Ruky preč od Csákyho

Priatelia Česi oslávili víťazné referendum. Radosť máme i na Slovensku. Do nadšených ohlasov sa však primiešala kvapka blenu - na rozdiel od zbabraného referenda nášho, to české sa plošne vyhodnotilo ako jednoznačne úspešné. Všetko je jasné - mali vyššiu

účasť.

To je však veľké nedorozumenie. O čosi bližšie k realite ako dojmy stoja totiž čísla. A tie hovoria neúprosne: Najúspešnejšie referendum absolvovalo vo Visegráde - Slovensko. To je zrejmé v momente, keď si ujasníme, že najvyšším kritériom úspešnosti nemôže byť účasť, ktorá je iba prostriedkom, ale reprezentatívnosť názoru, ktorý si organizátori želali počuť. A slovenskí občania dali vstupu do EÚ najsilnejší mandát. O čosi silnejší ako Poliaci, výrazne silnejší ako Česi a Maďari.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Csáky-necsáky, taká je realita. V Česku prišlo síce k urnám 55 percent voličov, 77 percent hlasov ÁNO však znamená, že kladnú odpoveď na otázku, či sa má ČR stať členom únie, dalo iba 42 percent všetkých zapísaných voličov. Na Slovensku našla tá istá otázka podporu až 48 percent abonentov voličských zoznamov - a to je najviac. Politická legitimita maďarského vstupu do únie má hodnotu iba 39 percent zapísaných voličov (83 percent zo 46) a poľského 46 percent (78 z 59).

SkryťVypnúť reklamu

Hoci je nesporné, že absolútne percento europozitívnych hlasov je najrelevantnejšie do diskusie o úspešnosti kampane, Csákyho netreba ani veľmi oslavovať. Tento údaj totiž prezrádza aj to, že všetky visegrádske kampane boli rovnako neúspešné - nikde sa nevyslovila za vstup do únie nadpolovičná väčšina všetkých. Na rozdiel od Slovinska (54 percent) a Litvy (57).

Samozrejme, žiadny z číselných indikátorov, ani náš najobjektívnejší, nepovie k takej neuchopiteľnej abstrakcii, ako je vzťah kampane a jej výsledku, zďaleka dosť. Respektíve povie veľmi málo. Teraz sme sa napríklad len dozvedeli, že najhoršia a najlacnejšia kampaň môže byť aj najefektívnejšia, ak spoluúčinkuje dostatočné množstvo - napríklad tisíc - významnejších faktorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 238
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 675
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 531
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 373
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 169
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 879
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 689
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 439
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu