi nemálo divákov? Jeho prejav, akoby inšpirovaný sobotnými nocami s Andělom na ČT 2, však pôsobil kultivovaným dojmom. Moderátor dokonca prežil aj uzemnenie Evy Krížikovej, ktorá so šarmom jej vlastným prehlásila, že „nemá rada rečných mužov“. Možno on sám, možno niekto v zákulisí, prejavil i zmysel pre improvizáciu, keď Jane Kirschnerovej po jej vystúpení priniesol dve kytice, aby vraj nekradla iným, ako sa jej to omylom podarilo v situácii, keď jej Zora Kolínska odovzdávala cenu.
Ťažko očakávať, že OTO raz bude krásavcom typu svalovca Oscara. S jedným kyklopským okom na širokom drieku je ťažké zaujať srdcia žien. Výtvarný návrh ceny mal byť možno ilustráciou príslovia, že medzi slepými je aj jednooký kráľom. Verím však, že do ďalšieho ročníka organizátori zohľadnia všetky dobré rady, ktoré sa im budú teraz hrnúť na stôl. Mne, napríklad, jednoznačne chýbala kategória Rosničiek. Azda sú nám tie krásne ženy dobré len na to, aby hlásili hmlu v priamom prenose?
ZUZANA ULIČIANSKA