a 320 000 ľudí po celom svete.
Cesta Volkswagenu na Slovensko sa začína v 70-tich rokoch, kedy sa rozhodlo o výstavbe Bratislavských automobilových závodov (BAZ) v Devínskej Novej Vsi s predpokladanou výrobou 200 tisíc automobilov ročne, podnik sa však k výrobe áut nedostal. Neskôr vláda rozhodla o vstupe zahraničného investora, pričom vyberá medzi nemeckým Volkswagenom a americkou auto- mobilkou General Motors. Po vyhodnotení ponúk vláda v marci 1991 podpisuje dohodu o vytvorení spoločného podniku medzi Volkswagenom a BAZ. Prvý VW Passat Variant vyrobili takmer na Vianoce - 21. decembra 1991, Passaty sa spočiatku montovali v červenej a bielej farbe. Nasledovné desaťročie charakterizuje rozširovanie výroby, počtu zamestnancov, nárast investícií. V roku 1994 sa výroba Passatov rozširuje o VW Golf v rôznych prevedeniach, pribúdajú VW Polo, VW Bora, Seat Ibiza, až po prvý off-road vyrábaný iba v Bratislave - VW Touareg. Ten sa 28. mája tohto roku stal zároveň milióntym vozidlom vyrobeným u nás.
V roku 2000 VW rozširuje výrobu aj na stredné Slovensko do Martina, kde otvára prevádzku na výrobu komponentov pre prevodovky, nápravy a riadenie, v priemyselnom parku Lozorno sa usádzajú subdodávatelia Plastic Omnium, MC Syncro a Tower Automotive, z VW Elektrické systémy v Nitre dostáva závod elektroniku, ďalší subdodávatelia sú v priemyselnom parku v Malackách a v okolí závodu.
Za dvanásť rokov pôsobenia na Slovensku preinvestoval podnik takmer miliardu eur. V minulom roku vyrobil 225 442 vozidiel, 301 435 prevodoviek a vyše 18 miliónov komponentov, zamestnával 9062 ľudí. Obrat za minulý rok dosiahol 109,62 miliardy korún a s aktívnym saldom vývozu 33,09 miliardy korún je najväčším exportérom Slovenska.
Konkurencie zo strany koncernu PSA Peugeot Citroën v Trnave sa predstavitelia Volkswagenu neobávajú. Bratislavský Volkswagen zaťažujú podľa odchádzajúceho člena predstavenstva Karla Petra Wilhelma náklady na logistiku, ktoré dosahujú trojnásobok nemeckých pobočiek. Cestou na ich zníženie je budovanie dodávateľskej siete. „Želám si, aby sme spolu s PSA Peugeot Citroën podporili ďalších subdodávateľov zo stredného Slovenska,“ uzavrel Wilhelm.
(jg)