MHD – o 100% drahšia?

BRATISLAVA – Cestovné v mestskej hromadnej doprave by po deregulácii cien mohlo zdražieť až o sto percent.

BRATISLAVA – Cestovné v mestskej hromadnej doprave by po deregulácii cien mohlo zdražieť až o sto percent.

V súčasnosti schvaľujú výšku cestovného v MHD príslušné okresné úrady. Cena cestovného však pokrýva skutočné náklady len asi z polovice, na fungovanie mestskej dopravy preto mestá a obce prispievajú aj zo svojho rozpočtu a dotuje ich aj štát. Ak prejde návrh ministerstva financií na dereguláciu, štát mestám od budúceho roka prispievať prestane.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hovorca ministerstva financií Peter Papanek tvrdí, že väčšina podnikov MHD patrí mestám, a tie môžu ovplyvňovať výšku cestovného aj bez zásahov štátu. Obce budú nútené tlačiť na dopravné podniky, aby racionalizovali svoju prevádzku. Aj keď obce prevádzku mestskej dopravy zracionalizujú, nedá sa podľa ministerstva vylúčiť 30- až 40-percentné zvýšenie cestovného. Podľa Papanka budú môcť rozhodnúť, či zvýšia dane a rozložia tak záťaž na všetkých obyvateľov vrátane tých, ktorí MHD nevyužívajú, alebo zvýšia cestovné a zaťažia tak len cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Výpadok štátnej dotácie si budú môcť obce vynahradiť zvýšením dane z nehnuteľností, ktoré sú v správe obce.

Čo na to mestá

BRATISLAVA: Dopravný podnik v Bratislave zaznamená po každom zvýšení cien pokles počtu cestujúcich. „Každý si zváži, či sa mu oplatí sedieť pol hodiny v zápche v aute, alebo bude visieť na tyči v autobuse. Ak ho vyjde prevádzka auta lacnejšie, tak bude chodiť autom. Každý si zráta, čo je pre neho výhodnejšie,“ hovorí Miroslav Borišinec z referátu mestskej hromadnej dopravy bratislavského magistrátu.

Už v súčasnosti uprednostňuje veľa ľudí individuálnu dopravu pred hromadnou, lebo pre toho, kto má auto, sa to oplatí. Napríklad cesta trolejbusom číslo 206 zo Slovenského ústavu srdcových chorôb na Hodžovo námestie trvá približne 11 minút. Kto nemá predplatný časový lístok, musí si kúpiť polhodinový lístok za 16 korún, hoci trasa meria iba 3352 metrov. Cesta autom so spotrebou 8,5 litra na 100 kilometrov by vyšla na 8,50, po zvýšení spotrebnej dane na benzín 9,40.

SkryťVypnúť reklamu

BANSKÁ BYSTRICA: „Ak bude za zrušením regulovaných cien nasledovať aj avizované zrušenie dotácií na dopravu, hrozí zvýšenie cestovného minimálne o 10 korún,“ hovorí primátor Banskej Bystrice Ján Králik. Rovnako ako primátor Zvolena Vladimír Maňka má obavu, že zrušenie regulovaných cien v doprave povedie až k obmedzeniu spojov. Momentálne Banskobystričania platia za mestskú hromadnú dopravu 12 korún, dôchodcovia a študenti o polovicu menej. Po zrušení regulovaných cien a dotácií sa tak môže cena prepravy vyšplhať na 24 korún, čo je už pre veľkú časť cestujúcich neúnosné. Už pri terajších cenách dopravy veľa ľudí chodí na bicykloch. Primátor Králik zo skúsenosti hovorí, že na Horehroní medzi Podbrezovou a Breznom sa presúvajú doslova pelotóny cyklistov, ktorí nemajú na dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

NITRA: Vedúci odboru dopravy Mestského úradu v Nitre Ján Pánsky odhaduje, že ak návrh na dereguláciu cestovného prejde, lístok bude stáť o 3-4 koruny viac. Vlani bola mestská doprava dotovaná vyše 16 miliónmi, tento rok vyše 26 miliónmi. Dereguláciou cien by boli ohrozené aj cestovné zľavy. Výšku cestovného bude v konečnom dôsledku ovplyvňovať výška spotrebnej dane, nafty, ale i štátny rozpočet v budúcom roku. „Objednávateľ mestskej hromadnej dopravy, teda mesto, bude musieť takúto situáciu riešiť. My to finančne nezvládneme,“ povedal riaditeľ a. s. Slovenská autobusová doprava Nitra, Ján Vrba.

ŽILINA: „To si neviem predstaviť,“ zareagoval riaditeľ žilinského dopravného podniku Juraj Popluhár. Podľa neho zrušenie regulácie cien by nemuselo automaticky znamenať aj zrušenie štátnych dotácií pre mestá. „Tak je tomu aj v Českej republike.“ Žilina dostala tento rok dotáciu 54 miliónov korún, čo je asi štvrtina nákladov na mestskú hromadnú dopravu. Naposledy sa cestovné zvyšovalo v apríli, základný lístok stojí 12 korún.

SkryťVypnúť reklamu

KOŠICE: Dopravné podniky mesta Košice dostávajú ročne zo štátneho rozpočtu 200 miliónov korún, ďalších 180 miliónov je kapitálová dotácia. Ďalších 40 miliónov ide z pokladne mesta. Cena jednorazového lístka je 12 korún. „Zrušenie štátnych dotácií by znamenalo koniec mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Cena lístka v Košiciach by stúpla minimálne o 50 percent. Myslím si, že na ministerstve financií nemajú informácie o tom, ako funguje mestská doprava v štátoch Európskej únie a ako je dotovaná,“ povedal pre SME ekonomický námestník podniku Pavel Krempašský. (pcs, wm, bej, aha, sen)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 212
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 619
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 198
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 571
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 387
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 209
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 847
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 804
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu