
Na tohtoročnom Benátskom bienále sa zúčastňuje dvakrát toľko krajín ako pred šiestimi rokmi. Bude tu asi tristoosemdesiat umelcov. Po prvýkrát bude oficiálne zastúpený Irán, Indonézia a Turecko. Niekoľko týždňov sa internetom šírila informácia, že sa tento rok pripravuje aj palestínsky pavilón. Z tohto projektu však zišlo, údajne z organizačných dôvodov. Čínski umelci účasť na bienále odriekli, vraj pre chorobu SARS.
Zajtra sa po päťdesiatykrát začne najväčšia svetová prehliadka súčasného umenia - Benátske bienále. Tohtoročná téma je Sny a konfliktyDnes o 10.30 h bude na Benátskom bienále vernisáž výstavného pavilóna Českej republiky a Slovenskej republiky. Súčasné české a slovenské umenie bude na Benátskom bienále reprezentovať laminátová socha Ježiša oblečená v športovom drese a zavesená na kruhoch. Spoločný projekt českej skupiny Kamera skura a slovenského zoskupenia Kunst-Fu, za ktorým sa skrýva Erik Binder, sa volá Superstart a vychádza zo súčasného, takmer nábožného uctievania športových hviezd.
„Plastika pripomína ukradnutú sochu z kostola, ktorú sme obliekli do dresu a zavesili na kruhy. Veľké videoprojekcie na stenách zachytávajú športových fanúšikov, ktorí sa nudia a ožijú len, keď sa blíži šanca na gól,“ opisuje projekt René Rohan, jeden z členov Kamera skura.
Umelci sa snažili svoje dielo vytvoriť tak, aby návštevníkom pripadalo, že toto oživenie spôsobuje socha, ktorá vysiela k fanúšikom energiu. „Divákov do deja vtiahne turniket, ktorý ich bude počítať ako na štadióne,“ približuje projekt Erik Binder, ktorý pôsobí ako asistent na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. „Nad Ježišom - športovou modlou sa bude klenúť hviezdna obloha. Niektoré významy názvu projektu ponúkneme v katalógu, iné ponecháme na divákovi. Samozrejme, Jesus Christ Superstar, je to tiež náš superstart na bienále, prípadne Super st. Art.“
Pri vzniku projektu vraj umelci mysleli aj na českého atléta Aloisa Hudca, ktorý získal zlatú medailu na olympiáde v Berlíne v roku 1936, kde mali triumfovať nemeckí športovci. „Ocenenie získal za to, že rozpor na kruhoch vydržal najdlhšie, náš športovec to vydrží pol roka,“ zažartoval René Rohan.
Kurátorom česko-slovenskej prezentácie je Michal Koleček z pražskej Národnej galérie. Verí, že projekt odráža prelínanie ilúzií a reality súčasného sveta. „Som presvedčený, že dokáže divákov pobaviť, čo je v súčasnom umení dôležité.“
Na financovaní pavilóna od Otakara Novotného, ktorý stojí v záhradách Benátskeho hradu od roku 1926, sa podieľajú podľa vlaňajšej zmluvy obidva štáty. Tohto roku projekt v sume milión korún platila česká strana a prevádzku pavilóna (900-tisíc korún) si rozdelili obidve krajiny.
Slovenské umenie sa po dlhom čase dostalo na bienále aj do spoločnej veľkej súťažnej expozície, pre ktorú umelcov vyberajú zahraniční kurátori. Júliusa Kollera (1939) a Romana Ondáka (1966) si vybral švajčiarsky kurátor pôsobiaci v parížskom Musee d‘Art Moderne de la Ville Hans Ulrich Obrist pre svoj projekt Utopia Station (Stanica utópia), ktorý bude v Arsenale. Július Koller predstaví inštaláciu Atlantis (U.F.O.) čiže Univerzálne Futurologické Operácie. Roman Ondák vystúpi z budovy Arsenale a vytvorí priestor s názvom Virtuálne múzeum súčasného umenia.