n Volkswagen, ktorý na svoje závody v Bratislave a Martine dokázal prilákať dodávateľské firmy autosúčiastok. Podobný efekt očakávajú ekonómovia aj z budúceho závodu PSA Peugeot-Citroën v Trnave.
Pre automobilky nie je podľa analytika Symsite Research Vladimíra Dohnala lákadlom len lacná pracovná sila, ale aj tradícia strojárskej výroby na Považí a prítomnosť Volkswagenu so svojou sieťou dodávateľov a odberateľov. Ján Lešinský zo Strojníckej fakulty STU k tomu pridáva flexibilitu našich ľudí, ako aj výhodnú geografickú polohu Slovenska - pomyselný tisíckilometrový kruh pre možné dodávky áut zasahuje 17 štátov.
Slovensko - automobilová veľmoc
V roku 2002 vyrobil Volkswagen 225-tisíc áut s výhľadom výroby na štvrť milióna v tomto roku. Ak sa rozbehne výroba v trnavskom závode PSA Peugeot-Citroën, má Slovensko podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Jozefa Uhríka šancu v roku 2010 vyrobiť trištvrte milióna áut. Dnes obsadzuje Slovensko na svete desiatu priečku v počte vyrobených automobilov na obyvateľa. Dohnal odmieta obavy o možnú jednostrannú závislosť priemyslu od výroby áut, pretože väčšina dodávateľov dodáva pre viaceré automobilky a pokles výroby jednej z nich sa ich nemusí dotknúť. „Je pravda, že automobilový priemysel je cyklický, závisí od rastu celej ekonomiky. Pozitívne sa dá takýto pokles, spojený s nižším predajom áut a nižšími reálnymi príjmami, vysvetliť tak, že automobilky zo západnej Európy budú pre znižovanie nákladov presúvať výrobu smerom na východ,“ povedal Dohnal.
Autopriemysel sa na vývoze Slovenska podieľa takmer 27 percentami. Z celkového záporného salda obchodnej bilancie 96,6 miliárd korún skončil v 26-miliardovom pluse, čo podčiarkuje jeho proexportný charakter.
Autobusy, nákladniaky či motorky
Okrem výroby osobných áut sa u nás vlani vyrábali autobusy, nákladné autá i motocykle, približne 40-percentný podiel na výrobe autopriemyslu tvoria komponenty. Ide napríklad o plasty, káblové zväzky, nápravy, elektroniku, svietidlá napríklad pre Volkswagen, Ford, Fiat, Porsche, Daewoo alebo Renault. Výrobcovia komponentov sú roztrúsení po celom Slovensku.
JOZEF GRYGA