BRATISLAVA – Podobná tragédia ako v Maďarsku, kde vlak narazil do turistického autobusu, ktorého vodič si na priecestí bez závor nevšimol prichádzajúci vlak a usmrtil vyše tridsať ľudí, sa môže stať aj u nás. V sieti Železníc Slovenskej republiky je skoro dvetisícpäťsto priecestí, ale závory alebo svetelná signalizácia nie sú ani na polovici. Väčšinou je pri priecestí len obyčajná značka upozorňujúca vodičov, že prichádzajú k železnici.
„To, či je na trati len obyčajná značka, svetelná signalizácia, alebo závory, závisí od frekvencie a rýchlosti na trati a frekvencie cesty, ktorá cez trať prechádza. Závory sú najmä na hlavných tratiach, obyčajné značky na bočných. Ešte stále máme dosť prejazdov, kde sú závory obsluhované ručne, ale tie sú pomerne bezpečné,“ hovorí predseda Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt.
Ručne ovládané závory sa snaží železnica vymieňať za automatické, ale na hromadnú výmenu nemá peniaze. „Minulý rok sme nahradili mechanické zabezpečenie automatickými na desiatich priecestiach a projektovo je na tento rok pripravených ešte ďalších päť,“ povedal hovorca Železníc SR Ján Keresteš.
Na priecestiach so závorami sa stáva pomerne málo nehôd, ale na tých ostatných je to oveľa horšie. Po zrušení osobnej dopravy na regionálnych tratiach si vodiči na priecestiach často nedávajú pozor, hoci občas tade prejde nákladný vlak.
Na hlavných železničných koridoroch sa v budúcnosti po modernizácii koľajníc počíta so zvýšením rýchlosti vlakov na 160 kilometrov za hodinu. V dedinách, cez ktoré prechádzajú hlavné koridory, sa už hovorí, že priecestia sa zrušia a nahradia ich nadjazdy pre autá.
RICHARD FILIPKO